Saattaa olla, vaan saattaa olla olemattakin. Täytynee konsultoida tuota omaa lähdettä jossain välissä.. :D
Printable View
Saattaa olla että Jumala on olemassa, vua suattaapi olla ettei. Riippuu keneltä kysyy :D
Tiede.fi forkalla ainakin oli keskustelua tuosta, mutta sekin oli aika vahvasti puhdasta hypoteettista keskustelua.
Oiskohan ollu..
Pakko kysästä ku kerta tämmöinkii ketju löyty,
onko kellää kokemusta lucid-unista? :)
Jostain jääny päähän, että REM vaihe olis kuitenkin aika tärkeä. Päänuppi rapistuu suht nopeaa jos ei pääse "tuulettamaan".
Josta tulikin mielee dokkari: Fatal insomnia "mies joka ei pystynyt nukahtamaan"
Yhden ainoan kerran olen nähnyt valveunia.
Jännä tunne kun huomaa että näkee unta, mutta ei herääkään, eikä edes halua herätä. Ensimmäisenä piti kokeilla lentämistä mikä luonnistuikin hyvin. Tein taloni ympäri kierroksia ja yritin koko ajan saada parempia aikoja :)
Seuraavaksi tietysti tuli mieleen seksi. Välittömästi alapuolellani olevaan peltoon ilmeistyi alaston kaunotar. Laskeuduin viereen ja heräsin X-(
Uuu jee! Mie oon ihan koittamalla koittanu päästä näkemää niitä,en oo tosin onnistunu vielä.
Muutama semmoin pien on ollu mitkä on kestäny vaa sen mitättömän hetken :/
Ja silloinki oli joku kauhia mörkö katossa :D
Niitä pystyis treenamaan ja sen taijon ku oppis ni en muuta varmaa tekiskää :)
Joskus 10v sitten näin useita lucid unia, jäi kyllä ikävä niitä. Mitenkään en harjoitellut niitä vaan ne vaan tuli.
Varmaan se yleisin tekniikka on ottaa tavaksi tarkistaa päivän mittaa silloin tällöin, että onko tämä unta. Esim. katsoa omia käsiä, yrittää lukea jotain tai muuten vai tarkistaa tapahtuuko ympärillä jotain outoa. Unissahan lähes aina tapahtuu jotain outoa jos tarkastelee ympäristöään tarkemmin. Tapa siirtyy ajan myötä myös uneen ja mahdollisesti pystyt herättämään itsesti valveuneen.
Ei ole muutenkaan huono tapa muutaman kerran päivässä pysähtyä hetkeksi ja sammuttaa "autopilotti" :p
Joo,netist saa ladattuun ihelleen semmosen lucid-uni oppaan missä käyää läpi just noit tekniikoit.
Se vaatii sen tietyn univaiheen et siihen pääsee.
Mut toisaalt,kaipa se joskus sielt tulee jos on tullakseen :D
Toinen mikä ei oo sattunu ihellee kohalle,mut isännälle on ni se unihalvaus,on kuulemma suhteellisen kuumottava tilanne :eek:
Frendi harrasti noita valveunia ja opetteli juuri nettioppaan kautta sen homman. Itse olen nähnyt yhden ainoan kerran valveunta ja se oli kyllä ihan mahtavaa, kaiken näki ja koki selkeästi, pystyi tekemään mitä vaan. Näin pitkään aika usein tosi realistisia unia jotka olivat äärimmäisen sekavia juoneltaan, mutta pystyin ohjailemaan niitä osittain. Varsinaista "lucid dreamia" en ole sen yhden jälkeen kokenut, mutta aika liki :)
Defulle ^ valveuni ja lucid eivät ole samoja asioita :) Itselle ei nyt taas hetkeen ole lucidia siunaantunut, kun viimeaikoina nukkunut niin huonosti (vissiin täällä muuten voi puhua uniongelmistakin?). Mutta huomannut että parhaiten tulee, jos tunti pari yöunien jälkeen käy uudestaan nukkumaan. Ja sitten tärkein, on se, että nukkukaa selällänne jos näitä himoitsette. Itsellä aina selällään nukkuessa tulee lucid tai painajainen. Muuten ei mitään. Kaikilla ei ehkä niiiiiin välttämätöntä ole, mutta joskus perehtynyt asiaan ja ainakin lähes kaikille selällään nukkuminen jostain syystä aiheuttaa eniten actionia. Unihalvausten riski lisääntyy myös, mutta itse näiltä välttynyt.
Ei olis pitäny muistella täällä noita hautausmaaunia, oli sellainen liskojen yö täynnä kuolemaa että... Koitetaanpa tasapainottaa tilannetta kertomalla kaikkien aikojen parhaista unista: Muutama vuosi sitten mulla oli unissa hevonen jolla hyppäsin käsittämättömiä ratoja. Meidän ajatukset oli jotenkin kytketty yhteen niin että hevonen toimi mun ajatuksella, mutta myös mä toimin hevosen ajatuksella mikä oikeastaan teki niistä unista loppujen lopuks niin upeita. Koska ne unet oli uskomattoman todentuntuisia, niin vaikka pimeältä kuulostaa niin se hevonen opetti mua unissa, mä olin IRL silloin siirtymässä isommille radoille ja mulla oli vaikeuksia siinä sekä henkisesti että fyysisesti. Säätelin laukkaa täydellisen helposti, lähestymiset tuli hidastettuina ja näin ponnistuspaikat selkeästi. Ja pysyin hypyissä täydellisesti mukana, se tasapainon tunne ja automaattiset millintarkat myötäämiset oli niin selkeitä tunteita että ne ihan todella auttoi mua kun hereillä ollessa kiipesin hevosen selkään jonka kanssa ei ihan niin vahvaa henkistä yhteyttä ollut. :laugh: Koomista oli kyllä se että unissa mun uljas gp-ratsuni oli melko pieni, pyöreähkö suomenhevosori (saattoi olla jopa suomenpienhevonen), hevosihmiset voi miettiä riittääkö sellaisella kapasiteetti 140-radoille! :lol::lol:
Noinhan unet toimii, harvoin varmaan ollaan vaan noin tietoisia oppimiskokemuksesta. :p
Mulla oli vähän samantapainen uni joskus, mutta aihe oli vähän eri. :whistle: Eikä saanu onnellista loppua tosielämässä. :facepalm:
Viime yönä lähti sitten kaikki hampaat, yritin Ikean ruuanlaittovälineillä istuttaa niitä takaisin mutta lähtivät uudestaan. KAIKKI. Juoksin ne kämmenellä paniikissa ympäriinsä. Ei siinä muuta, mutta kun en ennen ole nähny vastaavaa unta niin pitihän se googlata mutta aika pikaiseen jätin homman sikseen kun hampaan irtoaminen tarkoittaa kuulemma läheisen kuolemaa. Ja multa lähti kaikki hampaat. Ei tee hyvää tälläiselle joka uskoo melkein joulupukkiinki. :facepalm:
Mä oon taas kuullu, että toi hampaiden tippuminen ois merkki siitä, että oot huolissas terveydentilastas..?
No, noita unitulkintoja on varmaan niin monta kuin on tulkitsijoitakin, joten en itse laita niille minkäänlaista painoarvoa. :D
Itse kyllä helpommin uskon sen, että unet manifestoi jollain tapaa alitajuntaisia pelkoja/huolia/murheita, kuin että ne ennustas jotain tulevaa. :)
Tuli muuten mieleen että se saattoi tulla siitä kun oon miettinyt tupakoinnin lopettamisen kunniaksi että vois valkaista hampaat kun tällä kertaa tulokset pysyiskin. Ehkä se oli alitajuinen varoitus siitä että kiille lähtee ja hampaat kuolee ja putoaa. :teaching:
Hei miäkii oon nähny unii siit et min hampaat tippuu!:eek:
Niit sai nyppii vaa irti ku ne heilu ja ne roikku vaa semmosist pienist nahan retaleist.
Sit menin suorint tietä hammaslääkärii ja niit leegoi lenti siihe tiskille ku paniikis selitin sille tätille et "Emmie voi mennä huomen töihi tän näköseen ku suusta puuttuu hampait!Mist tää johtuu,tehkää minulle jotain!"
Sit se täti sano tyynesti siel tiskin takaan että "Ei toi nyt niin kiireelliseltä näytä,laitetaan sulle aika huomiselle."
Siis se oli jotain ihan kamalaa....:crying:
Kaikist psykedeelein uni oli varmaan se kun istuin Jeesuksen kyydissä jossain autos ja maantien laidassa liftas susikoira.
Ja tää on ihan vitun tosi tää uni :lol::crazy:
Mä oon yhessä unessa katkonu kaikki sormeni. Se uni ei ollu ees pahimmasta päästä...
Toivottavasti ei ainankaan suoranaisesti ennusta tulevaa! Sen verran outoja unia on ne harvat mitä muistan esim.
Olisko ollu G mersu jolla päästelin avopuolison kanssa jossain helwetin isolla motarilla jossa oli tapahtunu jotain koska ihmisiä haahuili keskellä tietä mutta oli kiirus päästä johonkin eli kaikki ajoi ruumiiden ja elävien yli.
Toinen outo oli jossa jonkinlainen eskimomafia jahtasi minua, muistan kuinka katoilla hypittiin ja vaikka kuinka ammuin niin mihinkään en osunut ja jahti jatkui kunnes heräsin..
Loput unet onkin semmoisia etten viitti kertoa.. :blushing: Mutta ne saisi vaikka toteutuakkin! :whistle:
Jaa niin mikä nukkuminen? O_o
Kertokaa nyt joku mitä nää eri unet meinaa valveuni, unihalvaus........
Nukkunut lähes 9 tuntia ja olo on kuin olisi ajettu rekalla päältä pidetty valveilla koko aika. Da fuq? Da fuq?:thumbdown:
Mä oon ihan vekarasta asti nähnyt säännöllisesti unia, joissa ajelen linnanmäen monorail-junalla. Samaten usein ajelen pyörällä lapsuudenmaiseman pururadalla.
Yleensä, jos muita unia tulee nähtyä, niin kyseessä on omiin lapsiin liittyviä painajaisia.
Unet ovat torjuttuja pelkoja tai toiveita, sanoi Freud aikoinaan. Unen logiikka ei ole sama kuin arjen logiikka, koska alitajunta sensuroi unia ja käsittelee tapahtumia symboleina.
Suurin osa unista on päiväjäänteitä. Subliminaalisesta havaitsemista tehty tutkimus on tästä hyvä esimerkki. Koehenkilöille väläyteltiin 1/100 sekunnin ajan elokuvista otettuja toimintakuvia. Väläytys alitti juuri ja juuri havaintokynnyksen. Kuvat nähdään, mutta niitä ei ehditä tiedostaa. Suurimmalle osalle tutkituista kuvien elementit tulivat kuitenkin uniin muodossa tai toisessa. Itsekin löydän lähes kaikista unistani päiväjäänteitä. Jokin ohimenevä merkityksetön pikku seikka saattaa yöllä tuottaa pitkän surrealistisesti rönsyleivän painajaisunen.
Paras lukemani uniteoria kuuluu näin: Unet ovat aivojen loiskiehuntaa. Siis aivan sattumanvaraista kamaa, eikä niitä kannata lähteä sen enempää tulkitsemaan.
Uni on taivas harva sitä tajuaa, tajunta laajenee kunnes se hajoaa
Edit-joo tässä 36h valvoneena ei järki oikein pysy perässä...
Röökihän tuppas uniin vielä pitkään lopettamisen jälkeen kunnes yllättäen loppui. Nyt olen kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä nähnyt tietääkseni ensimmäiset höyryttelyunet. Ensimmäisessä tein jonkun the best setup in the worldin MISTeriin, josta sitten innoissani selitin kaikille mieleni manifestaatioille. Toinen oli hybridi post-apocalyptic/vapottelu. Jostain syystä 10ml nestepulloja tarvittiin kivääreihin, joilla sniputeltiin mitä ihmeellisimpiä otuksia ikkunasta. Teemana tosin ei ollut se käytetäänkö ne höyryttelyyn vai selviytymiseen vaan kaikki meni ammuskeluun.
Kattelin tuolla aiemminkin kirjoittaneeni maailmanlopun jälkeisestä unesta ja niitä tosiaan tuppaa suht usein. Tiedä sitten kertooko se jostain uuden alun kaipuusta vaiko siitä, että pitäisi pelata Fallouttia.
Toi toka kuulostaa ihan pelimatskulta, ehkä jopa leffalta!
mä nään itse painajaisia tosi usein ja välillä jo pelkästään ahistaa mennä nukkumaan
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla