Alkuperäinen postaaja
JayKay70
Eiköhän jotain autolähetin hommia löytyisi, mutta kun olen ollut melkein parikymmentä vuotta toimihenkilönä, niin en ihan heti viitsisi siirtyä kenttätyöhön. Tuo kuriiri-sana on ehkä hivenen harhaanjohtavaa, sillä kyse oli parhaimmillaan täsmäsuunnitelluista kuljetusratkaisuista vaativille lähetyksille. Esimerkkinä voisin mainita ovelta-ovelle-kuljetuksen järjestämisen sellaiselle lähetykselle Suomesta vaikka johonkin näistä Keski-Aasian tasavalloista, jolla on erittäin tarkat vaatimukset lämpötilalle noudosta jakeluun tuotteen pilaantumisriskin vuoksi, joka vaatii niin vientiluvan Suomessa kuin tuontiluvan määränpäässä ja on vielä luokiteltu vaaralliseksi aineeksi lentokuljetuksissa ja mahdollisesti vielä maantiekuljetuksissakin. Tälle pitää sitten ensin löytää optimaalinen pakkaussysteemi lämpötilan ylläpitämiseksi, joka myös täyttää vaarallisten aineiden pakkausvaatimukset, löytää nopea ja luotettava reititys ja varata lennot (lentorahdista siis kyse) ja triplavarmistaa, ettei yhdelläkään ketjun lenkeistä ole rajoituksia tuotteen kuljetukselle ja että kaikki vaadittavat asiakirjat ja pakkausmerkinnät yms. ovat vaatimusten mukaisia ja myös tarkastaa VAK/ADR-vaatimukset tiekuljetuksiin, avustaa asiakasta tarvittaessa laatimaan tullausasiakirjat määrämaan vaatimusten mukaan, hoitaa vientitullaukseen liittyvät asiat ja järjestää vielä tuontikuviot määränpään kollegoiden kanssa. Tällainen keikka ei ollut mitenkään harvinainen, vaikka ei nyt kuitenkaan ihan jokapäiväistä.
Olen ollut tovin autolähettinä joskus 25 vuotta sitten ja olen edelleen sitä mieltä, ettei tämä työ ole ihan välttämättä minua varten. Toiseksi kun olen päässyt näkemään läheltä miten karua ko. duuni on nykypäivänä palkollisena, niin tsekkaan varmasti useampaan kertaan, ettei muuta lähempänä omaa alaa olevaa hommaa ole tarjolla jos/kun "tsuppariksi" ryhdyn. Broidin ja monien tuttujen kokemuksista tiedän, että alalle on päässyt pesiytymään sellaisia vilunkihemmoja, jotka kohtelevat työntekijöitään vieläkin tylymmin ja vähemmän laeista piittaamatta kuin edellinen työnantajani :mad: