-
Vs: Aloittelija kysyy ; "Mitä ihmettä, auttakaa?"
no se tässä hankalaa onkin, ku tähänkin sortuu kuin tupakkaan. lisää ja sitten tas lisää, vielä yks ja sitten taas yks, voi ei
-
Aloittelija kysyy ; "Mitä ihmettä, auttakaa?"
Panosta nesteisiin ja osta hyvä drippiato, niin sillä pääsee pitkälle.
Korjattava sellainen.
-
grrrrr, jos ei pian onnistumisprosentti ole edes 10 tällä somniumilla, alan miettimään silica-vehkeitä :(
Nimim. kohta metrin kanthalia poikki polttanut
Onneksi on bogeja, joita voi mieliharmiin imutella...
Lanka kyllä alkaa hehkumaan, mutta sitten hetken päästä yleensä meshin ja pluspostin välistä lanka poikki, joskus meshiin syttyy jo liekki palamaan ennen langan poikkimenoa.
En ole kyllä todellakaan vielä hiffannut, miten ja kuinka tiukalle lanka punotaan, meshin olen kyllä käsitellyt kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
Oma epäilys on, että noi mun lankaviritykset on todellakin vituillaan, sillä nyt mennään täysin tuurilla...silloin tällöin onnistuu
-
Pari vinkkiä langan käärintään, olettaen, että meshiä on tohotettu tarpeaksi: aloita käärintä siten, että lanka menee keskipostin ja meshin välistä. Jatka käärintää siten, että pyörität laitetta etkä kiedo lanka meshin ympärille. Lopetus vielä siten, että se menee keskipostiin erisuuntaan kuin meshin ympärille (eli tulee s-kirjain päältäpäin katsottuna).
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
Rotax
Pari vinkkiä langan käärintään, olettaen, että meshiä on tohotettu tarpeaksi: aloita käärintä siten, että lanka menee keskipostin ja meshin välistä. Jatka käärintää siten, että pyörität laitetta etkä kiedo lanka meshin ympärille. Lopetus vielä siten, että se menee keskipostiin erisuuntaan kuin meshin ympärille (eli tulee s-kirjain päältäpäin katsottuna).
ahaa, kokeilenpa tuota kikkaa vielä, olen todellakin kiertänyt lankaa, enkä laitetta...nyt täytyy syödä välillä, palataan myöhemmin astialle...
-
Valaiseppas vielä käyttämästäsi langanvahvuudesta ja coilien määrästä.
Tuo liekilläpalaminen kun voisi kieliä liian matalasta vastuksesta.
-
Tuolla käärimismenetelmällä tuli eilen tehtyä kolme setuppia enemmän tai vähemmän kaljoissa, eli omaan ja Velhiksen Diabloon ja Hanuksen mikä lie vehkeeseen. Lankana .20 kanthal tuplana 3/4 kierrosta. Lanka miinusnavan ympärille lenkkinä, eli ei kahta irrallista lankaa. Ohmeja tuli noin 1 (ei ollut mittaria mukana).
Itse olen huomannut tuota liekillä palamista vain uusien, liian vähän hapetusta saaneiden meshien kanssa.
-
ok, harjoitukset jatkuu, kanthal 0.20, mesh #400, laitteena somnium ja vmax (se eka versio)
Nyt tein (niinkuin yleensä) pienen koukun kanthalin päähän, jolla sain sen ruuvattua miinuspostiin tukevasti kiinni.
Meshi sisään (nestepoltettu taas monta kertaa) ja kiersin lankaa nyt poikkeuksellisesti keskitolpan ja meshin välistä aloittaen 4 ja puoli kiepausta jättäen tasaiset välit.
Ruuvasin langan keskitolppaan nyt vasemmalta puolelta kiinni (eli miinuksen ja keskitolpan välistä)
Nyt ei enää lanka mene poikki ja höyryä tulee välillä, mutta ohmit näyttää ihan mitä sattuu satunnaisesti kahdesta ylöspäin ja väillä näytössä on 9.9o, jolloin laite ei tietenkään toimi.
Coilien liikuttelu auttaa, varsinkin alimmaisen? Mutta ohmit on ihan perseellään vmaxin näytöllä ja toiminta satunnaista? Onko coili sittenkin nyt liian löysällä?
EDIT: Nyt poltin meshin ihan kuivaksi, joten näin mitkä langat hehkuu, vain ylempi näytti hohkavan.
Liikuttelin varovasti neulalla kaikkia coileja, joten sain ne lopulta kaikki hohkamaan, lopuksi juissia sisään ja nyt vmax näyttää tasaista 2.3 ohmia, on jo näyttänyt hyvän tovin
ja homma pelittää taas :)
Varmaankin tuo liian alhainen vastus aiheuttaa tuon meshin liekkeihin syttymisen, pari kertaa kun ohmit oli alhaalla kuului sellainen "mossahdus" ja pelkäsin että tulee lieskat kurkkuun :D
-
Toi "mossahdus" taitaa tulla meshirullan sisältä... Tuprauttaa sieltä välillä? Normaaliahan se kai on?
-
Sieltä se kai tulee, ei siinä mitään, kunhan paineaalto ei vie hampaita suusta :D
-
Innostuin pitkästä aikaan tiputteluun...tämä johtuu siitä, että nämä korjattavat atot on tuonut täysin uutta tuulta tähän touhuun. Kysymykseni: Mistä löytyisi sellainen ato tiputteluun, joka on vastaavanlainen kuin phoenix? Vaatimuksena olisi: yli 1mm ilmareikä tai säädettävä, ylimääräiselle nesteelle löytyy kuppi, coili on helppo tehdä eli ei ole ahdas, ilmareikä ja coilin saa samaan linjaan ja olisi hinnaltaan max. 70 euroa.
edit: muutettu hintaa
-
Nyt vois joku ystävällinen, kokeneempi höyryttelijä, neuvoa mulle kuinka ihmeessä mie saan u-wickin yhdellä coililla toimimaan?
Käytössä on 400-meshi ja 0.2 kanthali, saan kyllä nestettä kuljettavan wickin aikaiseksi, mutta ohmeja setuppiin en millään saa yli yhtä.
Olen kokeillut tohottaa meshiä enemmän ja vähemmän, olen koittanu nestepoltolla ja ilman.
Olen koittanut vaihtaa kanthalkieppien määrää aina kahdesta kiepistä seitsemään saakka.
Olen testannut erikokoisilla wickeillä ja eri paksusilla nesteillä.
Sormet puutuu, ärsyyntyminen kasvaa ja kohta Cobra on kaapin perällä piilossa, ettei vahingossakaan tarvi enää tuon kanssa turhautua.
-
Laite dome, setupipyörittelijä täysin uusi näissä hommissa ja pari setuppia tehnyt vähän sibin videosta mallia ottaen. Käyttölaitteena atm normaali egoakku. 1mm silicaa ja oisko jotain 0.2-0.25 kanhtaalia jotka sain mukana paketissa pätkät. (nyt tilasin 2mm silicaa ja 0.25 kanthalia nesteiden kanssa puolasta).
Ohmit saan välille 1.4-1.8. Alussa toimii hienosti niinkun LR bogetkin mutta kohta huomaa että höyry on ns terävännäköistä, ikäänkun jokasesta coilin kiepistä lähtis oma terävä höyrysuihku ylöspäin vaan eikä tasaisesti. Keskimmäiset kiepit tummempia ja "nokisempia" kuin muut. Aluksi maku on ok, throat hit kova mutta siedettävä ja höyryn määrä pieni vrt boge. Kohta kuitenkin vaan neste "kiehuu" coilin pinnalla ja tulee tuota sähäkkää höyryä, jos ilman cappia höyryää niin pistää ikävästi nokkaan ja aivastuttaa :D Ircissä sanoivat että liikaa nestettä, no höyryttelin enimpiä pois ja sama efekti jäi, höyryä vaan tulee vähemmän. Sitten kohta koko setuppi kuivaa ja kohta tulee palaneen maku niinkun bogestakin joka ei lähde enää pois.
Onko mitään perusteellista for dummies; miten tiukalle kiepit silicaan kiinni, miten lähekkäin kiepit toisiaan, miten pitkät hännät silicalle yms. Höyryä tulee mutta se on hiton sähäkkää ja nimeomaan terävännäköisiä haituvia täynnä.
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
chiledge
Laite dome, setupipyörittelijä täysin uusi näissä hommissa ja pari setuppia tehnyt vähän sibin videosta mallia ottaen. Käyttölaitteena atm normaali egoakku. 1mm silicaa ja oisko jotain 0.2-0.25 kanhtaalia jotka sain mukana paketissa pätkät. (nyt tilasin 2mm silicaa ja 0.25 kanthalia nesteiden kanssa puolasta).
Ohmit saan välille 1.4-1.8. Alussa toimii hienosti niinkun LR bogetkin mutta kohta huomaa että höyry on ns terävännäköistä, ikäänkun jokasesta coilin kiepistä lähtis oma terävä höyrysuihku ylöspäin vaan eikä tasaisesti. Keskimmäiset kiepit tummempia ja "nokisempia" kuin muut. Aluksi maku on ok, throat hit kova mutta siedettävä ja höyryn määrä pieni vrt boge. Kohta kuitenkin vaan neste "kiehuu" coilin pinnalla ja tulee tuota sähäkkää höyryä, jos ilman cappia höyryää niin pistää ikävästi nokkaan ja aivastuttaa :D Ircissä sanoivat että liikaa nestettä, no höyryttelin enimpiä pois ja sama efekti jäi, höyryä vaan tulee vähemmän. Sitten kohta koko setuppi kuivaa ja kohta tulee palaneen maku niinkun bogestakin joka ei lähde enää pois.
Onko mitään perusteellista for dummies; miten tiukalle kiepit silicaan kiinni, miten lähekkäin kiepit toisiaan, miten pitkät hännät silicalle yms. Höyryä tulee mutta se on hiton sähäkkää ja nimeomaan terävännäköisiä haituvia täynnä.
Varmista että coil on joka puolelta kosketuksissa ilman kanssa, eikä "ylimääräinen" silica koske siihen.
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
hesekiel
Varmista että coil on joka puolelta kosketuksissa ilman kanssa, eikä "ylimääräinen" silica koske siihen.
Ei koske silica mistään muualta kuin coilin kohdalta ja ilma pääsee joka puolelta hyvin. ilmareikääkin koittanu tähtäillä silleen että osuu coiliin eikä niihin tappeihin
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
chiledge
Ei koske silica mistään muualta kuin coilin kohdalta ja ilma pääsee joka puolelta hyvin. ilmareikääkin koittanu tähtäillä silleen että osuu coiliin eikä niihin tappeihin
liian paljon tehoja? (liian pieni vastus) Tähän hätään en muutakaan nyt keksi. Mikä neste käytössä?
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
hesekiel
liian paljon tehoja? (liian pieni vastus) Tähän hätään en muutakaan nyt keksi. Mikä neste käytössä?
Jaa a, laskin että ilman jännitehävikkejä ois jotain 10 wattia tehot. Nesteinä lähinnä kaikkia inaweran, joyetechin ja peleonin tavaraa. Ainakin bogella ja lavalla on kestäny aina +8 wattia hyvin kaikki. Pitää koittaa räpeltää lisää kun tulis langat puolasta mutta joku tässä varmasti mättää kun se neste aina vaan kiehuu siinä coilin pinnalla keskimmäisissä kiepeissä
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
chiledge
Itse käytän ohutta lävistys/IV-neulaa silican sisällä vastusta kääriessä, jolloin kiepit eivät kurista nesteenkulkua kun neulan ottaa setupin sisältä pois. Paksu nuppineula ajaa myös saman asian, mutta hartiavoimin ei kanthalia silti kiristää, vaan mieluiten semmonen rento pyörittely, jotta vastus ottaa silicaan kiinni joka kohdasta, mutta ei pureudu sen sisään. Neula kannattaa pujottaa silican sisälle, jotta vastuslangan kiepeistä tulee tasaisen pyöreät; jos neula on langan jollain sivulla, vastuslanka jää helposti siitä koholle, eikä kunnolla kosketa silicaa.
Vastuksen kiepit kannattaa periaatteessa kääriä melko lähekkän (varsinkin jos on monta kierrosta), jotta ilmareiästä tuleva ilma osuu mahdollisimman hyvin niille, mutta itse en ole juuri käytännön merkitystä havainnut, vaikka vastuksia on tullut pyöriteltyä ~0.3-1mm väleillä.
Silican hännänpituudella ei ole muuta merkitystä, kuin siihen imeytyvän nesteen määrä; voit täyttää pohjakupin kokonaan silicalla, jolloin sinne imeytyy ~15-20 tippaa, tai jättää päät juuri sen mittaisiksi, että ylettävät kupin pohjalle, jolloin nestettä silicaan imeytyy ehkä 5 tippaa. Tärkeintä on se, että vastukseen ei koske kuin sen sisällä menevä silica, eli kupissa pyörivät langat ovat tosiaan siellä kupissa.
Oletko tehnyt setupin mahdollisimman lähelle ilmareikää?
Ps. Näistä rebuildableistahan voi kuivapoltolla käräyttää karstat ym. liat pois ja samalla hankkiutua eroon palaneen mausta. ;)
-
Re: Aloittelija kysyy ; "Mitä ihmettä, auttakaa?"
Aika tiukkaan ton langan saa laittaa silican ympärille ennen kun alkaa wickaus kärsimään. Mä oon aina ihan näppituntumalla kierrelly noita ja sit vielä kun lanka on tossa ympärillä niin oon painellu tiukemmaks tota pakettia sormin tai pinseteillä eikä oo koskaan sen suhteen ollu wickauksen kanssa ongelmia.
-
3 mm tai paksummalla tosiaan harvemmin wikkausongelmiin törmännyt kanthalin takia, mutta koska on noita ohkasempiakin naruja on toi neulaohjeistus ihan fiksu.
-
Hyvä kun selvensit. Mä en oo käyttäny muita kun 3mm ja 3.5mm wickejä.
-
Juu ja 0.32 kanthali on sen verran jäykkää kamaa, että ainakin itellä on vaikeuksia saada sitä ilman tuota neulakikkaa käärittyä paksummankaan silican ympärille ja sillä on myös hyvin helppo saada silica rispaantumaan. :P
-
Nyt jätkät saatte luvan myös vastata mun aikaisempaan kysymykseen...tai alan perkele mököttämään :(
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
True Puffin
Nyt jätkät saatte luvan myös vastata mun aikaisempaan kysymykseen...tai alan perkele mököttämään :(
Mitä vikaa itse Phoenixissa on? Mulla toimi Dome ainakin hyvin.
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
hesekiel
Mitä vikaa itse Phoenixissa on? Mulla toimi Dome ainakin hyvin.
Keskinapa painuu, työskentely liian ahdasta ja ilmareikää täytyy alkaa heti suurentamaan...siinä ne oikeastaan on.
-
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
hesekiel
ERA?
Hmm, täytyy vähän tutkia...tosiaan, miten multa tämä on jäänyt huomioimatta. Kiitos!
-
Tai mites se XL RDA (vissiin myydään monella muullakin nimellä mm. Phoenix XL)?
Säädettävä imuvastus, setupille pitäs olla tilaa enempi, kuppi löytyy ym. ;)
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
Charun
Kuulostas siltä, että alkaa ottamaan maihin.. Oisko vastus liian tiukalla, tai sitten meshi ottaa esim. tankin pohjasta tai läpiviennistä maihin?
Tämä on ehdottomasti liian vähän huomioitu asia.
Oma hotspot-helvetti rauhoittui, kun tajusin että mesh maadottaa pohjaan, terästankin ulkokehään, sisäpostiin jne. Vastuksen heittely voi tarkoittaa oikosta meshissä.
Langan hehkuminen yläpäästä postin ja meshin välistä johtuu pitkälti näistä ja/tai coilin kireydestä.
Pyöritelkää ja nostelkaa meshiä ensin niin, että hehkuu jostain muualtakin tai ainakin osittain ylimmäisestä kiepistä ja sitten vasta kuivana coilia liikuttelemaan.
Oliko riittävän epäselvästi selvitetty? :P
E: Miten saatte setupin pysymään? Nyt vaatii jatkuvaa näpläystä, jokaisen taskussa käynnin jälkeen...
Onko tämä sitten sen 20€:n ja 100€:n vehkeen ero?
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
Verska
E: Miten saatte setupin pysymään? Nyt vaatii jatkuvaa näpläystä, jokaisen taskussa käynnin jälkeen...
Onko tämä sitten sen 20€:n ja 100€:n vehkeen ero?
Mulla ainakin Somniumissa pysyy setuppi kohillaan vaikka lattiallekki tippunut muutamaan kertaan. Jos ei se koko tankin läpi kulkeva tanko eli plusposti pääse pyörimään tai liikkumaan ylös/alas niin silloinhan setuppikin pysyy aisoissa.
Tietysti se että miten setuppi on tehty vaikuttaa myös, itse käärin vastuslangan aika kireälle mutta kuitenkin siten ettei hotspotteja ilmaannu. Kun lanka on tukevasti meshissä kiinni niin hieman väljäkään meshwicki ei pääse liikkumaan ylös/alas siinä wickreiässä.
Ja nyt en sohi kepillä ampparipesää mutta on nillä 20 ja 100e laitteilla eroa, ainakin näissä gennyissä.
Ja oli mullakin kymysys, eli oletteko VG nesteitä saaneet wickaamaan 400 meshillä vai onko harvempi reikäluku must? Juuri saapui RY4:sta VG versiona ja laitoin kypsymään, nyt mietin että vaihdanko meshwickin harvempaan vai annanko mennä parin päivän päästä tuolla 400 meshillä?
-
Onhan niillä 20e ja 100e gennyillä eroa; oma Pico on varmatoimisempi ja helpompi laittaa pelittää, kuin Somnium. Jostain syystä se vaan toimii joka hemmetin kerta. Ei Somniumissakaan vikaa tosin ole, ihan yhtälailla sekin toimii. Tää on näitä juttuja, että kun tekee vaan tarpeeksi tiukan, ajatuksen kanssa, niin setup kyllä on ja pysyy. Itellä oli tuossa synnärillä mukana piippu + Pico, kertaakaa ei tarttenu coileja räplätä vaikka kävi niin taskussa kuin povarissa, vuoti ja heilu.
-
Lainaus:
Alkuperäinen postaaja
Härdelli
Ja oli mullakin kymysys, eli oletteko VG nesteitä saaneet wickaamaan 400 meshillä vai onko harvempi reikäluku must? Juuri saapui RY4:sta VG versiona ja laitoin kypsymään, nyt mietin että vaihdanko meshwickin harvempaan vai annanko mennä parin päivän päästä tuolla 400 meshillä?
En malttanu antaa nesteen kypsyä vaan heitin heti tankkiin, ja tosiaan 100% VG kyseessä.
Nyt menikin sitte kaikki olettamukset ihan päin honkia mulla, nimittäin toi 400# mesh imee tota VG:tä sisuksiinsa tuplanopeudella verrattuna 50/50 PG/VG seokseen. Nyt meinaa coili kiehua ihan pystyssäkin, mä olin saanu sen käsityksen että VG toimis parhaiten harvalukuisilla mesheillä :o
Niin ja OT:na myöhässä Defunctalle onnittelut perheenlisäyksestä! (varmaan pahasti myöhässä :-[ )
-
Mä olen nyt kyllä ihan ihmeissäni tän uuden Odyni kanssa.
Kyllä mesh-vehje on yksinkertainen tähän verrattuna. Helppo purkaa, helppo täyttää. Helppo oikeastaan tehdä setuppikin, ellei tarvitse taistella hotspottien kanssa (ellei :D).
Tässä uudessa Odyssani oli nesteet valmiiksi sisässä. Päätin sitten laittaa lisää. Aukes ihan niinkuin pitääkin, ja suljettua sain. Mutta ei tullut enää höyryjä!
Avasin uudestaan, ja tällä kertaa lähtikin kaikki ulos, drip tip ruuvautui irti sisuksista, ja koko ylähöskä kaikkineen kerralla. No ajattelin siitä sittä täyttää nestettä, kun niin hyvin oli hollillaa setuppi vastuksineen :D
Fail? Taisin uittaa sen setupin nyt niin täyteen että huh huh. Ei tullut yhtään mitään makuja.
Auki uudelleen, neulalla ulos nesteet mitkä sai. Osien kasausta, ja neulalla tällä kertaa nestettä sinne minne sen pitäis kaiketi mennä. Nesteensyöttö oli kiinni tässä vaiheessa.
Ja kasaus.
Mutta ei tästä tule mitään höyryjä enää. Täytyy kai antaa sen nyt häyrytä tossa nappi pohjassa kunnes "kuivuu" se setuppi.
Voi prkl. että on monimutkainen laite!
-
Ei oo totta! Mikset ruuvannu nesteensyöttöö kiinni vai veditkö liian tiukalle et lähti se kuppi pyörimään mukana kun avasit?
Pura koko systeemi ja kasaa uudelleen;) jos minäkin onnistun joka kerta eka yrittämisestä lähtien:)
-
Kaippa se täytyy purkaa. Ei tosta muuten mitään tule. Voihan nenä.
Liian monta liikkuvaa osaa ;)
-
Eka kerran saat sen kasaan niin se on lasten leikkiä sen jälkeen. Muistat et ruuvaat sen murikan missä on keramiikkakuppi kunnolla kiinni siihen baseen;)
-
No sitä en ottanut irti...
Nyt se on purettu, pyyhitty ja vaihdoin kirkkaan tankinkin siihen (vaihdoin nesteet, kun varoittelit siitä sun nestestä ettei saisi sitä laittaa muovitankkiin...)
Ei mitään. Sitten ajattelin kokeilla toisella höyryttimellä. Laitoin ProVariin, jossa oli voltit 4,7. Se on aika raakasti 1,5 ohmille, mutta what he heck! Ja maku tuli takasin!
Hajoskohan mulla Kick tosta EAMODIsta, ja homma olikin siitä kiinni... prkl ihmeellistä.
-
Ettei nyt olisi se napa liian ylhäällä eli ei iske kipunaa EAn kanssa?
-
mitenkähän tää pelaa http://www.verkkokauppa.com/fi/produ...-akku-suojattu pelaa Gs 20 vv telescope mod kit;ssä?
-
Ei se toiminutkaan: alkoi kurlata ja nestettä provarin 510-liittimessä.
Nyt on taas nesteet imetty pois, tankki irti, nesteensyöttö tietty kiinni, ja maistuu hyvälle pelkällä imuputkella ;)
Voi ihme.
Pitää tutkia toi EA ongelma kohta kunhan saan tämän pelaamaan ProVarilla ;)