Joku selventää tän asian mulle nyt niin yksinkertaisesti kun voi, mä en ymmärrä puoliakaan mitä täälä puhutaan :D
Printable View
Joku selventää tän asian mulle nyt niin yksinkertaisesti kun voi, mä en ymmärrä puoliakaan mitä täälä puhutaan :D
Ensin EU:n parlamantin pitää hyväksyä tuo direktiivi. Tämä tapahtuu helmikuussa. Jos se hyväksytään, niin komissio vielä kerran sen hyväksyy (käytännössä lyö kumileimasimella leiman päälle). Sen jälkeen siitä tulee laki.
Kun tuosta direktiivista on tullut laki, niin jäsenvaltioilla on 2 vuotta aikaa sisällyttää se omaan lainsäädäntöönsä eli se tulisi voimaan keväällä 2016. Sen aikataulu riippuu sitten ihan jäsenvaltioista kauanko siihen menee aikaa. Nykyisillä markkinoilla olevilla laitteilla on vielä vuoden (1) siirtymäaika lain tultua voimaan. Tämä on tosin epävarmaa.
Tässä vaiheessa EU:n parlamentilla on vaihtoehtona hyväksyä tai hylätä tuo direktiivi tai ehdottaa siihen korjauksia. Hylkäys ja korjaustapauksessa ehdotus palautuu takaisin komission käsiteltäväksi. Täytynee toivoa, että näin kävisi.
Pistin Fimean lakimiehelle kyselyä, ovatko he reagoineet EU:n jäsenvaltioissa tapahtuneeseen nikotiinin tiputtamiseen pois lääkeaineluettelosta.
Ovat ilmeisesti aika ohkaisella nuoralla tällä hetkellä ja asiasta tuli ympäripyöreä vastaus takaisin:
Lainaus:
Kyllä asiaa tarkastellaan uudelleen.
Nikotiini on Suomessa tällä hetkellä lääkeaine ja sitä sisältävät (ihmisen/eläimen elimistössä vaikuttavat) valmisteet katsotaan
koostumuksen ja/tai käyttötarkoituksen perusteella lääkkeeksi, ellei
tuote kuulu muun lainsäädännön eli tupakkalainsäädännön (Valvira) tai kemikaalilain (TUKES) valvonnan piiriin.
Tupakkatuotedirektiiviä uudistetaan parhaillaan EU-tasolla.
Eilen 18.12.2013 julkaistiin tiedote STM:n sivuilla ko. asiasta.
Tarkempaa tietoa tupakkatuotedirektiivin valmistelun aikatauluista ja tulevista siirtymäajoista pystyy antamaan STM.
Tupakkadirektiivistä sopu EU:ssa - Sosiaali- ja terveysministeriö
Tässä vaiheessa on liian varhaista puhua siitä, mitkä ovat ne tarkat
sanamuodot, joilla asia linjataan kansallisesti tupakkalainsäädäntöön ja koska se laki astuu voimaan.
Suomessa tupakkalainsäädännössä on vahva kansanterveyden turvaamisen tahtotila.
^No jopas oli selittelyn makua :D Eivät vain kehtaa myöntää vaan yrittävät pitkittää..
Huvittavaa tuo epätoivoinen "kansanterveyden turvaamisen tahtotila"- muotoilu :D
Mikä tarkoittanee niin tiukkaa linjaa kuin vain mahdollista, koska kansanterveys.
Kerrataas nyt vielä vai onko mulla mennyt jotain ohi,mikäli oikein ymmärsin (luultavasti en) päätös oli "voitto"höyryttelijöille,niksallista saa myydä suomessakin max 20mg,pullokoko max 10ml,röökin näköisissä laitteissa tankki max 2ml,makuaineet ei muutu.
Mistä Satu Hassi sitten onnittelee Linda McEvania ja Andy Morrison laittaa kitkerän kommentin?
Jasso (apu) Kyl manipuloinut noi mepit 10ml pullo 20mg ja saa olla mitä vain makuaineita. :eek:
Sama suomeksi? ^
Foorumimme yksi jäsen nimeltä Jasso ja hänen Apu (anymous pluid users) kerhonsa ovat manipuloineet euroopanparlamentin jäseniä. Manipuloinnillaan he ovat saaneet suotuisat olot tulevaisuudessa omalleen jumalten nektarille eli radiator pluidille. Pluidin ainoa pullokoko on 10ml, Se sisältää 20mg (paitsi cutter joka on nikotiinitonta) ja sisältää useita eri makuaineita.
(eikös sitä Pluidia myydä 10ml pulloissa 20mg vahvuisena ;))
olin hidas
Kiitos.
voisiko joku ystävällinen kannsa höyrytteliä kertoa maalais kielellä että mihin asti päätös on mennyt eli saako pian suomesta niksa nesteitä vai tuleeko totaallinen nou nou nesteisiin suomessa vai mitä ??? tiedän olen pikkasen tyhmä näissä laki asioissa ja en tajua aivan kaikkea mitä noi isot herrat / rouvat päättää. kiitos jo etu käteen :D
Suomesta ei ole nikotiinillisia e nesteitä saanut ikinä, eikä tämän direktiivin myötä tule ikinä saamaankaan. ETA maista normaalisti edelleen.
Sen mitä itse ymmärsin niin asiat pysyy helmikuuhun asti normaalina. Sen jälkeen näkyy mitä tapahtuu :)
kiitos rotax :laugh:
"Suomessa tupakkalainsäädännössä on vahva kansanterveyden turvaamisen tahtotila (Fimea)." EU-lakien mukaan EU:n linjasta poikkeaminen kansallisesti vaatii konkreettista näyttöä painavasta kansanterveydelle aiheutuvasta uhasta. Tahtotila ei ole näyttöä, se on pelkkää jääräpäisyyttä. Sähkötupakoinnin "vaaroja" ei ole olemassa. Ei tutkimusten, eikä empiiristen havaintojenkaan perusteella. Ruikutus mystisestä porttiteoriasta ja nikotiinin riippuvuutta aiheuttavasta ominaisuudesta, tai mussutus tupakoinnin "denormalisaation" rapautumisesta, eivät tule riittämään perusteluiksi poikkeuksille. Lapsikorttikin on jo pelattu, bluffiksi on sekin osoittautunut. Kansanterveyttä ei turvata sähkötupakkasääntelyä kiristämällä.
Palaan vielä aikaisempaan kysymykseeni, mikä on se asia missä Linda McEvan tiimeineen tässä voitti mikäli Eta myyntiä ei saatu kiellettyä.Mentholin savukkeista?