Me ollaan erottu jo vuosia sitten jonka jälkeen ollu yhteishuoltajuus niin että jokatoinen viikko poika on mulla. Mutta poika on siitä huolimatta asunu mun luona yhtäjaksoisesti vuodesta 2011.
Printable View
Me ollaan erottu jo vuosia sitten jonka jälkeen ollu yhteishuoltajuus niin että jokatoinen viikko poika on mulla. Mutta poika on siitä huolimatta asunu mun luona yhtäjaksoisesti vuodesta 2011.
Ja maksat oletettavasti vielä elatusmaksuja?
Onko yhteishuoltajuudessa muka elatusmaksut? Eihän siinä olisi mitään järkeä kun molemmat joutuisivat maksamaan toisilleen = kumoavat toisensa.
Yhteishuoltajuudessa se osapuoli, joka hoitaa lasta enemmän, on oikeutettu saamaan elatusmaksuja. Jos menee 50/50 niin sitten ei tietenkään.
Mun mielestä jos lapsi asuu 50/50 molempien vanhempien kanssa ja kaikki lapsen kulut menevät puoliksi niin en näkisi, että toisen tarvitsisi elättä myös entinen puoliso.
edit: defu rasvannut näpit näköjään :)
Ei tarvitsekaan.
Sittenhän tuossa ei kostu materialistisesti ajatellen kuin julmetun byrokratian plus mahdolliset käräjäkulut.
Vai tarviiko muksua koskevissa asioissa molempien hyväksynnän?
Joko muija allekirjoittaa YH-paperit, eli luovuttaa isälle yksinhuoltajuuden lapsesta, tai sitten käräjöidään jossa joko osoitetaan toisen pätemättömyys lapsen hoitamiseen tai ei. Huoltajuuskiistat on helvetin kalliita, koska pääsääntöisesti niitä ei kata mikään muu kuin oma lompakko, voitit tai hävisit.
Noin se menee.
Lähinnä nostin tuon elatusmaksun esiin siksi, että tuttavapiirissä oli samanlainen tapaus, sillä erolla tosin, että jostain kumman syystä ukko joutui vielä makselemaan elatusmaksuja, joiden riittämättömyydestä pahasti deekuuntuva emäntä oli hyvin haukkana, muksustaan sitten ei ollut.
Asiaa tuli puitua useammankin tuoppisen äärellä.
Loppupeleissä muija löysi uuden ukon ja hävisi jälkiä jättämättä, onneksi skidi oli sen verta nuori, ettei äitiään oikein muista.
Olenko ymmärtäny asian väärin mutta itsellä se käsitys että jos muksu on äidin osoitteeseen merkitty vakiasujaksi niin isä on maksaja ja vice versa.
No tuo voisi kyllä selittää..
Sosiaaliviranomaiset nuo vahvistavat ja jos ei päästä yhteisymmärrykseen, niin sitten käräjillä tulee voimaan maksut. Ei ole ihan noin yksiselkoista.
Meillä ainakin eron aikaan 2007 mentiin sosiaalivirastoon allekirjoittamaan yhteishuoltajuuspaperi, jossa samalla määriteltiin kaikki nuo tapaamisoikeudet, elatusmaksun maksaja ym. Jos siinä kohtaa olisi ollu erimielisyyttä niin sitten olisi puitu asiaa käräjillä.
Edit: Ja defuncta kerkesi...
Poika on mulla ollu kirjoilla siitä asti kun yhteishuoltajuudesta sovittiin, exä (lue kela) on maksanu mulle elatuksia siitä lähtien kun katsoin ettei äiti ole kyvykäs lapsestaan huolehtimaan.
Nyt hommaa on katsottu tarpeeksi pitkälle ja todettu että on aika ihan lainvoimaisesti siirtää huoltajuus kokonaan mulle, jota se on käytännössä ollut jo muutaman vuoden.
Edit: Eukko on vaan nykyään niin harhainen että elättelee toivoa paremmasta huomisesta lapsen kanssa vaikkei kuitenkaan ole viitsinyt pistää tikkua ristiin hoitaakseen elämäänsä kuntoon.
Edit: käräjöimään en haluaisi lähteä, eli se on todellakin viimeinen vaihtoehto.
Toivottavasti menee hyvin ilman käräjöintiä. Ne käsittelyajat...nehän on tässä meidän hienossa oikeusvaltiossa ihan omaa luokkaansa.
Ihme jenkkiläiset taas :facepalm:. Joku jamppa jolla on oma höyry kauppa tekee omia modejaan, 3 1200mah lipoa rinnan "mekaaninen" johdoilla, normi napilla, sopassa mukava 1x volttinäyttö kaikille akuille ja ebayn halvin usb laturi. Sitten kertoo vielä sivuillaan että 25C purkausvirta = 125A eli hänen modinsa kestää 375A!!! Kohta siellä pamahtaa jonkun naama...
Omega Box - Legs 'n Hans Vape Shop Tossa on toi alkuperäinen "vain" 125A limitillä mutta jossain oli juttua heidän uudesta samanlaisesta 375A modista. Uus oli siis identtisen näköinen sisältä mutta nappi oli muutettu itse tehtyyn :facepalm:, 2 piuhaa näkyvillä ja kupari ruuvi painetaan väliin jotta virtapiiri sulkeutuu.