En nyt sit tiä tosta kaapista, nyt se lähti kumminkin taas käyntiin.. Lämpötila oli 12 astetta, normaalisti 5-6 astetta. Pitää nyt kattoa, jos toimii siihen asti et saa uuden. Tää rupee oleen liki 20 vuotias...
Printable View
En nyt sit tiä tosta kaapista, nyt se lähti kumminkin taas käyntiin.. Lämpötila oli 12 astetta, normaalisti 5-6 astetta. Pitää nyt kattoa, jos toimii siihen asti et saa uuden. Tää rupee oleen liki 20 vuotias...
Toivotaan että jaksaa posottaa vielä siihen asti että uusi saapuu. Jos mahdollisimman nopeesti haluut, niin silloin semmoinen "wanhan ajan" kodinkoneliike olisi varmasti vastaus, onko siellä enää missään päin kylillä tälläistä? Vaikka noissa on yleensä kalliimpaa mitä ketjuliikkeissä mutta palvelu sitten vähän toista. Joitain vuosia sitten hajosi helteillä kotikotona jääkaappi, ja hirvee hätä että mistä uusi heti ja nuo ruuatkin pilaantuu. No Kairimoltahan apu tuli (Lempäälässä semmoinen wanhan liiton kodinkoneliike) ja pari tuntia hajoamisen jälkeen oli sieltä kuljetettu jo uusi jääkaappi. Ei mahtais toimia Giganteissa...
Kannattaa kyllä kiukuttelevan jääkaapin kanssa ehkä miettiä sitä että kannattaako oirehtivan sähkölaitteen kanssa nukkua samassa talossa, jääkaappihan ymmärtääkseni menee kodinkoneista siihen syttymisherkimpään kastiin. :blink:
Uuni/liesi on muistaakseni eniten paloja aiheuttava kodinkoneista, jää/viileäkaapit ei niinkään.
Vai 20 vuotta on arskan kaappi kohta puksuttanut:thumbup: uusi ei sitten kestäkkään enään kahta vuosikymmentä.
Joo noi uudet on kyllä heikkoa tehoa. Meillä menee keskimäärin viiden vuoden välein vaihtoon. Eka tämän asunnon kaappi oli reilu 10v vanha ja kannatti vaihtaa vaikka ei varsinaisesti hajonnutkaan. Sähkölasku pieneni huomattavasti. Samsungin kaappi oli lyhytikäisin tuttavuus, eikä kyseisen merkin jääkaappia meille enää koskaan tule. Lämmöt minimissään kuuden asteen tienoilla, kesäkuumalla ei ovea uskaltanut avata ollenkaan. Sama "vika" naapureilla samsungissa, vaikka eri mallin kaappi. Mielestäni jääkaapin pitää pystyä palelluttamaan vähintään kurkut, ennenkuin on hyvä.
Onnea etsintään arskaxx.
.
Lähikaupassa Vichy hyllyt huutaa tyhjää!
Kävin eilen sittarissa niin sama tilanne siellä tosin niillä on varastossa tavaraa ja hyllyjä täytettiin vauhdilla.Mietin, että saattaisko oikeasti loppua Vichy kaupoista[emoji848] tällä menolla siis..
Illalla laitoin kaapin kolmoselle (ohjekirjan suositus), aamulla 1 aste lämmintä kaapissa. laitoin sit tuohon 1 ja puoli asentoon katotaan mitä on sit lämpöä kun menen himaan.. Olinkohan eilen availlut liian tiheään kaapin ovea, et lämmöt nousi siksi. Ihmettelin vaan kun kaappi oli hiljaa, vaikka olis pitänyt jäähdyttää???
PS. Mulla on toi kaappi ollu normaalisti ykkösellä...
Uuni ja liesi tietenkin aiheuttaa eniten paloja kun juopot sammuu kuseensa sen jälkeen kun hk:n sininen ranuilla on pistetty uuniin ja pyttis hellalle käryään. :laugh:
Kurkkasin viimeisimmät tilastot, niin 2011-2016 Suomessa kodinkoneista lähteneissä paloissa (jotka ei johdu käyttäjän räikeästä huolimattomuudesta) ykkössijalla pyykinpesukone, toisella sijalla astianpesukone ja kolmantena jääkaapit ja pakastimet, omana elementtinään asiassa vielä se että näistä kolmesta syttyessään kylmälaitteet syttyy ja palaa aggressiivisemmin ja sytyttää todennäköisimmin rakennuspalon herkästi palavien kylmäeristemateriaalien takia.
Eteisen välioven saranat/ovi on alkanut paukkua, kun sitä avaa tai sulkee. Häiritsee itseäni, ja kuuluu varmasti naapuriin asti. Olen koittanut tunkea saranoihin öljyä, sekä kiristää niitä, mutta menee vaan pahemmaksi.
Kuitenkin olisi välttämätöntä, että ovi olisi käytössä, kun rapusta kuuluu kaikki äänet yötä myöten.
Mitä öljyä oot kokeillu? Ite jollain aerosoli suihkeilla rasvannu huonoin tuloksin. Mutta rypsiöljyä teelusikalla saranan päälle niin johan on hiljentynyt.
Mä joudun usein töissä laittamaan öljyä saranoihin, en vaan muista sen nimeä noloa[emoji849] lukkorunkoöljykin käy ja kun on se pilli siinä mukana niin saa joka koloon suhautettua.
Sprayvaseliini on saranoille oikeaa tavaraa
Ulkopinta pyyhitään rasvattomaksi, jos pikku pöly häiritsee
Jaaha, ei auta, pakko lähteä hallille autoa rassaamaan. Mukavaa hommaa kun on lämmintä:lol:
Eikös vaseliini ole tarkoitettu muttereille ja pulteille, sitä jos lykkää lukkoihin tai saranoihin niin tukkii vaan kaiken [emoji848]
Sen verran pakko avautua laivareissusta, kun olen porukassa ainoa joka ei polta niin kyllä teki pahaa olla muitten mukana kannella [emoji849] ei pystynyt, melkein oksensin välillä siitä hirveestä paskan hajusta🤢[emoji40]
Mun teki tosi pahaa se haju ja sitten kun likat tulee hönkii naaman eteen heti röökillä käynnin jälkeen.Mun oli pakko sanoa niille etten kestä[emoji848] ei ne suuttunut, mutta Itelle tuli pilaanko tunnelman olo[emoji21]
Onko kelleen muulle käynyt samaa?
Joo, aikalailla olen vetäytynyt tupakkiporukasta. Ei mun seurassa kyllä paljoa polteta, ei oikeastaan ollenkaan:thinking: Ei se kyllä minua häiritse niinkään, mutta se vitun haju on ihan törkeä! Tupakin haju siis, ei vitun haju:laugh: pimpistä jotenkin tykkään, mutta tupakin haju saa jotenkin huonovointiseksi
Tupakoivat naiset maistuu mynttonilta.
Kääk ja prkl! Huomenna viimeinen lomapäivä, nopeasti meni taas.
Onneks ei ole kuumia kelejä tiedossa, hah! :rolleyes:
Pujo, se kasvi saatanasta.
Nenää kutiaa ja vuotaa.
Kun pääsin nyt avautumaan niin olen päättänyt että ensikesäksi on ilmalämpöpumppu asunnossa. Makso mitä makso.
Itteä helle vähän ärsyttää näin pitkän päälle, koiraa varmaan jo vituttanut pitemmän aikaa.
Koitetaan parantaa olotilaa pitkällä kylmällä oluella, tai kaksi.
Sainpahan talviturkin heitettyä viikonloppuna, toki pieni viilto tuli jalkapohjaan siinä samalla, näin sopivasti mätäkuun aikana. :lol:
Minäki saan pujosta hirveet räkätaudit paitsi tänä kesänä jäänyt väliin..on lievä allergia heinille ym[emoji848] hitto ei muuten ollut viime vuonnakaan. Nyt pitäis siirtyä humutus ketjuun[emoji3]
Duunissa yks vanhempi rouva sanoi että nuorena hänellä oli tosi paha pujo allergia. Nykyään olematon.
Toivon pikaista vanhentumista itselleni jos se sillä lähtis. :thinking:
.
Ilppi kyllä kannattaa hommata ehdottomasti. Nyt kun helteet loppumassa niin kehtaa kehua millaista on kun on kunnossa oleva ilppi. No sillä saa halutessaan asunnon niin kylmäks hetkessä että tekee mieli kaivaa villasukat ja viltti ja käydä ulkona lämmittelemässä. :lol: Ne pitää vaan muistaa joskus huoltaa, joku kylmäaine vissiin niistä ajalle loppuu. Meillä viilensi alkukesästä ihan kohtuullisesti, mutta sitten kävi joku huoltopatu tekemässä sille jotain niin sit se on ollu semmonen että jos sen asentais helvettiin niin sekin jäätyis. :laugh:
Just eilen kävin kämpässä johon oli ihan just ostettu uusi semmoinen muutaman sadan euron ilmastointipömpeli josta menee letku ikkunaan. No kyllä sekin helpottaa oloa huomattavasti, mutta hämmästyttävän laiska ilppiin verrattuna vaikka asunnon omistaja oli sitä aamusta asti huudattanut. Kyseessä kerrostaloyksiö niin ei luulis olevan liikaa neliöitäkään. Kenties ikkunaan tarvis jotain järeempää suojaks ku vaan pahvin mistä on reikä poistoletkulle.
Tulipahan tekstiä. :D
Mut joo, joku Mitsu varmaan ilman turboa tulee hankittua, niin paljon on tsekattu tähän asti.
Ehkä jopa tulevaan talveen jos sais jo härpäkkeen. :thinking:
Toi pömpeli jossa tuleee putki ulos kämpästä on naapurilla ja kaverilla. Oman hommansa tekee mut ei ole nyt sitä mitä itse haen.
Liite 32703
edit.Auton kylmäaineen hinta "kuulema" on noussut 600%, tai kuitenin helvetisti. Koska ei ole ympäristöystävällinen aine.
Toki voin olla väärässä ja varmaan Mäntti korjaa jos näin on.
Juu, kylmäaineen hinta on ainakin autopuolella noussu rutkasti. Tai haittaveroahan ne on hintaan lisänny. Ennen meillä duunissa tehtiin ilmastoinnin huollot niin että kylmäaineet meni ikään kuin kaupanpäällisenä, nykyään veloitetaan n. 10e/100gr.
Paljonko tommonen ilppi haukkaa ainetta? Muutaman kilon?
Ookkei. Auton ilmastointi kun huolletaan niin vedetään aineet talteen ja alipaineella kiehutetaan mahdolliset vedet pois järjestelmästä. Sitte suodatetut aineet takaisin, pikku lisäys öljyä ja värianetta sekaan niin alkaa olla siinä, vielä raikkarin tarkistukset jne.
Toisaalta en usko että ilpeissä on samat aineet sisässä. R134a on ainakin autopuolella ollut jonkin aikaa kielletty uusissa automalleissa ja nykyinen 1234yf on tietyissä olosuhteissa palo/räjähdysherkkää :thinking: