http://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmi%C3%B6 Toi meshi wicki perustuu kapillaari-ilmiöön eli ton putken pitää olla auki
Printable View
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmi%C3%B6 Toi meshi wicki perustuu kapillaari-ilmiöön eli ton putken pitää olla auki
Mielellään mahdollisimman kiinni jotta ei tulis kuivia kohtia coiliin - palanut maku.Lainaus:
Alkuperäinen postaaja Kiiltokuva
Pieni littana ei varmaan maailmaa kaada, mut eipä se reikä umpeenkaan sais mennä.
Vinkki: leikkaa siitä mesh arkista pala 45 asteen kulmassa, eikä lankojen myötäisesti. Saat siten tehtyä helpommin ympyrän tai U:n mallisen wickin.
Kiitos Jalippo vinkistä. Tuokin oli ihan uusi idea. Ei kukaan ole iAttyyn kokeillut meshiä?
Siitä saisi hyviä vinkkejä, kun yhtä epä meshi ystävällinen tuo kayfunkin on.
Muistaakseni ECF:n puolella noita mesheja joku on vääntäny myös iattyyn, mutta omaan silmään ei ole mitään kattavaa tutorialia osunu.
Otin nyt testiks tohon mini-sw:hen wickin ce2 clearosta ja nyt ainakin wickaa ihan hyvin. Maku ja höyry on vaan huonompi kun 306 atolla. Mikähän tossa mahtaa olla ongelma? Kun kattoo noita videoita youtubesta niin porukalla tulee kauheita höyrypilviä tolla atolla. Ottaa kanssa kurkkuun ihan helvetisti toi. Ihan samalla tavalla kun olis pientä oikkaria linessä. Mut eihän tossa oikeen voi olla oikkaria missään, kun coilitkaan ei kosketa toisiaan missään kohtaa
1) Poltitko sytkärillä coilin punahehkuiseksi ennen setupin tekoa?
- Tämä poistaa epäpuhtaudet kanthalista ja tekee siitä helpommin käsiteltävää
2) Poltitko sytkärillä varovasti wickin ennen setupin tekoa?
- Tämän niksin kuulin vasta tänään, mutta poistanee myös mahdollisia epäpuhtauksia langasta
3) Kohdat 1 ja 2 yleensä korjaantuu myös itsestään ns. setupin sisäänajon aikana, kun höyryttelee muutaman millin nestettä
- Tosin noilla kohdilla voi olla sellainen positiivinen vaikutus, että setuppi alkaa toimimaan optimaalisesti alusta alkaen
4) Onko coili jostain kohdasta löysällä wickin ympärillä?
- Noista löysistä kohdista neste ei pysty hyppäämään wickistä coilille - kuivaa ja palanutta makua
5) Onko coili jostain kohdasta liian kireällä wickin ympärillä?
- Liian kireä setuppi "kuristaa" wickin ja estää nesteen virtauksen seuraaville coil kierroksille.
Edit: kohta 2, wick pitää tohottaa nopeasti läpi.
Noista lähtisin liikenteeseen... Mini-SW ei ole minulle tuttu, mutta jos siinä on mahdollisuus säätää ilmareiän paikkaa, niin yritä säätää se mahdollisimman lähelle coilia, jolloin antaa lempeämmät ja runsaammat höyryt.
Mulla otti aina mesh oikkaria siitä reunasta. Eli siitä "saumasta"mihin se leikatun meshin reuna jää rullassa. Ongelma poistui kun tajus tehdä taitoksen meshin siihen reunaan, joka jää rullattuna esille. Näin siihen ei jää sitä terävää reunaa.
^Toi on ihan hyvä kikka, repsottavat reunat on varmaan ne pahimmat oikkarin aiheuttajat.
Oon tässä nyt testaillu vaikka mitä komboja läpi, varmaan kaikki paitsi banaaniwickin. Ehkä se paras setup mulle on ollu 325 mesh ja 3/2 wrap .20 kanthalia. Ongelma tuossa 3/2-wrapissa on se että sitä on lähes mahdoton kääriä tuoreeseen wickiin tuoreella kanthalilla, kertaakaan en vielä tuossa ole onnistunut. Coili napsahtaa samantien yläpäästä poikki kun tuota koittaa, tänäänkin taas varmaan kymmenen setuppia vääntänyt. Ainoa keino miten oon saanu tuon toimimaan on vääntää ensin joku 5/4-wrap ja kun töhnää on kertynyt kunnolla esim. päivän höyryttelyn jälkeen, niin sitten vasta ottaa kiekan pois. Ei kellään tulis muita kikkoja mieleen, aika turhauttavaa höyrytellä miljoona ohmisella wrapilla ainakin päivä ennen kun voi oikeesti nauttia höyrystä?
Modasin eilen illalla vähän tota mini-sw:tä. Onneks tuli katteltua youtubesta videota. Laitoin kanssa o-renkaan väliin, et ilmareikä tulee mahdollisimman lähelle coilia. Silti eilen illalla vaan maku puuttus ihan kokonaan. Kurkkuun ei ottanu enää, kun sain sen korjattua. Ihan selkee valmistusvika oli siinä. Nyt kun aamulla kokeilin tota niin pelittää helvetin hyvin. Makua tulee ihan hyvin nyt ja höyryäkin. Yks kieppi tartteis olla coilissa lisää, kun vastus on vaan 1,1 ohmia. Onneks provarilla jaa jänöt aika alas. Näköjään yön aikana ittestään asettunu tossa pöydällä :D
Päätin tänne kehaista, penelope saapui ja eka setuppi väännetty. Yllättävän helppoa. 8) 2,2ohm tuli vastukseks ja ajelen nyt twistillä tuola 4,4V nurkilla. Wickaa hyvin ja höyryä tulee reilusti, mutta maku ennenkaikkea loistava. <3 Ja istuu nätisti tuohon twistin nokkaan.. :esmoke:
Edit. Sorry lähinnä genesis tyylisten atojen aiheen lainaamiseen :D
Pitääkö tota lanka wickiä sisäänajaa yleensä kauankin? Tein uuden setupin tohon mini-sw:hen ja höyryä tulee kunnolla, mut ei maistu oikeestaan miltään. 306 atosta lähtee moninkertasesti paremmin makua.
En itse ainakaan ole huomannut mitään pitkää sisäänajoa. Alussa välillä kyllä lanka antaa hieman makua, ja hetken kestää ennenkuin imee nestettä aivan optimaalisesti. Minusta makuun vaikuttaa eniten ilman määrä ja miten se vastus asettuu ilmavirtaan.
Aivan uskomatonta tämä aloittelijan tuuri. Eka mesh ikuna ja vielä tuollainen sian saparo, lähti kerralla toimimaan ilman yhtäkään kuivaa hittiä.
Kun nyt on kironnut porukka Taloksia niin pitää mainita, tuli tänään aamulla Genesis LV (vanhan mallinen) postissa ja kyllähän tämä toimii kuin junan vessa, heitin vanhan meshin sisään ja coilin ruuvarin ympäri ja sitten paikalleen, ei yhtään wickkin ongelmia, maku on loistava, kosteampi kuin monet Genesis tyyliset atot ja kyllä ihan ykkös kaartiin menee mun listalla vaikka onkin iso ja kolho.
Minäkin meinasin alkaa talosta tosissaan morkkaamaan, kun 3pv väänsin, eikä kunnollista tullut, mutta vika olikin vain itsessäni. Nyt näin ekan lomapv kunniaks heräsin (vahingossa) 5:30 ja väänsin setupin, joka ekaa kertaa toimikin. Ei vuoda, ei dryhittejä, makua sais olla hituc enemmän ja aika kuivahkoa tuo höyrykin, mutta sekin vika liene vain itsessä. Kyllä tää tästä, kyllä tää tästä. Mielenkiinnolla odotan kyllä electra-pipesin kasausohjeita tosin :D Jos sitä sit oppis tekemään kerrasta oikein :D Ainut, mikä huono, niin tuo reikä mistä mesh pitää mennä tankkiin, on kyllä niin hemmetin pieni, et vielä ainakaan osaa kääriä niin kaposta meshiä kunnolla, mutta kaikki aikanaan.
EDIT: Tai no joo, dryhittejä ja palaneen makua tulee, mutta johtunee siitä kun kiristysvaiheessa jäi coili hituc löysälle. Mut eiköhän seuraava ala olemaan jo ihan bueno.
Onko muuten nää kaikki genesis atot samanlaisia juoppoja kun tuo SS line? En mitenkään oo höyryttelyä lisänny kun tän sain, mutta nesteenkulutus on vähintäänkin tuplaantunut, ellei jopa triplaantunut.
Genesiksissä sitä nestettä menee aina kyllä melko reilusti.
Jos on kuivat löylyt niin vähennä meshin määrää niin että saat isomman reijän jäämään siihen keskelle.
Hainpa tänään postista tuon DID:n. Se on mulla siis ensimmäinen näitä "tee-se-itse" höyrystimiä. Tein setupin Gixxxerin videon avustuksella höyryämäänhän se lähti. Toisella puolella on vastuslankaa 5 ja toisella puolella 4 kierrosta. En oikein vielä tiedä, mitä mieltä tuosta olen. Kyllä siitä tosiaan höyryä tulee, provari näyttää vastukseksi 1,4. Tuo höyry vaan on turhan kylmää minun makuuni. Eipä se virtaakaan sitten kestä juuri 3,7 volttia. Kokeilin sitten doniin ja löin sinne vielä kickin ja täydet asetukset. Yhtä kylmää on höyry edelleen. Mitä mun pitäisi tehdä, jotta saisin lämpimämpää höyryä? Lisää vastuskierroksia wickiin? Tuollaisena se kyllä on lievä pettymys. Pakko se on palata cartomieheks, jos tuo ei ton kummosemmaks muutu. :-[ Saako muuten se vastuslanka koskettaa mitään muuta, kuin wickiä ja päistään tietty kiinni kiinnitysruuveissa? En ole aivan varma, onko alimmaisen kierroksen ja keskiputken mutterin välissä ilmatilaa vai ei. Ainakin hyvin lähellä se on kosketusta.
Edit: No nyt se vielä alkoi maistumaan palaneellekin, kun vähän aikaa olin käyttänyt. Huomasin, että ylin kierros langasta hehkuu punaisena, muut eivät. Viiteen kertaan polttelin meshin ja nesteen kanssa toiset 5 kertaa. Mistäs tämä tämmöinen nyt sitten johtuisi?
Mä taistelin eilen DIDin kanssa 2 tuntia. 0.2 kanthalilla 3/4 kierrosta. Oikaria puski kokoajan jostain. Juuri kun olin heittämässä laitosta seinään sain setupin toimimaan. Vastus näyttää 1.6 ohmia ja wikkaa perkeleen hyvin. Höyryä tulee saman verran kuin LR Bogesta 4 voltilla ja se on lämmintä! Paras setuppini tähän mennessä.
Ray: Jos käytit 4/5 kierrosta 0.2 kanthalia vastus pitäis olla tietääkseni 1.7-1.8 luokkaa. Eli vaikuttais lievältä oikkarilta.
Kokeneemmat korjatkoon jos oon väärässä. :)
Lähellä on täälläkin latoksen seinään heitto. Pari tuntia tässä jo itsekin tämän romun kanssa taistellut. Josko vielä koittais kerran laittaa uuden coilin siihen vaikka noilla 3/4 kierroksella. Käytin sitä mukana tullutta lankaa. En tiedä mitä se on, kun ei lukenut missään. Jotenkin alkaa kyllä sen verta kiristelemään, että mahtaako musta olla näitä itse väkästelemään. Hermothan tässä hommassa menee.
Jos menis tässä välissä vähän kuntoilemaan ja koittais myöhemmin tehdä uutta coilia. Ei kestä kyllä pinna muuten.
Innostuneena tuosta onnistuneesta DID setupista päätin kokeilla rakentaa jotain uutta tuohon genesis miniinkin. Töhöttelin uuden mesh wikin ja tein bullin mukana tulleesta 0.12 langasta tuplakierretyn coilin. Ei perkele... varmaan eka setup, joka toimi heti ekalla kerralla ilman säätöä! Ei oikkareita, eikä wikkaus ongelmia. Ohmit 1.8. :esmoke: