Alkuperäinen postaaja
taski63
"Oikeita punkkareita"? Kyllä 70/80 taitteessakin suurin osa pystytukista oli muotipunkkareita. Ihan vaan sillä, että oli viileen näköset releet ja itse kuviteltu avoin valtakirja käyttäytyä idioottimaisesti. Mutta se on inhimillistä.
Samoin kuin väkivalta, niin lajitovereita kuin muita eliöitä kohtaan. Vastikään luin jostain, että ihmisen käsi on muotoutunut evoluution myötä soveliaaksi lyömiseen. Ja niin ikään (varsinkin miesten) kasvojen luusto kestämään nyrkiniskuja. Ja metsästyksen ja lihansyönnin tapa on hyvin syvällä geeneissämme. Ihminenhän tekee aika vähän järkeen ja loogiseen ajatteluun perustuvia päätöksiä, valtaosin mennään kivikautistakin vanhemman tunteen ja vaiston pohjalta. Että sikäli ymmärrän pitkälti tätä nykymenoa - mutta se on eri asia kuin hyväksyä se.
Itse en pidä väkivallasta (varmaan koska en ole itse kovin hyvä siinä) mutta se nyt vaan on osa ihmisen evoluution painolastia. Noita ylilyöntejä (Breivik, terrorismi ym) tulee, mutta epäilen niiden johtuvan pitkälti siitä että meillä on aivot kehittyneet "liikaa mutta ei tarpeeksi": mutkikkuudessaan turhan häiriöaltis systeemi. Ampuma-aseita tai ei, aina ihminen keinot keksii tappamiseen jos niikseen tulee.
Olkaa homoja, heteroita, sivareita, persuja, lihansyöjiä tai mitä vaan, ihan sama ihmisarvo mun silmissä. Mutta Nummisuutarin Eskon sanoin: "Tyhmyydelle olen vihainen ja äreä kuin rakkikoira".