Energia-alalla työskentelen ja pääasiassa projektipäällikön hommia. Toki työnkuvaan kuuluu paljon muutakin.
Printable View
Mä vaan aattelin, kun nuo sun vastaukset on vähän kuin amk:n oppitunnilta, kuinka teoriassa pitäis mennä. Mä olen asentaja/ hitsaaja, ja yleensä, kun aloitan projektia, on kokonaisuus hyvä tietää ensin. Mulla on kuitenkin kohtuullisen pitkä kokemus erilaisista projekteista, ja en koskaan oo tavannu mestaria, joka sanoin millai joku asia pitäis tehdä. Yleensä vaan, mitä pitäis tehdä
Niin tässä se varmaan ero on. Sinulle joku kertoo mitä pitää tehdä ja sinä teet sen, joku siis on sen jo suunnitellut vai kysytäänkö sinulta milloin, miksi ja mitä nyt pitäisi tehdä? Minulle projektin aloitus on sitä, että ensin tehdään suunnitelma itse projektista. Siis suunnitelmalla tarkoitan, että hahmottelen mitä tähän projektiin tarvitaan, että asiakas saa mitä haluaa ja kuinka paljon se todellisuudessa maksaa sekä päästäänkö oikeasti budjettiin. Tästä sitten alkaa suunnittelun kilpailutus tai suunnittelun osa-alueiden kilpailutus, rakennustöiden eri osa-alueiden kilpailutukset, materiaalihankinnat jne. Tämä siis karkeasti yksinkertaistettuna.
Kyllä usein kysytäänkin. Ei nyt ollut kyse siitä, etteikö jokaiseen osa-alueeseen tarvittais omia osaajia, vaan ennemminki tarkotin sitä, että jos halutaan että projekti ylipäätään saadaan hoidettua aikataulussa ja että urakasta jäis jotain kotiinki, tarttis alusta asti suunnittelun ja laskennan olla jonkinlaisessa yhteydessä ja molemminpuolisessa neuvonpidossa keskenään, ettei rojektia vaan siirretä pykälä kerrallaan eteenpäin, ja jos matkalla huomataan jo alkupäässä tapahtunu käpy, ni se ei kusisi koko hommaa. Eli pukumies, joka ei kuuntele duunaria, ei voi olla hyvä projektin johtaja, koska heiltä useun puuttuu se käytännön kokemus. Ja duunari, jolla ei ole tietoa kokonaisuudesta, voi heti alusta tehdä sutta ihan tietämättään. Mukla olis näyttää hyvä esimerkki porin puuvillan työmaalta, kun iso lämmitetty lastauslaiturin luiska piikattiin juuri pari päivää sitten irti, ja joudutaan tekemään uudestaan, koska pukumies ei duunareiden kehotuksesta voinut ymmärtää yehneensä virheen. Ei maksanu skanskalle 50 000 enempää...
Sen takia siinä välissä on meikäläisiä, eli työnjohtoa ja suunnittelijoita. Kyllä mä aina sitä koneistajaa, hitsaria ja kokoonpanijaa mielelläni kuuntelen, me kuitenkin katsellaan sitä tuotetta vähän eri kulmasta. Ikävä kyllä aina ei vaan voi olla mieliksi. Mulla on aika paljon projekteja, joissa on vaan käytännössä toimitettava asiakkaalle samanlaista kuin ennenkin, vaikka ei olisi ikinä tullut mieleenkään toteuttaa tuotteita sillä tavalla. Valmistuksesta tulee aika suoraan palautetta ja tavallaan ihan aiheestakin, ei vaan voi levitellä kuin käsiä. Toisinaan on sitten ihan sellaisiakin tapauksia, että palaute on sellainen jolle voin jotain tehdäkkin. Kyllä mä kaiken palautteen haluan ja kuuntelen. Aina olen kyllä pystynyt perustelemaan omat ja hyvin pajon muidenkin ratkaisuja ja aina olen yrittänyt työntekijöiden toiveet toteuttaa jos ne toteutettavissa on.
Ymmärrän täysin tämänkin näkökulman tässä nykyaikasessa standardi, menetelmä sertifikaattiviidakossa. Mä oon koittamu välttää verstashommia kuin ruttoo. Ehkä se myös vaikittaa, kun mun hommani pääasiassa on aina enemmän tai vähemmän erikoisia projekteja, ja mulla ei oo esimiestä, vaan tilaajan edustaja yhteyshenkilönä. Parasta on kuitenkin ydinvoimalahommat, koska siellä yleensä päälliköt antaa lähes vapaat kädet urakan suorittamiseen. Tietysti työ-ja säteilyturvallisuuden puitteissa
Juurikin näin. Työnjohto on jatkuvasti tekemisissä tekijöiden kanssa ja sitä kautta tieto tulee aina suunnittelijoille, projektipäälliköille ja asiakkaalle. Itse tykkään käydä työmailla ja aina jututan porukkaa ja aina kysyn myös työnjohdon sekä tekijöiden mielipiteen asioista ja varsinkin ongelmien ratkaisussa usein parhaat ideat tulee työmaalta.
Aina vain ei ole mahdollista tehdä sitä ratkaisua mikä olisi teknisesti paras tai se mitä työmaa haluaa.
Anteeks,tulen tähän väliin vaan huutamaan,että kohta mennään! Futiksen karsinnat alkaa. Suomi vie ainakin 4-0 tämän pelin.
Noinhan sen pitäisi mennä. Ei sen inssin välttämättä tartte teitää tasatarkkaan miten se tietty yksi homma hoidetaan, mutta pääsääntöisesti kaikki mitä siinä projektissa tarvitaan. Esim. IT-alalla tämä on näkynyt hyvin kun ennen ei yhdelläkään IT-inssillä ole ollut mitään hajua miten hommat hoidetaan terveydenhoitoallla, mutta nyt muutamana vuonna on valmistunut IT-inssejä, jotka on suutautuneet hyvinvointialalla ja kahtena viimeisenä opiskeluvuotena tekevät paljon yhteistyötä hoitaja-opiskelijoiden kanssa, jotta saavat käsityksen miten se ala toimii.
Mutta pakko myöntää, että nykyään Suomessa vieläkin on se ongelma, että ajatellaan inssin olevan aina inssi ilman mitään erikoistumisia, vaikak todellisuudessa koneistusalan insinöörillä ei ole mitään käryä miten asiat hoituvat esim. rakennusalalla tai IT-alalla. Samaten ongelmaa tuottaa vanhentuva koulutus, joskus ennen saattoi olla todella tärkeää opettaa jokaiselle IT-inssille miten se tietokone toimii, mutta nykyään taas sen opettaminen olisi ajan ja varojen tuhlausta, koska esim. mediatekniikan insinöörin tuskin tarvitsee koskaan tietää tarkasti miten jokin Arduino-piiri toimii tai miten se ohjelmoidaan, mutta samaan aikaan näitä opetetaan ja joitain asioita jo todella vanhanaikaisilla välineillä/ohjelmilla/metodeilla (esim. jossain AMK:ssa taisi vieläkin olla ohjelmoinnin peruusteet kurssilla käytössä BASIC, jolal ei enää nykyään taideta tehdä yhtään mitään).
Oisko tälle "inssi" keskustelulle hyvä avata vaikka oma lanka?
Eiköhän tää jo riitä tältä erää. Tuskin omaa lankaa tarvitaan.
Lainatkaa wvs lankaa, se sopis jassolleki :)
Sinänsä ihan hyvää luettavaa, jos tuntuu et juttua riittää niin lankaa kehiin vaan :)
Mä luulisin, että tällä kertaa kaikki osapuolet ymmärsi toistensa pointin tässä asiassa. Ei ehkä mikään normaali tilanne, mutta lopulta lähes kaikki osapuolet ovat varmaankin edes jotenkin tyytyväisiä keskustelun lopputulemaan
Erittäin harvinaista nykyaikana :)
Propsit siitä osapuolille [emoji106]
Ei ole riemulla rajaa kun genellä herraa ajaa :wheee:
2 päivää töitä... Mörkö taskuun ja jahtiin :)
Meillähän oli se miitti 15-22.9 jos paappa dementialtaan muistaa ;)
Minun #105 on varmaan juuri syntynyt ja on keppimestarin kourissa :D