And then some, what US your opinnon
Printable View
And then some, what US your opinnon
House oli jo kakskyt vuotta sitten ihan samanlaista nenänkaivelua, kuin nytkin eikä se siitä mihinkään ole muuttumassa. Hittejä tulee ja menee ja kuulijakunta on kasvanut. Alan pioneerit on kuitenkin jotain ihan muuta kuin nämä nykyiset artistit.
EDM taas taitaa olla terminä melko uusi ja täysin turha. Jos joku kertoo kyseistä musiikkia kuuntelevansa niin jää melko auki kuunteleeko se diskoa, housea vai gabberia. Todennäköisimmin keskimmäistä, mutta se ei itsekkään sitä tiedä.
House on nostanut suosiotaan kun nykyään sitä löytyy muutakin kuin sitä nenänkaivelua. Onhan housella kuten kaikella muullakin lukuisia alalajeja. Elektroninen musiikki -> EDM eli elektroninen tanssimusiikki, tarkentaa tyylilajia sen verran että se on tanssittavaa konemusiikkia. Se on usein housea, mutta se voi olla myös jotain muuta. Onko pakko lukita joku tietty genre mistä on riippuvainen? Avicii teki musiikkia joka on aika rauhallista ja helposti lähestyttävää. Ne jotka on aikoinaan olleet alan pioneereja ovat sitä toki, mutta yhtälailla ovat nämä uudetkin oman aikansa pioneereja. Eihän muuten kukaan koskaan saa mistään kunniaa jos myöhempiä uudistuksia ei enää lasketa kun joku muu on ottanut ensiaskeleet joskus vuonna kivi ja keppi. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu ja nyt eletään vuotta 2018.
Mä tykästyin jo pienenä ysärillä hyvin sekalaisesti konemusiikkiin. Pääosin tranceen enkä vielä 00-luvullakaan hirveästi housesta välittänyt joitain poikkeuksia lukuunottamatta, silloin tuli kuunneltua myös hardstylea ja hardcorea mutta näiden uusien tekijöiden myötä musta tuli housen ystävä.
Juu kyllä mäkin useimmiten sanon kuuntelevani metallia, mutta mä tosiaan kuuntelen sitä ääripäästä toiseen. Väitän että suurin osa jotks käyttää termiä EDM kuuntelee housea, joten miksei voi puhua asioista asioiden nimellä. Elektroninen ei tanssittava musiikki taitaa olla melko harvinaista. Olen meinaan nähny kun porukka heiluu Pansonicin tahdissa, niin vaikea kuvitella mitä ei voi tanssia.
No kävin noita Aviciin biisejä kuuntelemassa ja ei niissä nyt varsinaisesti mitään uutta ollut.
Miksi kaikille pitäisi lyödä pioneerin leima, jos ne on lyönyt läpi? Räppi on varmaan täynnä vastaavia tarinoita. Isoja nimiä tulee ja menee mutta pioneerit oli ja meni ko aikoja sitten. Suosiota sekin on nostanut.
Jos metalli olisi suositumpaa, kun mitä se on, niin mulla olisi paljon enemmän esimerkkejä. Mutts esim Trash on mitä se on ja sen pioneerit oli, Metallica, Anthrax, Megadeth, Slayer jne. eikä uusia tule vaikka joku breikkaisi maailman suurimmaksi yhtyeeksi.
Se mitä tossa yritin sanoa, niin kakskyt vuotta sitten oli ihan sama millainen Jumala olit, housella et läpimurtoa tehnyt. Nyt eletään eri aikoja ja se on mahdollista.
Silloin radio soitti vaan Coco jamboa ja väinöä. Nyt jopa lätkämatseissa soi Panteraa ja Metallicaa.
Ettepä varmaan tienneet ettei linkin biisikään ole alunperin Scootterin.
https://youtu.be/N2dFQxJl4Og
Harvoin käyn jääkiekkoa katsomassa. Jos käyn niin tämä aina kuuluu.
https://www.youtube.com/watch?v=z5LW07FTJbI
Yleensä käprät ollut finaalissa.
No mä kuuntelen enimmäkseen housea, ja yleensä sanon että kuuntelen housea mutta koska kuuntelen myös muuta (kuten vaikkapa Skrillexiä ja Knife Partya) niin EDM on parempi nimitys. Toisaalta en kyllä ymmärrä miksi sillä tyylilajilla on niin paljon väliä. Eikö pääasia ole että kuuntelee sitä mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä takertumatta liikaa siihen mitä se on.
Ei kaikille pioneerin leimaa lyödäkkään, mutta toiset sen kyllä ansaitsee. Miten se on pois niiltä vanhoilta jos uusia tulee 20v myöhemmin?
Väite oli että EDM on uusi termi. Ennen puhuttiin konemusiikista tai teknosta. Molemmat rajasi diskon, madonnan ja muut vastaavat suoraan pois joten en nyt ihan näe mikä etu tuolla uudella termillä on. Mutta ei se minulta pois ole. Sen kun kuuntelette.
Pioneeri on edelläkävijä ja uuden luoja. Ei se vanhoilta olekkaan pois jos uusia tulee 20v. myöhemmin. Päinvastoin ne pioneerit teki sen pohjan niille uusille. House on kuitenkin 70-80-luvulla kehittynyt, joten aika vaikea nähdä jotain 2010-luvulla breikannutta kaveria alan pioneerina. Tähti kyllä. Ehkäpä tässäkin on nyt se ikäkuilu.
Niin tähän piti sanoa että tarkennetaan sitten, olisko "kreisibailaaminen" oikeampi termi jos haluat edes yrittää ymmärtää mistä on kyse. :rolleyes:
Joo olen tietoinen, kuten sanoin niin silloin kersana ysärillä aloin itsekkin kuunnella ja EDM:n terminä kuulin ensi kertaa ehkä noin viisi vuotta sitten? Ja mun mielestä se on ihan hyvä kuvaamaan sitä sekalaista seurakuntaa mitä vaikkapa Spinnin' Records puskee jatkuvalla syötöllä youtube kanavallaan.
Onhan ne edelläkävijöitä ja uudenluojia tämän musiikin suosion saralla, kyllähän se on ihan erilaista settiä mitä joku kymmenen vuotta sitten, ja jos vaikka bigroom house syntyi 2010-luvun alkuvuosina niin kukas sen luoja on muu kuin ne jotka sen on luoneet? Ne vanhat pioneerit? No mutta jostain nekin on ammentaneet, eikö kunnia pitäisi antaa niille 70-luvun tähdille? Varmaan vahvin veturi tässä on ollu David Guetta joka aloitti muutoksen jo 00-luvulla.
Mä olen sitä mieltä että maailma muuttuu ja kulkee eteenpäin ja hyvä niin. Sitä paitsi pioneereista ole tainnut alunperin puhua kukaan muu kuin sinä, minä sanoin vain että mm. Avicii on yksi heistä jotka nosti edm/housemikänytvaanonhyvämusiikin suuren yleisön suosioon. Ja se on tasan totta. Se ei edelleenkään ole pois mitenkään tai vähennä niiden vanhojen dinosaurusten arvoa. Nokkaa nostelemalla ja genrehommista saivartelemalla saatiinkin soittaa kellareissa edelliset 30v näin hyvin kärjistettynä.
Joku päätti sitten heittää kanamunalla meidä olkkarin ikkunaa. Vähän meni yli kyllä. Meni hetki tajuta, niin pääs kaveri pakoon.
En tiedä oliko Perat laivalla mutta aika monta kertaa ne on olleet. :D Oli vaan sen verran pahat ennusmerkit, kun ennakkoon tiesin että höyryttelystä tehdään tikusta asiaa jos tupakkakoppiin eksyy, mutta nyt juttusille alettiin jo buffetin ja tax freen jonoissakin ja mä en vaan ollu yhtään sillä tuulella että jaksaisin jauhaa paskaa. En tajuu miks laivalla on aina niin ylisosiaalista porukkaa, kun sit jossain Prisman jonossa ne varmaan itekkin pyörtyis hämmästyksestä jos joku tuntematon alkais puhuun. :lol: Vaik ne on kyl usein ruotsalaisia, en tiiä onks ne luonteeltaan sosiaalisempia.
Mä oisin napannu jääkaapista munakennon ja juossu perään :D
Nyt wanhan liiton meditointimusiikkia soimaan ja maate :cool:
https://www.youtube.com/watch?v=vt41AFmJEGs
Nykyän ei vois vähempää kiinnostaa jos joku näsä kyselee mitä "höyryät" ja touhuat.
Yleenä kyselen vaan et mitä paskaa sä vedät keuhkoon, loppuu siihen se juttelu. Aikalailla.. no ehkä olen nyt liian kärkkäisä.
Onhan se vähän näin jos ei jaksa jutella. Tarviiko sitä nyt kokoajan selitellä, selitelkööt muut mitä vetävät. :D
Voi kuinka ihana ja liikuttava ele, Hollannissa soitettiin maan komeimman kirkontornin kelloilla kolme Aviciin kappaletta. :crying:
https://www.is.fi/viihde/art-2000005651370.html
Mietittiin taannoin ihan vakavasti, milloin viimeksi populäärimusiikissa on tullut jotain oikeasti UUTTA. Toki itse ei seuraa musaa säännöllisesti, mutta kyllähän tietyt asiat tulee korviin kynnyksen ylityttyä. Nyt reilun vuosikymmenen otsikoita ovat hallinneet kaikenmaailman tv-kilpailutähdet, joista suurimmalla osalla ei ole mitään annettavaa paitsi osallistuminen taas uuteen tv-visaan. Kun tätä ei laske "musiikiksi" niin milloin viimeksi keksittiin jotain uutta? Minusta tuntuu, että 1990-luvulla. En sano ollenkaan, että kaikki tuon jälkeen tullut on paskaa, vaan että päägenret on jo tuttuja, nimitti niitä miksi vaan.
Jännän äärellä. Pikkunen karvalehmä saapumassa kylmään maailmaan [emoji29]