Näytä äänestyksen tulokset: Miten puuttua nuorten tupakointiin ?

Äänestäneet
187. Sinä et voi antaa ääntä tässä äänestyksessä
  • Yrittää valistaa

    44 23.53%
  • Rankaiseminen

    13 6.95%
  • Antaa tupakoida

    8 4.28%
  • Suositella höyryttelyä

    52 27.81%
  • Toivotonta

    70 37.43%
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 21 - 36 / 36

Aihe: Nuorison tupakointi vs höyryttely

  1. #21
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    03/2012
    Sijainti
    Loviisa
    Viestit
    127

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Äänestin höyryttelyä, koska siihen 'pakotin' omat teininini (16 ja 18v) siirtymään. Valistus tepsii vain, jos sillä saa estettyä tupakoinnin aloittamisen ja kun itse tupakoin, niin valistukselta taisi olla hiukan pohja kadoksissa, kun ei tuo aloittamista estänyt.
    Vuodenvaihteessa ilmoitin, että vaihdan itse tupakan höyryyn ja kustannan ensi talvena pariksi viikoksi kauas lämpimään ne perheestä, jotka tekevät samoin. Se joka jatkaa tupakointia jää kotiin koiraa hoitamaan. Täytynee hankkia koiralle hoitopaikka, koska jo reilut pari kuukautta olemme kaikki olleet savuttomia.
    16v tytär kyllä on sanonut, että tupakoinnin lopettaminen on "sosiaalinen itsemurha", mutta on silti pysynyt irti tupakasta (tiedän, koska nyt haistaisin sen ).
    Eihän höyryttelykään terveellistä ole, mutta itse en 30v tupakointia muuten onnistunut lopettamaan (kokeiltu on kaikkea). Ja teineille olisi ollut aika hankala perustella, että tehän kärsitte nikkikset ja vain mutsi saa höyrytä.. Joten meillä näin, ei hyvä, mutta mielestäni vähemmän huono kuin että nuoret edelleen tupakoisivat.

    Suurkiitokset muuten tälle foorumille, täältä olen saanut paljon hyvää tietoa höyryämisen aloittamiseen.

     
     
  2. #22

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Lainaus Alkuperäinen postaaja FinnVape Näytä viesti
    ("ei tosta höyrystä vaan saa sitä samaa kiksiä kuin tupakasta"). On ikävää kuunneltavaa tuo yskiminen...
    Tupakassa vaikuttaa nämä muutkin aineet. Häkä ja muut myrkyt antaa oman pikku pärinän keskushermostoon.
    Vaikka eivät sinänsä aiheuta riippuvuutta, niistä tulee se tietyntyyppinen fiilis jota voi helposti jäädä kaipaamaan jos ei ole tosissaan lopettamassa tupakan polttoa.


     
     
  3. #23

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Itse suosittelisin/kehottaisin nikotiinittomien E-nesteiden höyryttelemiseen tupakan sijasta. Jää silti tuo tupakan sosiaalinen hetki siihen touhuun ja on jotain mitä höyrytellä samalla. Nikotiinikoukkua en suosittelisi, vaikkapa kun omaakin nuoruutta ajattelee niin harvemmin silloin tuli vanhempia uskottua.

     
     
  4. #24
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    68

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Näytä tytöille tämä video. http://www.youtube.com/watch?v=yzypH...e_gdata_player . Näkeevät mitä rööki aiheuttaa. Suosittelen tosin katsomaan ensiksi itse alusta loppuun. On aika pysäyttävä tarina.


    Tuosta säästöstä nyt en menis takuuseen :-p

     
     
  5. #25
    Höyrykone hesekiel's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Tamperehan se
    Viestit
    2,762

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Itse pidän valistusta parhaana vaihtoehtona.
    Suomessa on maailman paras koulutustaso ja fiksuimmat nuoret, valitettavasti myös ne jääräpäisimmät. Suora huuto ja kotiaresti ei auta tippaakaan, järkevä keskustelu asiasta sen sijaan...
    Koulussa kaikille kerrotaan että tupakissa on myrkkyjä ja että se tappaa, mutta omakohtaiset ja käytännönläheisemmät esimerkit tehoaa paljon paremmin.
    Varoittakaa, älkää kieltäkö. Ei siis sillä että pitäisi sallia (ei tietenkään pidä), mutta käskyt ja kiellot vain lisää kapinaa, järkevät neuvot saavat paremman vastaanoton.

    Sitten video joka sai minut tekemään päätöksen etten enään ikinä halua koskeakaan tupakkiin:
    http://www.youtube.com/watch?v=dVLtN...eature=related

     
     
  6. #26
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    68

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Näitä videoita pitäisi näyttää kouluissa pidettävissä valistuksissa.


    Tuosta säästöstä nyt en menis takuuseen :-p

     
     
  7. #27
    Höyrykone iisi's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Pori
    Viestit
    1,112

    Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Lainaus Alkuperäinen postaaja hesekiel Näytä viesti
    käskyt ja kiellot vain lisää kapinaa, järkevät neuvot saavat paremman vastaanoton.
    Tästä just kotona puhuttiin teinipojan kokeiluista teinitytön kanssa.
    Näin se juuri menee. Kiellot ja rangaistukset vaan heittää löylyä kiukaalle.
    Itsellä kellot soivat vasta isän kuolema keuhkosyöpään, mutta lopettaminen on silti vaikeaa. Onneksi löytyi tämä vaihtoehto.

     
     
  8. #28

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Rajoja on tietysti rikottava, mutta rajojenkin asettamista on osattava rajoittaa.
    ---
    Höyryttely ei ole kovin coolia ja kyllä nuoren ihmisen keuhkot kestää näyttää hyvältä.
    Kaikkiin ei tuollaisilla asioilla ole vaikutusta, mutta heillä on sitten muita juttuja joilla kapinoida auktoriteetteja vastaan.

    Konformistitkin ovat ihmisiä, ehkä.

     
     
  9. #29
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Hausjärvi
    Viestit
    320

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Jos jonkin "raipparangaistuksen" keksisin oman tyttäreni suhteen niin sen tekisin. Likka on 16v. ja kärysi röökistä mulle. Tiedän että tossa iässä ne valinnat tehdään mutta haluaisinpa olla mukana niitä tekemässä..
    MiniLava , Caravela + Kayfun III ES ,


     
     
  10. #30

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Mulla kohta täysi-ikäinen lapsi, mikä ei polta. Monesti, olen miettinyt miten olen miehen kanssa sen onnistunut saamaan aikaiseksi, koska molemmat vanhemmat polttaa( tai poltti ennen höyryyn siirtymistä) ja suurin osa sukulaisista polttaa.
    Mä olen jotenkin lähestynyt asiaa siltä kannalta, että olen ollut rehellinen kaikessa hyvässä ja pahassa tupakan/alkoholin suhteenkin. Lapset on nähnyt, kuinka olen yrittänyt tupakkakoukusta taistella irti milloin nicoretella ja milloin milläkin virityksellä. On myös nähneet tupakkayskän aamuisin ja tietävät kuinka kallista se on nykyisin jne..

    Olen myös kertonut kuinka helppoa se on aloittaa, mutta se irti pääseminen siitä ei olekaan sitä...

    Kaikessa paikassa valistetaan älä polta, mutta se että juttelet lapsen kanssa rehellisesti miksi ei kannata polttaa, miksi itse aloitit nuorena polttamaan esim. sosiaalinen paine, kun muutkin poltti jne... nk. tekosyyt näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta mitkä nuorena tuntui silloin toooosi tärkeiltä. Voisiko näille nähdä nuorella jotain muuta vaihtoehtoa kuin tupakointi? Itse olen myös kertonut mitä tupakointi on aiheuttanut minulle, esim. kunnon laskeminen, yskä, liman nousu kurkkuun, haju-ja makuaistin heikkeneminen jne..

    Äitini on myös sairastanut monta vuotta keuhkoahtaumaa, joten olen rehellisesti kertonut mitä tulee aikanaan tapahtumaan. Mutta nyt sisulla äitini on ollut jo vuoden polttamatta Yes! Eihän se tautia paranna mutta hidastaa sen kulkua.

    Nämä on aika hankalia juttuja ja varsinkin kun itse olen saanut polttaa kotona jo 15-vuotiaasta asti, mutta sen olen omilleni kertonut jo aikaa sitten, että se oli yksi niistä virheistä minkä minun vanhempani tekivät Se ei menisi läpi meillä
    Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville. Jollain olikin tuolla jo aika hyvä matka kannustin ja itse oli kanssa siinä mukana
    Sellasta ei ollut gallupissa mukana kuin juttelu/keskustelu nuoren kanssa hyvässä hengessä!!! Ei siis mitään saarnaamista.

     
     
  11. #31
    Höyryttelijä Shreds's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Kouvola
    Viestit
    33

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Ajattelinpa vastata nyt vähän toisesta näkökulmasta itse vasta murrosiän sairastaneena.

    Vähän kaksipiippuisia juttuja. Omalla kohdalla kävi niin, että kun kotona kuri oli kova, niin pakkohan sitä olutta oli kiskoa kaksin käsin ja polttaa tupakkaa.
    18 v kun tuli täyteen ja sai "luvan kanssa" vielä jatkaa paheita niin siitähän se riemu vasta ratkesi kun oli koko nuoruusajan kironnut päässään "täältä kun mä vaan pääsen". Pahin oli lause vanhempien suusta: "Kun täytät 18 niin saat sitten tehdä elämälläsi mitä haluat". Välinpitämättömän kuuloinen ja turhautunut kommentti joka provosoi vain enemmän.

    Murrosikäinen tietysti haluaa häntä kohdeltavan jo aikuisena vaikkei sitä vielä ansaitsisi ja kypsä keskustelu ei liian paasaavasti onkin varmaan ainut jolla saattaa olla vaikutusta. Eli loppujen lopuksi; toivotonta ja tuurista kiinni.

     
     
  12. #32

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Tupakka voitaisiin kieltää.


     
     
  13. #33
    Höyrypää

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Ylivieska
    Viestit
    431

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Omat tenavat ei (onneksi) vielä ole lähelläkkään teini ikää. Mutta tuonpa nyt näkökulmani tähän kun työskentelen nuorten parissa Koulumaailmassa vapaa-aikana. Itse tupakoin n. 18vuotta ja aloitin yläkoulu ikäisenä. Olen kokenut koko työurani ajan itseni jääviksi mussuttamaan tupakanpoltosta ja jotenkin olisi tuntunut tekopyhältä alkaa kauheita saarnoja pitämään.
    Nämäkin pojat jotka tässä on "työn" kohteena tällä hetkellä polttaa lähes kaikki. Olen nyt kuitenkin yrittänyt ettei uusia aloittajia tulisi, niitäkin vaan joka vuosi on. Enempi olen keskittynyt siihen että asiasta keskustellaan järkevästi ja tarjota edes ajatusta siitä että oisko järkevämpää olla polttamatta.
    Höyryttelyä en ole suoraan tarjonnut vaihtoehtona, mutta kun olen parilla meidän tupakoitsijalla laitteita nähnyt niin siitä sit heti kiinni. Yhdellä on tupakointi vähentynyt radikaalisti kun opastin vaihtamaan sen tupakannäkösen höyryttimen ego akkuihin ja kartoihin.
    Elämä ei ole aina vain vanhoja autoja. Se on joskus myös vanhoja moottoripyöriä.

     
     
  14. #34
    Höyrähtänyt

    Liittynyt
    10/2012
    Viestit
    15

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Meidän perheessämme tämä meni hieman käänteisesti

    Kanssani kuntosalilla kovasti viihtyvät, tällä hetkellä 17- ja 18-vuotiaat tupakoimattomat poikani alkoivat viikko toisensa jälkeen painostaa vanhaa sikarinpössyttelijää enemmän ja enemmän: "Eksää isi vois kokeilla sitä sähkötupakkaa? Ku se Pakkotoiston Mikekin pääsi kai sillä tosta myrkystä eroon. Ja sillä kuulemma loppuu nykyään jalkatreenissäkin nopeemmin jalat ku keuhkot. "

    No, annoin periksi ja päätin yrittää. Savuttomana töissä toukokuun puolivälistä lähtien, ilman ainuttakaan analogista elokuusta lähtien. Nyt olen varma, että 32 vuotta jatkunut rakas, mutta epäterveellinen harrastus on jäänyt taakse. Tai ainakin muuttanut muotoaan vähintäänkin hieman terveellisempään suuntaan.

    Ja niissä jalkatreeneissäkin tahtoo nyt jalat loppua paljon ennen keuhkoja


     
     
  15. #35
    Höyrykone hesekiel's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Tamperehan se
    Viestit
    2,762

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Busa Näytä viesti
    Meidän perheessämme tämä meni hieman käänteisesti

    Kanssani kuntosalilla kovasti viihtyvät, tällä hetkellä 17- ja 18-vuotiaat tupakoimattomat poikani alkoivat viikko toisensa jälkeen painostaa vanhaa sikarinpössyttelijää enemmän ja enemmän: "Eksää isi vois kokeilla sitä sähkötupakkaa? Ku se Pakkotoiston Mikekin pääsi kai sillä tosta myrkystä eroon. Ja sillä kuulemma loppuu nykyään jalkatreenissäkin nopeemmin jalat ku keuhkot. "

    No, annoin periksi ja päätin yrittää. Savuttomana töissä toukokuun puolivälistä lähtien, ilman ainuttakaan analogista elokuusta lähtien. Nyt olen varma, että 32 vuotta jatkunut rakas, mutta epäterveellinen harrastus on jäänyt taakse. Tai ainakin muuttanut muotoaan vähintäänkin hieman terveellisempään suuntaan.

    Ja niissä jalkatreeneissäkin tahtoo nyt jalat loppua paljon ennen keuhkoja
    Kyllä ne nuoretkin osaa olla viksuja. Joskus näinkin päin

     
     
  16. #36
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    Kerava
    Viestit
    147

    Vs: Nuorison tupakointi vs höyryttely

    Itse aloitin 13-vuotiaana röökin vetämisen, eikä kyllä vanhemmat tykännyt silloin. Lopulta vanhemmat eivät enää jaksanu väittää vastaa vaan anto mun polttaa. Poltin noin 5vuotta, ja sit tilasin sähkiksen. Tätä poltellu nyt kesän alusta saakka, ja en kertaakaan oo röökiin koskenu ku sain tän käteeni. Täytyy sanoa että kyllä kannatti vaihtaa!

     
     
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Keskustelu Sähkötupakka (e-Savuke) yleisesti

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •