Kyl terve heppa sen 20 kestää, ja toppaloimen alle muutamaks tunniks fleese loimi. Ellri tietysti oo tapana klippailla hepoja suomen oloihin dopiviks...
Printable View
Suokit trace-klipattuja, puokit taas niin hyvin syksystä asti loimitettuja ja lämmin talli. Kovemmilla pakkasilla alku ja loppukäynnit fleecet päällä, joten ei -15 enää mitään estetreeniä ja -18 jälkeen lähinnä kävelyä takki päällä. Näin meillä. :) Tuleeko kohta raviäijän(?) karjaisu "perrrkeleen ratsuämmät, hipit ja pinkit loimet!" :laugh:
Siihenpä loppui se iAttyn kanssa leikkiminen, tankillisen jälkeen kurkku oli kuin täynnä nuppineuloja.
Damn shame, koska toi puski parasta höyryä ikinä.
Kun toimi, oli nääs kohtuu vittumainen saada köhimään.
Minkäs takia teki temput? :confused:
Eipä se kurkku edelleenkään silicalle taivu tahi edes ecowoolille, ihme juttu.
Paa pumpulit sisää ja ota revanssi.
Vaatii astetta jämerämpää lankaa, ei oikein 1.5 valmislanka pysy muodossa, tarvis .32 solmia.
Tee silica/pumpulihybridi?
En oo mikään raviäijä. Pääser maastossa paremmin selästä, enkä tarkota maastolla mitään lanattua soratietä. Uskon vaan enemmän luonnon hoitamaan karvankasvatukseen. Meillä pärjää jopa lämppärit ilman loimea lähes 30 pakkases pihatos. Otetaan muutama talliin yökd vaan sen takia, ettei vesiputke jäädy. Meillä on nyt 9 hevosta tontilla, ja eläinlääkäri on erittäin harvinainen näky. Eivät kärsi turhista taudeista, kun elävät mahdollisimman luontaisesti. Ja ihan yhtä hyvin vääntävät koulua ja hyppivät esteitä pitkällä turkilla. Varmin tapa saada hevonen kipeäksi ja lihakset jumiin on pitää lämpimässä tallissa. On sekin hullua, että jos nykytalleis sisälämpö on10-15, tarttee hepot loimittaa talliloimiin
Kun hevosia on tallissa parhaimmillaan 32 niin eipä siellä kovin kylmä ole vaikka ilmastointi pelaakin. :D Me pysytään kyllä talvella lähinnä maneesissa, mutta kyllä kesällä tulee kanssa tehtyä seikkailuja ihan umpimetsään ja hiekkamontulle maastoesteradasta puhumattakaan. :D Ja eläinlääkäri täälläkin harvinainen näky vaikka talvella maastoillaan puoliloimet päällä, hui kauhee. Jos puhutaan hevosista joilla valmentaudutaan tosissaan niin ei niiden voi antaa kasvattaa jotain metrin ryijyä. Kyllä se kylmä pistää herkän hevosen ristiselän jumiin. Ratsastan karibian risteilijän kokoista hannoveria joten sillä kestää lämmetä, puoliloimi alkuverkoissa lämmittää takaosaa ja se vertyy selvästi nopeammin.
Eipä näitä meidän touhuja silti vänkäämiseen asti voi verrata. Siellä teidän tallilla on kuitenkin melko huippurotuisia ja hyvin pohjakoulutettuja hevosia. Meillä taasen on radoilta ja muuten erittäin huonoista oloista pelastettuja eläimiä. Omissa oloissa ulkopuolisen opettajan avulla koulutettu vähintään helppo c tasoisiksi. Päällimmäisenä tarkoituksena on tarjota hepoille mahdollisimman mukava loppuelämä, ja lähiseudun vähävaraisemmille nuorille käytännössä lähes ilmainen mahdollisuus harrastaa ja touhuta hevosten kanssa. Tätä on jatkettu n. 7 vuotta ja minkäänlaista tuloo tästä ei saa. Pääasia kuitenkin on, että elukoilla on hyvä olla. Täs on aika hyvin oppinut, mitä hevonen yrittää sanoa, vaikka se ei ääntä päästä. Tarttis vielä jossain välisdä päästä vepsän karille joksikin aikaa oppipojaks
Ei muuta kuin :hatsoff:, ihanaa että vielä on hyväsydämisiä ihmisiä ja hienoa että tarjoatte mahdollisuuden niillekkin touhuta ja ratsastaa joilla ei ole varaa mennä ratsastuskouluun. Vepsästä voi olla montaa mieltä... Mutta ainakin kuunteluoppilaaksi pääsee varmaan taas huhtikuussa Tampereen hevosmessuilla jos kiinnostaa, se on pitänyt siellä klinikan ainakin kaksilla viime messuilla. Ja noista "huippurotuisista", mun ensimmäinen oma iso hevonen oli amerikkalainen lämminverinen ja ne on kyllä mainioita pelejä. Eivät vaan sovi harrastuskaveriksi kun ei niillä ratsuhommissa rahkeet riitä siihen mihin mä tähtään, mutta kyllä sitä kaiholla muistelee kuinka pääosin fiksuja ja täyspäisiä lämppärit oli pikkutyttöjenkin käsitellä. Ei sellaisia hattarapäitä mitä nää hannoverit ja trakehnerit meidän tallilla, johtuu varmaan siitäkin että lämpöisiä aletaan käsitellä niin nuorena kun taas noi mamman mussut saa usein olla kuin siat pellossa 3-vuotiaaksi. :laugh:
Alkoi kiinnostaa että mitä kautta noita huonosti pidettyjä hevosia voi auttaa, eläinsuojeluvalvojan huostaanottamia hevosiako teillä on vai sattumalta löytyneitä? Mulla kahdesta rassukasta kokemusta mutta molemmat löytyi ihan sattumalta myynti-ilmoituksen perusteella. Toinen oli hakattu niin vihaiseksi että kesti kauan että se lopetti varmuuden vuoksi päin hyökkimisen ja toinen oli varsa jonka riimua ei oltu vaihdettu isompaan kun pää kasvoi, oli jo alkanut upota lihaan joten se oli ollu sen päässä ties kuinka kauan. :crying:
Nää on osa kilpaa ajettuja, mut ei pärjänny, ni vaihtoehto oli tehtaalle tai meille, yks oli annetaan ylläpitoon ilmotuksella, ja kun käytiin ihan mielenkiinnolla kattomas, oli pakko ottaa mukaan, kun oli niin huonos kunnos. Yks lunasyettiin narkkarilta ja yks oli avioeroriidan väline. On meistäkin tehty eläinsuojeluilmoitus. Otettiin vuokrapaikalle yks shetlanninponi, joka oli ylilaiha, paksus paskapanssaris, mieleltään sellanen, että tarvittiin 2 aikusta miestä viemään se tallista tarhaan. Kavioita oli n. 3 cm jäljellä. Vajaas vuodes saatiin siitä todellinen pikkutyttöjen ihanneponi, ja sairaskengityksellä kaviot kuntoon. Mutta kun kehdattiin pyytää ponin täyshoidosta 50€ kuukaudes, joka sisälsi myös kengät, teki omistajarouva meistä eläinsuojeluilmoituksen. Se oli toisaalta ihan hyvä, koska saatiin ainaki tietää et meillä on kaikki kunnos :) ps. Sillä ponilla on otettu jo poniraveis muutama voitto...
Kurkku kipeä ja maistuu verelle suussa kun yskii mutta ei viiti mennä veksiin jottei lomat pala :/
Ostin askin chesterfieldin punaista :/ Pari päivää tehny mieli niin vitusti röökii. Onneks toi maistuu kyl ihan paskalta mut eipä varmaa tarvi montaa vetää kun se taas on maailman parasta myrkkyy. Rööki on saatanasta ja mä oon heikko. Täl hetkel vaan sähköröökikin ruvennu vituttaan. Tai siihen liittyvä yleinen säätäminen ja se kuinka paljon se lopppujenlopuks viä aikaa ja rahaa. Halvallahan pääsis jos haluis mut esimerkkinä mun uudet ihastukset eli space jamit ei oo sieltä halvimmasta päästä. Kaikki vituttaa.
Älä ajattele höyryttelyä pelkästään tupakoinnin lopettamisen apuvälineenä, ajattele se myös harrastuksena. Harrastuksiin tuppaa menemään rahaa, ja tässä tapauksessa saat kaupan päälle myös paremman terveyden. Jos sulla menee kuukaudessa 150 euroa röökiin niin sillä rahalla saat 8 pulloa Space Jameja. Luulis 240ml riittävän kuukaudeksi.
Mulla ainakin yksi unelma oli että pääsen tupakasta eroon, kun tajusin kuinka pahasti mä olen siihen koukussa ja kuinka hirveän olon se mulle tekee. Kuka laittaa unelmille hintaa?
Vituttaa, töissä runkovesiputki rikki ja vettä nousee vaatimattomassa -16 asteessa tielle, luistinrata on valmiina.... eikäku soittamaan kaivuriurakoitsijaa kaivamaan putkea esiin ja äijät töihin... X-(
Perkele.... :banghead: