Mun kouluaikana 60-luvulla ei pipoa väheksytty :)
Tosin Nikita tais olla muotia silloin ja tais itelläkin olla semmonen. Välitunneilla oli joku pakkasraja, jolloin ei tarvinnut mennä ulos (olikohan -20 tai -25??)
Printable View
Mun kouluaikana 60-luvulla ei pipoa väheksytty :)
Tosin Nikita tais olla muotia silloin ja tais itelläkin olla semmonen. Välitunneilla oli joku pakkasraja, jolloin ei tarvinnut mennä ulos (olikohan -20 tai -25??)
.
En tiedä. Syksystä kevääseen long johnsit ja pipo päällä. Noin niinkuin suurin piirtein.
Olisko viisaus tullut kotoota vai olenko vain normaalia kylmempi ihminen.. siis huono verenkierto. :thinking:
Osittain muotitietoinen koska levikset nuoruudessa ollut, nyt vanhempana löytynyt parempi merkki.
e. Muistan et käytiin nuoruudessa ostaan jotain secondhand leviksiä itiksen nurkilta. Saumavikaisia etc.
Halwalla.
Ihan järkyttävää. :mad: :crying: Ihme elukoita. Sillon ku mää olin nuori niin ei kyllä kenenkään tarvinnu pelätä että sais turpaan tai muuta pahoinpitelyä. Ei edes tönimistä. "Tappelemista" ja tönimistä kyllä välillä toki tapahtui, mutta se oli semmoista molemminpuolista sarvien kalistelua, ei ikinä semmoista että joku rakkikoiralauma olis yhden perään lähteny. Ja kyllä kiusaamistakin jonkin verran esiintyi, mutta se oli sanallista eikä se kyllä ikinä kenenkään vaatteisiin yms. liittynyt, vaan niissä oli kyse muista erimielisyyksistä tai yhteentörmäyksistä. Mutta niin se maailma sivistyy, vielä muutama sata vuotta sit oli kansanhuvia hirttäjäiset jne.
Onneks sulla oli puolustaja.
Ei onneksi tarttenut olla nuoruudessa Leviksiä, Lee Cooperit riitti. Vaikka kalliit farkut nekin taisi olla.
Jälkeenpäin ajateltuna: on se nyt vittu, jos kiusataan "väärän merkkisistä" vaatteista - kaikilla kun ei ole varaa ostaa niitä merkkiriepuja muksuilleen. Muutenkin tuo (koulu)kiusaaminen pitäisi saada jollain ilveellä kitkettyä pois.
.
.
En mää kyllä ikinä oo liikkunu semmosessa laumassa vaikka tyhmiä ääliöitä oltiinkin joskus että oltais kehenkään kajottu tai ees meinattu. :blink: Rähinöitiin ihan verbaalisilla veitsillä
.
Niin joo. Mutta en muista että pojatkaan olis pahoinpidelly ketään, koulussa tai vapaa-ajalla. Kyllähän ne jotain kähinöi joskus keskenään, mutta ei vakavammin kuitenkaan tai niin että jotakuta olis menty porukalla pieksämään. Eikä meillä muuten ollut sisävälkillä edes valvojaa. :D
Mutta koulukiusaamisen tai muunkaan kiusaamisen kokonaan pois kitkeminen vaatis ihmiskunnan joukkosukupuuton, muuten se ei lopu.
.
.
:blink: Mä oon kyl varmaan oikeesti ollu onnekas kun oon vissiin käyny jollain "pumpulimäen yläasteella", tai sitten maailma on vaan muuttunu. Oli niitä vittumaisia paskapäitä ja oon syyllistyny itekkin siihen. Mutta tommosta väkivaltaa ja toisten tavaroiden rikkomista tai reppuihin kajoomista ei kyl ollu.
Meillä ei ollu ees niin tarkkoja rajoja että pojat ja tytöt olis ollu aina eri porukoissa. Enimmäkseen kyllä joo, mutta aina oli vähintään karkuri tai pari toisessa porukassa puolin ja toisin. :D
Mistä puheenollen... tänään aloin miettiä ja ärsyynnyin vähän siitä että MIKSI moottorikelkkakisoissa kuten snowcrossissa missä tuli käytyä on miesten ja naisten luokat erikseen. Ja ok, naiset voi ajaa ladyjen kesken jos tahtoo, mutta ei sen pakko pitäis olla :confused:
Hitto nyt harmittaa, teillä ollut hyvät keskustelut täällä eilen illalla..itse ollut taas pari päivää migreenissä niin oon vaan nukkunut/ koomaillut[emoji17]
Itsekin olin teini 80-luvulla ja kukaan ei pipoa pitänyt, ilmankos oon niin pöljäke nykyään[emoji16]
Muistan ikävästi nuo kiusaamiset ja se alkoi heti seiskalle mentyä.Kasvoin todella äkkiä henkisesti sinä aikana ja olin niitä harvoja, kuka laittoi kiusaajille hanttiin.
Puolustin heikkoja ja kiusattuja ja tiedättekö, ne ihmiset muistaa vielä tänäänkin kun puolustin niitä.
Meidän koulussa oli näitä kovis muijia ja aina kun tuli uusia kouluun niin ne teki selväks kuka määrää, oli siinä jätkiäkin.
Aina kun uusi tulokas saapui otin sen hoteisiini ja opetin systeemit jos näin voi sanoa☺ En tehnyt näin kaikille vaan niille, ketkä tunnistaa jo kaukaa heikoiksi.
Välillä pelotti itteekin niin saatanasti, mutta en oo ikinä sietänyt kiusaamista ja pakko puolustaa heikompia.Saman olen opettanut mun pojille, että ikinä ei saa antaa muiden hyppiä silmille
Mä puutun vieläkin jos näen vääryyttä, moni kävelee ohi..ihan aikuisia ihmisiä.
Ei kaikki tietenkään, mutta joo asiat on tietyllä tavalla parantuneet ja sitten ei.
Älyttömintä noissa koulukiusausjutuissa on että monesti kiusattu siirretään toiseen kouluun, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin. Omalta yläasteelta taisi kaksi kiusattua vaihtaa koulua.
Koulukiusauksista sain kyllä oman osani joskus. Yleensä auttoi se kun ei ottanut kiusaajaa millään tavoin huomioon jos kiusaus oli verbaalista. Jos fyysiseksi meni niin sitten vedettiin lättyyn, yleensä loppui sitten siihen kun kiusaaja ei ollutkaan enää niin ''kova'' kuin kuvitteli. En kuitenkaan kannata väkivaltaa.
Paras tyyli oli kyllä reilusti se, että otti selvää kiusaajasta jotain noloa ja kertoi sen sitten kaikille. Niinsanotusti pilkka omaan nilkkaan :D Siitä meni kyllä kiusaajat ihan paskaksi ja joku taisi muistaakseni tulla pyytämään anteeksikin omaa käytöstään.
Amiksessa teki mieli rälläköidä yhden idiootin sormet irti, onneksi en sitä kuitenkaan tehnyt. Käsittämätön tyyppi. Kiva aamulla mennä hallin puolelle jatkamaan hommia ja sitten huomaa, että työhön mitä oli tekemässä on hitsattu kaikenlaisia metallinpaloja kiinni. Voe perkele!
Mä olin jo teininä umpiluupää joka ei antanu pienenä seiskaluokkalaisenakaan vanhempien mopottaa. Ja sekös joitain kismitti :D Joten oon minäkin saanut oman osani joidenkin ääliöiden silmätikuks joutumisesta. Mutta auoin kyllä lahjakkaasti päätäni takaisin. :rolleyes: Pakko kyllä tunnustaa että joskus tullut jossain tilanteissa hihiteltyä joillekkin "oudoille" tapauksille, mutta ei päin naamaa sentäs. Vaikka ei se ehkä välttämättä huomaamatta ole jäänyt se klassinen tilanne kun teinitytöt tuijottaa kädet suun edessä ja tirskuu. :blushing: Mutta ei se mikään vakioharrastus ollut, suurimman osan ajasta edes huomattu niiden "outojen" olemassa oloa.
Onks autourheilussakin jossain lajeissa eri luokkia? Kun rallissahan naiset on kautta aikojen ajaneet miesten kanssa kilpaa, olihan MM-ralleissakin paljon naisia ajanut. :blink: Nykyään niitä naisrallikuskeja ei taida hirveesti kovemmalla tasolla olla, mistä lie johtuu, ehkä siitä että muutenkin harrastajamäärät tippuneet hirveesti. :/