Laitoin toki. Näköjään mukaan tuli aika läjä kirotusvihreitäkin. No, kai ne tuo sitä autenttisuutta ja maanläheisyyttä. =)
Printable View
Laitoin toki. Näköjään mukaan tuli aika läjä kirotusvihreitäkin. No, kai ne tuo sitä autenttisuutta ja maanläheisyyttä. =)
Hyvä hyvä!! Mä ite keskityin enemmän siihen etämyyntiin niin sun viestis paikkas monta asiaa mitä piti iteki viä sanoa.
CoccoBill. Hieno viesti.
Tämmöinen oli mun versioni:
Hei. Olen xxvuotias yyyyyy xxxxxlta. Haluaisin tuoda tietoonne huoleni , joka liittyy valmisteilla olevan tupakkalakiesityksen epäkohtiin. Olen itse entinen tupakoitsija. Olen polttanut tupakkaa seitsemäntoista vuotta, enkä siitä monista yrityksistä huolimatta päässyt irti. Laastarit, purkat tai inhalaattorit eivät toimineet minun kohdallani, koska niiden käyttö ei poistanut tupakanpolton kaipuuta. Eihän kofeiinitablettikaan vie joka-aamuisen kahvihetken kaipuuta, eikä ruisleipä suklaanhimoa. Tapa tuo minulle rentoutusta ja olen niin kiintynyt juuri tupakointiin tekemisenä, etten kyennyt lopettamaan terveyshaitoista huolimatta. Nyt olen ollut tupakatta kokonaista kaksi vuotta, käyttäen sähkösavuketta. Terveyteni on kohentunut huomattavasti: tupakkayskä on loppunut, maku- ja hajuaisti palautuneet, rintakivut loppuneet ja jopa lauluharrastukseni on nyt paremmalla tolalla, koska savu ja myrkyt eivät enää rasita keuhkojani. Olen voinut pitää itselleni tärkeän tavan, mutta nyt kohdistan itseeni paljon vähemmän myrkkyjä. Suurin osa tupakan karsinogeeneistähän muodostuu nimenomaan palotapahtumassa. Sähkösavukkeissa taas ei pala mitään, vaan neste höyrystetään, kuten saunan kiukaalla.
Myös tutkimustulokset tukevat omia kokemuksiani. Vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta sähkösavukkeiden ja nesteiden osalta tehdään kiihtyvällä tahdilla ja viime syksyinen Britannian THL.äämme vastaavan laitoksen tutkimus päätyikin tulokseen, että höyryttely on 95% tupakointia haitattomampaa ja suositeltaviin hoitomuotoihin tupakoinnin lopettamisen osalta lisättiin sähkösavukkeet. Suomessa on tilanne toisin. THL ja ASH eivät tue haitattomamman vaihtoehdon linjaa, vaan vaativat myös sähkösavukkeille tiukkaa säätelyä ja ”lopeta tai kuole”- mentaliteetti on valloillaan. Sähkösavukkeille ehdotetut tiukennukset yleiseurooppalaisten säädösten lisäksi vaikeuttavat sähkösavukkeiden hankkimista ja käyttöä paljon. *ovatkin vaarassa lopettaa sähkösavukkeiden käytön ja voivat johtaa monen tupakasta irti päässeen tupakointiin palaamiseen. Mielestäni ei ole järkevää säätää lakia, joka on armollisempi tupakalle, kuin sen tutkitusti vähemmän haitalliselle vaihtoehdolle. Jos tavoitteena on savuton Suomi, tulisi sallia ihmisille kaikki mahdolliset tavat päästä tupakasta eroon, eikä pitäytyä ainoastaan lääkeyhtiöiden valmistamissa ja lobbaamissa tuotteissa, jotka moni kokee tehottomiksi. *
Uusi tupakkalaki ottaa sähkösavukkeet lain piiriin ja huomasin lakiesitystä tutkiessani muutamia epäkohtia:
*
1.****** Makuaineiden lisääminen e-nesteisiin kielletään.
Tämä on jatkettu vaateesta, jossa makuaineet kielletään tupakassa. Kuitenkin, ilman makuaineitakin, tupakka maistuu aina tupakalta. E-neste ilman makuaineita ei taas maistu yhtään miltään, eikä kukaan höyryttele maustamatonta nestettä. Sähkötupakka ei enää olisi nautintoaine, vaan tarkoitukseton höyrykone. Itse suosin makuina karpaloa, vaniljaa, toffeeta, ja hedelmämakuja, samoin kuin jogurteissani. En haluaisi että höyry maistuisi tupakalta, koska olen nimenomaan halunnut tupakasta eroon. Porttiteoriaa, jonka mukaan näillä mauilla houkutellaan nuorisoa, ei ole todistettu tieteellisesti, eikä mielestäni lakia sovi säätää uskomusten perusteella.
*
2.****** Nettikaupan kieltäminen.
Sähkösavukkeet ovat tekniikkavetoinen tuote ja tekniikka on kehittynyt huimilla askelilla viime vuosina. Markettien myymät savukkeen kokoiset ja näköiset mallit ovat yli viisi vuotta vanhaa tekniikkaa, eikä niiden tuottama käyttökokemus ole riittävä pitämään erossa tupakasta. Laajemman valikoiman erikoisliikkeet toimivat joko netissä tai netissä ja kivijalkaliikkeenä. Maamme on laaja ja kivijalkaliikkeet ovat sijoitettuna maamme suuriin kasvukeskuksiin. Itsekin etelä-pohjalaisena joutuisin ostosreissuni tekemään vähintään kolmen tunnin mittaisen matkan päähän, mikä ei ole kovin kannustavaa ajatellen höyryttelyni jatkumista. Helpommalta tuntuu hakea tupakka-aski kioskilta. Nettimyynnin voisi hyvin helposti tehdä turvalliseksi vaatimalla pankkitunnuksilla tapahtuvan kirjautumisen kaupan sivuille pääsemiseksi. Näin tuotteiden myynti alaikäisille estettäisiin. Nettituonnin ja myynnin kieltäminen loisi ainoastaan yhden säädöksen lisää, jota on mahdotonta täysin valvoa. Itse olen lainkuuliainen kansalainen ja kasvattaja, mutta kun pelissä on oma terveyteni ja vaakakupissa paluu tupakointiin, valitsisin ennemmin kansalaistottelemattomuuden, kuin palaisin savukkeisiin. *Tämä kansalaistottelemattomuuden mahdollisuus ja uskon lasku lainsäädännön tasapuolisuuteen olisivat myös tässä tilanteessa aiheellisia huolia.
*
Sähkötupakoitsijat kokevat ajojahtia sekä terveysjärjestöjen, tupakkayhtiöiden että lääkeyhtiöiden suunnalta. Olemme kuitenkin vain tavallisia ihmisiä, jotka halusivat pidentää elinpäiviään, eivätkä muilla keinoin siihen pystyneet. Valintamme edistää mielestäni oman terveytemme lisäksi kansanterveyttä ja savuttoman suomen tavoitetta.
Toivon, että lakiesitystä viimeistellessänne muistaisitte että se ongelma on nimenomaan tupakka ja sen, kuinka monen entisen tupakoitsijan elämään juuri höyryttely on tuonut pelastuksen. Ei ole oikein, että laki kohtelee itse tupakkaa silkkihansikkain, mutta uhkaa haitattomamman vaihtoehdon käyttäjiä lähes kieltolain tasoisilla säädöksillä.
*
Kiitos että luit huoleni ja toivon viisautta tuleviin päätöksiin. Hyvää kevättä!
*
Toivoo:
Xxxxxx Yyyyyy
Ööööööö
Toivon suuresti, että etämyynnin täyskiellon sijaan siihen laitettaisiin fiksuja rajoitteita, kuten aikasemmin mainittu pankkitunnuksilla tunnistautuminen. Hankaloittaisi alaikäisten laitointa ostamista hyvin. Sekä en usko, että tuon toteuttaminen saati käyttäminen mitään vaikeaa olisi.
Erinomaisia kirjoituksia politikoille olette kirjoitelleet. Nyt ei kait auta kuin toivoa sormet ristissä, että saataisiin eduskunnasta vaihtelun vuoksi fiksuja päätöksiä.
On kyllä hiton hienoja kirjoituksia. Iso peukku siitä :thumbup:
Melkoinen aasi pitää olla ellei nuiden jälkeen pysähdy edes hetkeksi ajattelemaan tulevia päätöksiä ja ehdotuksia.
Ihan kunkkutekstejä.
Ainakin edustajat, jotka eivät oikein tiedä kummalle puolelle kallistuvat, pysähtyvät miettimään hetkeksi, kun näitä tulee tarpeeksi postilootaan.
Hyvin kyllä kirjoitatte.
Minun verbaalinen ulosantini on suunnilleen kuin tuuleen pierisi, se ei kauaa pysy muistoissa.
Ihan oikeasti ne kansanedustajat eivät edes lue näitä itse, vaan heidän avustajansa. Lakiäänestyksessä taas äänestetään niin kuin eduskuntaryhmän puheenjohtaja käskee. Toisin sanoen on täysin hyödytöntä lähetellä mitään infoja ym. yksittäisille kansanedustajille. Valitettavasti. :banghead:
Itse laitoin myös tomassinon viestin pohjalta rakennetun viestiä omista kokemuksista ja näkemyksistä sekä ihan tutkimusten tuottamasta faktatiedosta, ja sinne män noin pari sivua tekstiä
Oiskos tollainen lähettämisen arvoinen, korjauksia, muutoksia ?
Olen v. 1951 syntynyt, viisitoistavuotiaasta vuoteen 2013 tupakoinut, yhden sydärin n. kuusi vuotta sitten saanut mies. Pääsuonessa 93%:nen tukos ja stenttiasennushan siihen tuli.
Poikani sai minut kuitenkin v 2013 hankkimaan ja kokeilemaan tuota sähkötupakointia. Saatuani laitteet kätöseeni, huomasin etten savukkeita enää tarvitse, siispä tupakointi jäi pois samana päivänä. Tuosta on nyt aikaa n. 2v 5kk.
Ilman tätä sähkötupakka hömpötystä, tuskin olisin enää hengissä, näin minulle vuosihuoltoa tekevä lääkärikin antoi ymmärtää.
Lainsäätäjän pelkonahan tuntuu olevan tuo nikotiini. Itse aloitin tuollaisella 18 mg/ 100 ml annostuksella mutta tarpeet ovat vähentyneet nykyiseen n. 3 mg/ 100 ml. Ja sama tuntuu olevan suuntaus kaikilla höyryttelyn avulla tupakoinnista päässeillä.
Harras toiveeni Teille päättäjille olisi, ettette kajoaisi aikuisten oikeuteen päättää tavoistaan, kun käsittelette tulevaa tupakkalakia. Sillä, jos höyryttely tehdään mahdottomaksi, minullakin paluu lienee tupakoinnin pariin.
Edit. lähetetty
Olen realisti, pessimisti ei pety:thumbdn:
MUOKS: ei mitään sittenkään, jatkakaa
Ensimmäinen vastaus saapuikin jo lähettämääni sähköpostiin "Hei, kiitokset viestistäsi.
Tupakkalain substanssipuoli tullaan käsittelemään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Valiokuntakäsittelyn aikana kuullaan asiantuntijoita ja uskon, että tässä yhteydessä myös esiin nostamasi asiat nousevat keskusteluun.
Aino-Kaisa Pekonen
--
Aino-Kaisa Pekonen
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Kansanedustaja
p. 09 432 3140 | 050 512 0119
aino-kaisa.pekonen@eduskunta.fi"
Vastaus oli kyllä hiukka mitäänsanomaton mutta omasta mielestäni parempi kuin ei mitään
Juu sain samoilla sanoilla vastauksen..
Sain Pekoselta saman vastauksen, sanasta sanaan. Sarkomaalta tällaisen:
Lainaus:
Hei, kiitos viestistäsi ja perustellusta mielipiteestä. Lakiesitys on vielä pohdinnassa ja hallituspuolueet pohtivat kantojaan missä muodossa esitys tuodaan eduskuntaan. Juuri esille nostamasi makuaineet on asia, joka vaatii vielä yhteisen näkemyksen.
Ystävällisin terveisin,
Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kansallinen Kokoomus
On se hienoa, että lähes kaikilla on yksi ja sama vastaus copy pastena siihen kun kansalainen haluaa tuoda asiansa julki... onneksi yhdellä sentään oli hieman muista poikkeava vastaus etten itsekkin liity ihan heti pessimistien vaunuun... jos ei laadulla saada päättäjien päihin istutettua uusia ajatuksia niin määrällä sitten, siinähän sitten yrittävät meidät sivuuttaa kun sähköposti kansiot ovat täynnä höyryttelijöiden kannanottoja. Kyllä sillä pitäisi edes yksi lamppu saada syttymään, että "ei saatana pakko tuossa on olla jotain hyvääkin"