Onko joku sit ollu viiminen?
Printable View
Itsekin olen kyllä sitä mieltä että liha ei ole egologisesti järkevää syötävää... Jonkun verran sitä tulee silti syötyä mutta oon kyllä vähentänyt. Makkara kuitenkin lihaisana silloin harvoin kun sitä syön...
Ei keskiverto urheilijoista tuu koskaan huippuja jos ne ei pääse harjoittelemaan isoille kentille ja isoihin kisoihin.
Eikä se hevoshomma ole ollenkaan vaaratontakaan. Tänään mulla kävi kylässä yksi hevostallin omistaja ja hän lensi hevosen selästä vuosia sitten ja olkapää hajosi siten että ei käsi nouse enää edes rinnan korkeudelle, eikä ole mitään toivoakaan saada sitä ikinä sen paremmaksi millään kirurgisilla eikä kuntouttavilla toimillakaan. Ikää hänellä vasta 43 vee nyt.
no onhan se hyvä edustaa mutta kun odotukset on että tuleeno kultaa ja ainoo missä ehkä voi tulla mitalli on miesten keihäs ja seki ruuskasen varassa.. ei pitkämäki enää iskussa ole.. viettäny liikaa aikaa vaimonsa kanssa ja ikä painaa.. olis teroki vaa jatkanu samaa treenausta ku alotti ni ois viel huipulla
typot tarjoaa lukihäiriö.dotorg
No jos ajatellaan että kuinka vähän suomessa on ihmisiä niin on meillä siinä suhteessa paljon lahjakkuuksia taikka "sisua" pärjätä muiden maiden kanssa. Ihmeen hyvin pärjätään. Sitä en lakkaa oikeastaan koskaan ihmettelemästä että miten tämä pieni suomi pärjää niin hyvin..? :)
Kyllä mun kaverilla se olkapää on oikeesti toivoton. Itse hajoitin 2 vuotta sitten olkapään niin että kiertäjä kalvot irtosi, kaksi jännettä poikki, yksi pois paikoiltaan ja hauiksen jänne oli puoliksi poikki ja sen ne katkaisi jostain syystä kokonaan. Mun olis pitänyt tätä olkapäätä treenata mutta olen ollut laiska. Silti tämä toimii paljon paremmin kuin aiemmin mainitun kaverin olkapää, vaikka se on sen takia käynyt monta kertaa magneetissa ja lääkäreillä niin sille on sanottu ettei sitä toivoa ole. Siellä on kuulemma jotain kuollutta sisällä niin paljon...
Siitäkin huolimatta että suomessa on euroopan vanhin autokanta ja virallisesti 700,000 köyhyysrajan alapuolella elävää ihmistä... Kertoo jotain meidän taloudesta ja hyvinvoinnista... Siltikin pärjätään..!?
Kerron että miten oudosti minulle kävi. En ole koskaan harrastanut urheilua mutta innostuin 40 vuotiaana kokeilemaan tarkkuusammuntaa. Kolmessa vuodessa ammuin 50,000 laukausta ja otin kaiken mahdollisen opin mitä radalta sain. Kolmessa vuodessa onnistuin saavuttamaan SM- joukkuehopean... Se oli minusta hyvä saavutus vaikka itse sanon. En pidä itseäni lahjakkaana lainkaan. Uskon että saavutin noin hyvän tuloksen suomalaisella geeniperimällä. Sinnikkyys ja sisu ja periksi antamattomuus. Suomalainen luonteenpiirre :)
Ihanko totta ettei olympiatason ratoja hirveästi Suomessa näe? :D Ratsastus on sen verran haastava laji että maastoesterata joka on vaikeusasteeltaan ehkä 20% tuosta olympialaisten radasta on kyllä perusharrastajalle riittävä tulikoe. :D Voihan jo se pelkkä maahan kaivettujen puomienkin ylittäminen olla kuin kauhuelokuvasta jos ei osaa ratsastaa. ;)
En ny tarkottanu perusharrastajan kannalta, vaan että suomessa on aika heikko taso tässä lajissa. Kipeesti tarvittais enemmän miespuoleisia harrastajia, mutta suomessa varmaan ainoana maailmassa ratsastusta pidetään homojen hommana. Ei nuoret miehet oo vaan ymmärtäny sitä tarjonnan määrää, mitä hevospiireistä löytyis... enkä tarkota nyt niitä saviruukun valajia
Ah, mä muistelen kaihoisasti varusmiesaikaa Niinisalossa. Oli talli ja hevoset....ja ratsastajatytöt/ naiset, tallinvintiltä kuulu välillä sellanen lätinä ja litinä. Voi niitä aikoja.
Tallipäivystäjän pesti oli taatusti varuskunnan halutuin vakanssi varusmiesten kesken
Joka tallilla millä mä olen käynyt on löytynyt myös miesratsastajia, vähemmistönä toki. Monet miehet vaan ei lopulta kovin kauaa jatka ratsastusta, mihin liittyen muutama huomio joista ratsastuksenopettajat puhuneet ja mitkä olen itsekkin livenä todennut. Eli miehillä on yleensä hirveä kiirekiirekiire tehdä asioita mihin niillä vaan ei ole taitoa vielä pitkään aikaan, eikä malttaa opetella niitä ratsastuksen perusasioita jotka luo sen peruskallion. Oikomalla se peruskallio jää puuttumaan ja se kyllä kostautuu, ja se on vaarallista ratsukon kummallekkin osapuolelle. Miehillä myös meno näyttää oikeestaan poikkeuksetta kiikkerältä ja hirveältä hosumiselta (mikä lie niin vaikeeta siinä istunnan opettelussa, kai se on liian tylsää ja semmosta akkojen hommaa) ja kun asiat luonnollisestikkin usein menee pieleen kuten ratsastukseen kuuluu niin turhaudutaan semmoisella aggressiivisella vivahteella. Kun viimein päästetään hyppimään niitä pikkuesteitä ja tiet eroaakin hevosen kanssa yllättäen, niin syytetään sitä hevosta vaikka vika on tasan itsessä. :lol: Tai halutaan vaan laukata ja laukata ja sitten kun hevonen ottaa äkkilähdön auringonlaskuun jättäen ukon matkan varrelle ollaan ihan järkyttyneitä ja puhutaan "hullusta kaakista". :lol:
Väitän siis että miehillä ei ehkä niin usein kärsivällisyys riitä siihen mitä ratsastus ja yhteistyö elävän eläimen kanssa vaatii. :rolleyes: Mutta, ne joilla riittää niin niistä tulee yleensä lopulta hyviä ja saavat menestystäkin kun miehillä kilpailuvietti tuntuisi olevan monesti naisiin verrattuna aika korkea.
No onhan tuosta ollut puhetta Suomen ratsastajainliiton lehdessäkin useammin kun kerran että miehillä ei mielenkiinto ja kärsivällisyys meinaa riittää ratsastusta kunnolla juurta jaksain opettelemaan, vaan miehet haluaisi heti vaan laukkailemaan ja esteitä hyppimään. Ja on mietitty että miten miehet saataisiin kuitenkin innostumaan, mutta eipä ole vielä keinoja löytynyt. Mä taas oon sitä mieltä että mitä sitä väkisin jos ei kiinnosta syventyä.
Edit. Mutta on siinä varmaan suomessa joku nolousjuttukin taustalla valitettavasti.
Tuo nolusjuttu on varmaan se pahin. En mitään julkaisuja lukenut, vaan ihan omien kokemusten mukaan puhun. Tytöillä vaan se harrastuksen jatkaminen on yleensä todennäköisempää, koska talleilla on kuitenkin paljon vertaisia. Kyl nuo puol vuotta kerran kahes viikos ratsastaneet tytötki kulittelee olevansa jo melkosia estetykkejä
Hevonen on kyllä ehkä tyhmin elukka maanpäällä :evil:
itse asiassa aika fiksu elukka. ennen oli hevoset nykyää koneet..
Ihminen on tyhmin elukka maan päällä[emoji13]
aamen :)
No lapsilla tuo on ihan luonnollista. Kyllä meilläkin oltiin olevinaan jo ihan proratsastajia kun oltiin alkeisjatkokurssilla. :lol: Sitten kun muutaman vuoden aktiivisen ratsastustunneilla käymisen jälkeen alkaa jotain asioita osatakkin tajuaa samalla senkin että ei osaa oikeasti juuri yhtään mitään. :D
Perustelut unohtui, se jos jokin on tyhmää. :evil:
Tiedän yhden hevoskuiskaajan kylillä. Sai vauhkon hevosen rauhoittumaan ikuisesti.
Ei kai se hevonen umpitollo ole, kasvissyöjänä ja saaliseläimenä vaan niin pirun säikky. Kiltin ja hyvätapaisen hevosen kyydissä kerran olleena ei toista kertaa tule. Semmosella harjotuskärryllä pikkuserkkutytön kans 3 kilsaa, josta hirven näkemisen jälkeen pari kilsaa silmitöntä pakojuoksua hirveä kohti. Takaisin kävelin ja keräilyn taskuista pudonneet kamat. Mutta hyvä pihvi hepasta tulee ja mainio makkara.
Mä oonkin hirvikuiskaaja. Rauhottuvat aika helposti...
@jasso ilmoitin maikkarille ja neloselle taidoistasi. täytyyhän meidän saads telkku ohjelma.
Oikeassa olet siinä että hevoset ei ole tosiaankaan mitään tyhmiä, mutta eivät kuitenkaan niin älykkäitäkään että raukkaparat tajuaisivat että sapelihammastiikeri tuskin vaanii naapurin Pentin postilaatikossa. :laugh: Jostain syystä hirven haju on monien hevosten mielestä erityisen pelottava.
No mutta pätee edelleen se että tieto lisää tuskaa, kun ridaavat muutaman vuoden lisää loppuu puheet. :D Alussa kehitys onkin nopeinta ja kun ei vielä ymmärretä että ratsastus on muutakin kuin sitä että saa hevosen kääntymään ja kiitoravin kautta laukkaan. Mutta se on oikeastaan ihan hyvä että se alussa tuntuu siltä, jäisi monelta ratsastus aloittamatta jos tietäisivät alussa mille tielle ovat lähteneet. :laugh: