Mä tiedän heti pari urpoa (entisiä kavereita), jotka olis ollut huutamassa paikalla ja kivittämässä delfiinien tankkeja. Koska natsit siat. Samat jannut alkoi vaatimaan tota siirtoa... Eli kunhan saa huutaa niin kaikki on jees.
Printable View
Nythän tää meteli on hirveä kun ei enään voida jatkossa melskata näistä delfiineistä.
Ehkä parempi niin, tosin ainahan keksitään uusi aihe[emoji2]
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...f365ffdb2b.jpg
Ja tunkekaa ne Tapatalk allekirjoitukset perseeseenne!
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...b0fc2e671e.jpg
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Mä en ymmärrä alkuunkaan delfiineistä syntynyttä meteliä. Nyt on myöhäistä vaikeroida. Sitä saatiin, mitä aikoinaan tilattiin. Miksi alun perin piti kahlita villejä merinisäkkäitä tekemään sirkustemppuja pällistelijöille pieneen makeanveden altaaseen, jonne päivä ei paista, kuu kumota.
Olin aikoinani kukkahatussani osoittamassa mieltä delfinaariohanketta vastaan, jonne temppuilijat piti pyydystää luonnonoloista, Meksikonlahdelta. Turhaan. Hyvä kun lähtivät, vielä parempi, kun olisi armollisesti piikitetty ikuiseen rauhaan.
No sillon ei varmaan niin osattu ajatella tuollaisia asioita, ja maailma on sittemmin muuttunut että delfiineitäkään ei ole saanut enää Suomeen kuljettaa vuoden -97 vai -98 jälkeen. Ei mustakaan ole oikein että villieläimiä on kaapattu vankeuteen, mutta kun niin on tehty niin järjellä ajatellen olisi voinut vaan antaa olla kun luonnollisesti tämäkin ongelma olisi ajan myötä poistunut. Enkä usko että delfiinit kärsi sirkustemppujen tekemisestä, se oli älykkäille eläimille tärkeää aktivointia eikä niitä voinut pakottaa. Niillä oli myös mahdollisuus häipyä näytösaltaasta jos ei kiinnostanut, ja kerran oon nähnytkin kun yksi suuttui jostain ja poistui paikalta. Kouluttajat suhtautui ihan huumorilla. :D Samoin kun joskus joku delfiineistä ei välttämättä osallistunutkaan johonkin temppuun jos sitä ei sattunut huvittamaan.
Lopettaminen taas olisi ollut kamala ratkaisu. Noillakin delfiineillä on kuitenkin elämänhalu, ei tappamisen syyksi oikein käy se että "ne on varmaan onnettomia".
Se meinaa ärsyttää kun on tottunut näihin "meidän" kauppojen toimituksiin, puffila vapetalo yms. niin menin sitten Stormilta tilaamaan Suzukiin kytkinjouset. Jumalaut 4 päivää meni tilauksen lähettämiseen, 8kpl peukalon kokoisia jousia!!Ei muuten varmasti kerkeä ennen viikonloppua perille X-(
Kyllä vastustettiin, eikä ainoastaan pinaatin purijat, vaan osa tavallisista manselaisista ymmärsi asian tärkeyden silloin 80-luvun alussa, mutta itsevaltiasta Pomo-Paavolaa vastaan oli turha pullikoida. Pomon sana oli siihen aikaan laki, kuten aiemmin kymmeniä vuosi valtaa pitäneen aseveliakselin.
Pullonokkadelfiini on luonnostaan ihmisten mielestä "iloisen" näköinen. Kuka tietää, nauttivatko älykkäät ja uteliaat delfiinit opetetuista tempuista vai kärsivätkö eläimet, ehkä ei, mutta ainakin Happy menehtyi muutaman viikon sisällä pyydystämisestä. Syytä en kyllä muista. Jotakin kertoo sekin, että delfiinikanta on uhanalainen, koska ne eivät juuri lisäänny vankeudessa ja siksi niiden pyydystäminen delfinaarioihin on Japanissa miljoonabisnes.
Mietitkö Tuittu mäkkärin kerroshampurilaista poskeesi pistäessäsi, oliko vasikalla lahtipenkkiin joutuessaan elämänhalu mahdollisesti tallella tai oliko lahtaus kamala asia. Minä mietin, mutta syön silti hampurilaiseni hyvällä ruokahalulla. Luonto on julma ja ihminen epäjohdonmukainen. Tappaahan jotkut hirviäkin huvikseen ja delfiinien sukulaisia valaita, vaikka lehmää olis tarjolla. Ja nyhtökauraa.
Olen käynyt korkeasaaressa ym paikoissa ihastelemassa eläimiä tietämättä ovatko masentuneita vai ei? En pidä kylläkään siitä, että eläimiä pidetään vuosikausia vangittuina.Kuitenkin syön lihaa hyvällä omallatunnolla ja kannatan metsästystä, mutta tutuistani kukaan ei metsästä huvikseen.Tää teksti näyttää nyt ihan jakomieliseltä[emoji38] mun fiilikset asioista on nää...
En noista ajoista luonnollisestikkaan tiedä kun tuosta meni vielä jokunen vuosi edes siihen että hinkkasin vaipoista paskaa sängyn pinnoihin. :rolleyes:
Tiedän että delfiineillä on kestohymy naamalla, ja olin melkeinpä järkyttynyt kun katsoin delfiinidokumentteja ja selvisi miten älykkäitä ne oikeasti on, älykkäin olento heti ihmisen jälkeen. (Nyt tulee messu koska oon niin innoissani aina kun pääsen kertomaan mahdollisesti jotain uusia juttuja :D ) Ne nimeävät toisensa ja osaavat juoruta nimellä kolmannesta poissa olevasta delfiinistä. Ne voi kostaa tai murhata tai nöyryyttää. Villit delfiinit ovat pelastaneet pulassa olevia ihmisiä monta kertaa joko hailta tai hukkumiselta, mutta sitten on niitäkin delfiineitä jotka ovat hukuttaneet uimareita ihan huvin vuoksi. Ja ihmisen lisäksi delfiinit ainoina elukoina harrastaa seksiä nautinnon vuoksi, mutta ne voivat myös raiskata toisiaan. Yhdessä dokumentissa oli pahojen (delfiinin älyn huomioon ottaen ihan oikeasti pahojen) nuorten urosdelfiinien jengi ja niillä oli oikein raiskausluola johon ne nappasi toisinaan jonkun naaraan ja vielä odottivat niin kauan vuorotellen vahtien kun kävivät happea haukkaamassa että naaraat hukkuivat. Delfiinit voi myös porukalla päättää napata jonkun toisen jengin delfiinin myöhemmin jonka pärstä vituttaa niitä, ja sille käy sitten huonosti tai hyvin huonosti. Ja delfiineillä on myös monimutkaisia hautajaisseremonioita.
Noin viisasta eläintä ei kyllä lopeteta ilman että se tajuaa mitä on tapahtumassa. :rolleyes: Sitä voi miettiä sitten että kuinka kovasti noin älykkäät elikot kärsii vankeudessa, mutta toisaalta voi miettiä että äly ehkä auttaakin niitä sopeutumaan. Ja niille kaikki kaikessa on niiden perhe. Joku pitäisi tappaa ekana ja joku viimeisenä.
Ja tuosta temppuilusta, villitkin delfiinit ottavat usein kontaktia ihmisiin ja jopa leikkivät ihmisten kanssa spontaanisti. Ylen uutisesta hauska tarina muutaman vuoden takaa: "Toinen esimerkki, joka pakottaa pohtimaan delfiinien älykkyyttä, tulee Brasilian rannikolta. Siellä delfiinit ovat ryhtyneet auttamaan paikallisia kalastajia ajamalla kalaparvia heittoverkkojen ulottuville. Delfiinit myös antavat kalastajalle merkin, milloin verkko pitää heittää. Jos kalastaja ei älyä heittää verkkoa oikealla hetkellä, delfiinit ottavat nokkiinsa eivätkä ilmesty paikalle muutamaan aikaan."
Sitten päästäänkin siihen että ehkä delfinaariossa ne pakotetaan temppuilemaan, ne ihmiset jotka niin luulee ovat varmaan samoja jotka kuvittelevat että hevoset rääkätään ja pakotetaan hyppäämään 1.60 esteitä ja steppaamaan pörheinä kouluradalla. Ne hevoset jotka sitä tekee, ei todellakaan sitä hommaa vihaa... Koska jos vihaisi niin ei siitä hommasta menestystä tulisi, ainoastaan murtuneita luita ja hampaattomia suita. :D
Ja kyllä sitä naudan oikeutta elää tuli mietittyä ekan kerran joskus 5-vuotiaana kun teurasauton sedät vei Usva-lehmän joka oli mun suosikki, pillitin ja halasin sitä parressa ja koitin vähän pitää kiinni jalasta jos sitä ei vietäiskään. Teurasukko sanoi vain vähän moittivasti että noh noh...
Sori, tais mennä mun vertailut vähän överiksi ja totta on, että villit delfiinit on kontaktihaluisia ja leikkisen luottavaisia ihmisiä kohtaan, mutta luonnossa ne ei leiki pakosta tai harrasta temppuja välineoppimisen kautta makrillimakupaloja saadakseen.
En mä tietenkään delfiinejä vihaa, päinvastoin, enkä halua niitä tappaa. Mä vihaan delfinaarioita. En mä vihaa vanhuksiakaan, mutta vihaan terveyskeskusten vuodeosastoja, joissa vanhukset tapetaan tuskallisesti nälkään ja janoon passiivisen eutanasian nimissä, kun laki kieltää arvokkaan ja inhimillisen kuoleman morfiinin avulla. Delfiineillä taitaa tosin olla meidän vanhuksia parempi vanhuus ja helpompi loppu.
En kyllä pidä eläintarhabisneksestäkään, koska harva tarha pystyy tarjoamaan eläimille niiden luonnollista eläinympäristöä niiden omilla ehdoilla. Amazonan viidakoissa ei ole häkkejä. Onneksi Suomen eläintarhoissa on moniin muihin maihin verrattuna suhteellisen hyvät olot, ja osa Korkeasaaren eläinlajeista on uhanalaisia. Se on mukana mm. Eurooppalaisessa uhanalaisohjelmassa. Positiivista. Ei Ähtärikään varmaan niitä ahtaimpia paikkoja ole.
Ei niitä delfinaariossakaan pakolla leikitetty, niillä oli aina reitti auki pois näytösaltaasta. Eikä niitä nälänkään voimin leikitetty, ateriat niillä oli erikseen ja sitten palkintona käytettiin joko leluja tai rasvaista kalaa. :)
Kyllä eläimistä helposti näkee miten ne voi vaikkei olisi sen lajin ekspertti, näin väittäisin. Ähtärissä ja Ranualla olen nähnyt tyytyväisen oloisia eläimiä. Viime syksynä tuli viimeksi ihmeteltyä jääkarhuja Ranualla, ne on muuten ihan järkyttävän kokoisia. Korkeasaaressakin eläimet on mun mielestä ihan hyvävointisen oloisia, lukuunottamatta joitain isoja kissapetoja jotka kiertää kehää. Isot petolinnut on kyllä vähän poikkeus mun mielestä kaikissa eläintarhoissa, ne ei oikein vaikuta tyytyväisiltä vaikkeivat mitenkään hökelehdikkään. Ja ei se ihmekkään ole kun ei lentäville otuksille voi tehdä tarpeeksi isoja tiloja millään. Särkänniemessä ainoat huonosti voivat eläimet mun mielestä on hait, ihme ettei niistä missään ole mitään puhetta vaikka niiden hermostuneisuuden näkee sokee kepilläkin.
Särkänniemessä oli hylkeitä kun olin kersa, kuoliko ne vai vietiinkö nekin muualle. :thinking:
Oo, mä olin täysin unohtanut Särkänniemen ulkoaltaassa polskivat Marjaanan, Wilhelmin ja Joonaksen ja upean hirveät merileijonat. Innostuneille kaupunkilaisille järjestettiin nimikilpailu, johon tuli kymmeniä tuhansia vastauksia. Itse asiassa kun tarkemmin ajattelen, mä tykkään eläintarhaeläimistäkin, etenkin Wilhelmistä. Särkänniemen hylkeet olivat kyllä lopulta yhtä kesyjä kuin kotikissat.
Kuoli vanhuuteen, paitsi Wilhelmi, joka piikitettiin jonkin sairauden takia.
Merileijonia! :eek: Mä muistan vaan kaks hyljettä... En varmaan jellonia nähnytkään... Suu loksahti äsken auki ku luin että Tampereella on ollu leijoniaki, vaikka hatara mielikuva mulla on että iskä on joskus kertonu niistä. Tam ja Pere! :D
Edit. Muistin että toisen hylkeen nimi oli Joona! :D
Joona, voi olla, en muista, kun Särkäniemessä mun vakkaripaikka oli enimmäkseen Sara Hildénin taidemuseo.
Sara Hildénistä kuiskuteltiin kaupungilla, että Sara antoi juoppouteen taipuvalle Erikilleen pensselin, maalit ja maksamakkaravoileivän, lukitsi oven ulkopuolelta ja lähti töihin. Enrothin lähdettyä liitosta lipettiin Saralle jäi muhkea, monen sadan työn kokoelma Erikin lihallista, pirun arvokasta taidetta.
Tunsin vanhan rouvan aika hyvin. Tiukka, piinkova liikenainen. En uskaltanut edes Hildénin muotiliikkeen ohi kävellä. Väkisin tyrkytys alkoi heti, kun ovi takana sulkeutui. Hyvä kun sai takkinsa pitää päällään sisälle asti.
Tuittu, nyt on paras lopettaa mukava leukanivelien louskuttelu väärässä langassa. Bannit on hiuskarvan varassa. Joudutaan lähettelemään Luuposelle sydämenkuvia.
Suomen hallitus.
3 ylimäärästä vuodenaikaa.
EA, EA vituttaa...
Kännykkä liittymät...
Ei helvetti miten ahneita operaattorit osaa olla! Nyt pari vuotta riittä ihan hyvin Soneran liittymä, jossa 100min puhetta, 100 tekstaria ja 150Mb/s 4G 50Gt/kk ja maksanu X-alennuksella ~17€/kk (normaali hinta tais olla jotain ~20-23€/kk). Nyt sitten se on loppumassa tammikuussa ja aloin kattomaan mitä on tarjolla, niin onko se niin helvetin vaikeaa tehdä liittymää, jonka mukana ei tartte maksaa 5 miljoonasta tunnista puhetta ja 100 miljoonasta tekstarista kuussa jotta saa kunnon 4G netin?
Sonera olis siitä hyvä, et vois jatkaa katkeamatta 2 vuotta jo ilmaisena ollutta Spotify premiumia (3kk ilmaiserissä). Mutta kun vaihtoehdot on joko nuhainen 21Mb/s netti ja melkein jo sopiva määrä puhetta ja tekstareita tai 150Mb/s netti ja ihan helvetisti liikaa puhetta ja tekstareita. Sittenkun menee katsomaan mobiilinettipaketteja, niin johan löytyy sopivan hintaisia liittymiä ja nopeuksia joista valita, harmi vaan, että niillä sitten ei voi soittaa ollenkaan, mutta helvetin tekstareita voi lähetellä.
DNA:lla ihan sama helvetin juttu. Joko maksat helvetisti liikaa siitä, että saat netin kunnon nopeudella ja rajattomasti kaikkea tai sitten tyydyt johonkin nuhaiseen 50Mb/s nettiin ja kummassakin varmana ihan helvetilliset roaming maksut. Elisa/Saunalahti, samaa paskaa, joko maksat jokaisesta tekstarista ja puhelusta erikseen ja otat riskit roaming-hinnastosta tai sitten maksat 5-7€ ekstraa siitä, että kaikki on rajatonta. Tele Finland, no, siellä nyt on tarjontaa, harmi vaan, että varteenotettava paketti maksaa enemmän kuin Soneralta tullut tarjous. Ja näistä kaikista joutuu sitten vielä alkamaan maksaa Spotifysta sen 10€/kk.
Jätä koko helvetin puhelimen pois ja soittelen sotarummuilla ja lähetän höyrymerkkejä, perkele! X-(
Tä?. Sonera tulee pyytämään 60 euroa 20 megan nykyisestä seinäliittymästä ensi helmikuussa. Luulempa,että en maksa.
:lol: :lol: :lol:
Loistavia vehkeitä, ainoat miinuspuolet on luvassa oleva rahanmeno koska omppu on nirso. Mun omppu ei suostu seuccaan lainkaan mun Samsungin A52016:n kanssa. Omput piti myös tota dna:lta tullutta modeemia vissiin liian rumana tai jotain, piti sitten ostaa Applen airport extreme. Se on kyllä tyylikkäin modeemi mitä oon ikinä nähnyt, suunniteltu melkein kuin sisustuselementiksi eikä rumaksi mustaksi vilkkuvalopöntöksi. Nyt on sitten hyvä tekosyy jossain vaiheessa hommata ruusukultainen iPhone.
Eli Applessa ärsyttää vaan yks juttu, se että musta tuntuu että ei oo vahinko ettei ne oikein oo kavereita muun merkkisten laitteiden kanssa. Kun ostat yhden Applen tuotteen se ajautuu pian siihen että kohta kaiken muunkin on oltava omppua. Mutta uskon kyllä että iPhone on parempi kun Samsung jos vaan raaskii ostaa. :thinking:
Nimenomaan harvassa paikassa :D
Kerran käyny tällänen tsäkä.
Liite 28369
Mietin ihan samaa. HD-videota saa streamattua ihan hyvin jo 10 Mb/s, mikäli kapula sellaista toistaa...
Elisa tosiaan antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa. Nopeudet on ruuhka-aikoina (15.00 - 22.00) alle 10 megaa ja 22.00 nousee maagisesti luvattuun 50 megaan. Itselläni siis "huudatettu" rajaton 4G - 19,90.
Halpuuttamista mainostava s-ketju nosti sit perkele lounaan hintaa.
Vapekieli. Hyvää tää pohjanesteen maku.
Välillä vähän rassaa tuo höyryäminen/panikointi tällä foorumilla tuosta tammi-helmikuun "niksalimbosta". Hirveä itku tod. näk. parin kuukauden myyntikatkosta, kun koko syksyn saa tilata 20mg nesteitä ilman määrärajaa ja monilla tuntuu olevan vuosien varastot jo nyt... Eihän nämä rajoitukset, nykyiset ja tulevat, minuakaan miellytä mutta asiat voisivat olla paljon, paljon huonomminkin.
Eipä noi rajoitukset sellaista haittaa joka jaksanut rekisteröityä tänne.
Sitten on ne 10 höyryttelijää per 1 täällä jotka ei tiedä missä mennään eikä ole ostaneet mitään jemmaan. Omasta päästä itsellä on 4 joille pitää muistuttaa että ostamaan ny, ja DIY oppitunnit.
Se kun tuntuu että on liikaa kaikkee höyrykamaa, mutta ei sitten ns. kuitenkaan oo mitään. Oisko se tällästä olla nainen :laugh:
^^ ja mitä tohon operaattori triopoliin tulee niin kannattaa kilpailuttaa viimeseen asti, lyövät kyllä melko hyviä tarjouksia toisinaan kun uhkailee vaihdolla. ( 12kk välein )
Ja parhaat tarjoukset saa siirtoaikana kun on tehnyt jo kaupat toiselle firmalle. Kylmästi vaan uusi soppari vaikka etäkauppana, tulee SMS sit soittaa viestin numeroon. Kysyvät usein suoraan "mitäs tarjosivat ?" Kertoo sen ja vaikka laittaa vähän omiaan päälle. Vastaavat jos pystyvät.
Näin se toimii jos halvalla haluaa.
Operaattoreiden toiminta ja tarjonta ovat kyllä aivan ahterista. Oli vuosia se ilo, että firma maksoi puhelimen ja laajakaistan, ja ilo oli nimenomaan se, ettei tarvinnut asioida operaattoreiden kanssa. Sitten kun piti alkaa valita sopivia paketteja itse, Sonera oli kallis ja hukkasi tietoja, Elisa tarjosi olematonta WDSL:ää (siis sitä ei tähän taloon tule) ja DNA:ssakaan ei ollut hurraamista. Sonera paketoi mukaan kaikkia "ilmaisia" palveluita, joiden perään sitten soittelevat. Lisäksi kaikki tarjoavat määräaikaissopimuksia ja jollain 100 tunnin puhepaketteja. Kyllä toivon, ettei tarvii näitä kilpailuttaa ihan heti. Kaiken lisäksi huushollista löytyy nyt joka operaattorilta jotain, kun uusi työpuhelinkin ilmaantui käyttöön. Voi sitä telemarkkinoinnin määrää, mitä tästä vielä seuraa.