Juu, tuo on kyllä totta. Kaverilla oli Howawart, joka on myöskin "työkoira" ja sai kyllä aktiviteetteja sen mukaan. Oli vähän pidempään sairaana ja jälki kotona oli sen mukaista.
Printable View
Työlinjaiset sakut on kyllä hienoja. Onko se yleisempi sitten näyttelylinja vai mikä, mut joka tapauksessa suurin osa nykyään surullisia näkyjä joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Luiskaperäisiä, heikkohermoisia kaikelle allergisia piippaajia. Poliisihan on luopunut niistä melkein kokonaan jo aikaa sitten, malikoita ne taitaa melkein pelkästään käyttää. Olikos Suomessa joskus rotikoitakin poliisikoirina? Mulla on vähän se käsitys että nekin on nykyään enemmän semmoisia pulskia seurakoiria. :D
Taitaapi aika monesta ns. työkoirasta olla käyttö ja näyttelylinja erikseen. Jotain metsästyskoirarotuja tosin on joisss ei ole näyttelylinjaa ollenkaan. Kyllä niitäkin näyttelyissä käytetään, mutta se on sellainen pskollinen paha.
Sitten on toki Pittbull ja Amstaffi, jotka on olevinaan eri rotuja. Amstaffiporukka ei tätä tietenkään tunnusta. Amstaffihan on Pitbullista eriytetty. Toki Pitbull on aika monimuotoinen, kun taas Amstaffi on aika rajattu ulkonäöllisesti. Kivoja koiria kumpikin. Itse en tosin niitä järkäleitä minään Pitteinä edes pidä.
Mä en ymmärrä miks noilla pitbulleilla ja amstaffeilla on huono maine, kaikki tapaamani on olleet hirmu ystävällisiä pallutettavia kavereita. :D
Koska osa omistajista luonnevikaisia, otettu koira munanjatkeeksi tai katu-uskottavuuden takia.
Omalla kokemuksella pitbulleilla on pidempi pinna, amstaffi nappaa kiinni mun mielestä hiukan liian herkästi.
Kait sekin riippuu vähän kotioloista ja kasvatuksesta.
Pikkasen on metsälenkillä ruvennut ottaan päähän ulkoiluttajat joilla koira irti, eikä ollenkaan omistajan hallussa piski muutenkaan. Sitten selitellään, ettei mun koira ennen noin ole käyttäytynyt. Myöhästä siinä vaiheessa kun se roikkuu meidän koiran kaulassa kiinni. Sitä varten mulla on nykyään usein puukko mukana metsässä, sitä uskoo omistaja sekä koira jos tiukka paikka tulee.
Tämä. Jos yläkerrassa ei ole kaikki kohdallaan, niin ei varmaankaan pitäisi ottaa koiraa. Entisellä äkäisellä/sekavalla naapuripapparaisella oli rotikka, ja ukon touhuja katsella tuli useasti mieleen, että jonkun toisen rotuinen koira olisi ollut parempi vaihtoehto, tai mieluummin ei koiraa ollenkaan.
Ihan niinkuin olisin kuullut joskus ennenkin; "ei se meidän kiltti ja söpö Musti ole ikinä noin tehnyt, miten se nyt tuolleen"...Lainaus:
Alkuperäinen postaaja Kynä
No mikä tahansa piski on rasittava rakki jos sitä ei kouluteta hyvin.
Koiraroduista mun mielestä laumanvartijat on hienoja, mutta ne vaatii paljon lääniä ja varmuuden siitä että kukaan ei eksy vahingossa sille tontille. Mutta jos asuisin maalla ja tarvitsisin vahtia niin laumis olis tehokkain ja luotettavin siihen virkaan. Ne on cooleja kun ne on niin... viileitä? :D Ja tosi itsenäisiä. Tosin ne kovaluontoisimmat rodut ei ehkä sikäli ole hyviä vahtikoiria että ne ei hauku, koska ne ei varoita millään tavalla ennen kuin käyvät kimppuun. Suomen lait tietäen on ehkä parempi että koira varoittaa omistajaa tunkeilijoista ensisijaisesti eikä hääräile itsenäisesti. :D
Lisään vielä, että vaikka laumiksilla pitää olla lääniä ja niille pitää aidata alue ja pistää varoituskylttejä niiden olemassaolosta, niin lieventääkö sekään omistajan vastuuta jos joku latvalaho hiippailee niiden reviirille kuitenkin? :thinking: Tosin vaikka kyltit näkisi, niin ihmiset ei ehkä kaikki kuitenkaan tajua että ne ei ole "normaaleja" koiria kun ainakin joku vuosi sitten joka fifistä oli varoituskyltti joka toisen torpan tiehaarassa tai ovessa. :D
Mulle kelpais toi takimmainen, kunnon kapinallinen: https://www.riemurasia.net/kuva/Erilainen-imetys/197409
Muksusta asti halunnut piskiä, mutta syystä tai toisesta jäänyt aina hankkimatta. Ehkä joskus pappana vielä.
Toi Pittien huono maine on tuontitavaraa. Se on peräisin maista, joissa on slummeja ja pikkurikollisia, eli niin sanottuja kovia jätkiä. Se on ollut suosittu koira paskasakkien harrastamissa koiratappeluissa ja niitä on motivoitu siihen käytännössä hakkaamalla. Hakkaamalla saadaan mielenvikaisia koiria (ja ihmisiä). Mielenvikainen koira on aikapommi ja käy kaiken kimppuun.
Tuo methodi ei rotua katso, mutta miksi "kouluttaa" taistelukoira jostain mopsista, jos vaihtoehtona on fyysisesti lähes täydellinen rotu.
Pitbullista lisäksi liikkuu mitä uskomattomampia myyttejä. Sillä on kuulemma sellaiset leuat, että ne menee purressa lukkoon. Se on jumalauta Terrieri ja ne on pohjimmiltaan juntteja. Terrieri ei vaan luovuta ihan helpolla, jos se jotain päähänsä saa.
Koulukaveri joskus kertoi että sen psykologiksi opiskelevan puolison luennolla oli käytetty Pittiä jonain esimerkkinä. Muistaakseni jonain yliluonnollisena kipua tuntemattomana luonnon oikkuna sitä oli kuvailtu. Ai saatana kun vitutti, kun kuulin.
Tää on vähän sellainen aihe, josta voisin jauhaa vaikka kuinka paljon, kun on kuitenkin hieman tullut aiheeseen perehdyttyä.
Jack russelit osaa kyllä "lukita leuat" tehokkaasti, tuli kakarana todistettua moneen kertaan kun koitin saada äidin russelin irti jostain pallosta tai köydestä tms. kun leikittiin :D Samalla tuli kielto ettei saa pyörittää tai nostella sitä koska vissiin hampaat antaa periks ennenku russeli. :D Voi hitsi miten söpö murina terrierinpennusta lähtee, semmonen "trrrrrrrrr" :lol: Taitaa vähän kaikilla terriereillä olla tollasia vinkeitä.
Juu. Se on sitä Terrierien tahdonlujuutta ja jääräpäisyyttä. Joku joskus kerto kun sen Bulli oli sohvan takana jumissa. Sohva ei ollut suorassa ja rako mistä bulli yritti mennä kapeni. Pakittaminen ei tullut kuuloonkaan, vaan eteenpäin oli pakko kokoajan puskea.
Kyllä meidänkin koirat roikkuu leluissa kiinni ja kauan. Tai ei ehkä enää kun ne on jo melekosen vanhoja.
Toi urbaani legenda vaan väittää että ne leuat on jotenkin fysiologisesti erilaiset ja se koira ei saa niitä itse auki, ennen kuin on purrut hampaat yhteen.
Staffit, amstaffit ja pittbullit on aina ollu suosikki koiria, täytyny nyt vaan todistaa viime kesänä syy niiden huonoon maineeseen. Koirassahan ei oikeastaan ikinä ole vika, vaan omistajassa.
Emännän työnantajan terrieri sai pittbullin päälleen kesällä koskenrannassa. Oon saman bullin nähny aiemmin, narkkari omistajansa kanssa. Tääkin oli vapaana, koskenrannassa. Eikä mitenkään hellästi pidetty yksilö mitä joskus nähny. Saman kyllä tekee mikä tahansa koira tolla taustalla.
Oon monesti kohdannu naapurin staffin vapaana kun se on aidan yli tullu, kovasti haluais aina leikkiä meidän tipsujen kaa [emoji23]
Tuossa kun itse lenkkeilee kylillä niin tuntuu että nuo epsanjan vesikoiratkin on aika arvaamattomia. Omistajia en silleen tunne mutta en usko että ovat mitenkään huonoja, luulisin. Pari niistä on aina murissut mun koiralle kun tultu vastaan. Toinen niistä 3 kolme kertaa päässyt irti ja viimeisen kerran pääs puree mun koiraa.
Annoin ymmärtää että neljäs kerta jos tulee niin sitä seuraavaa ei koskaan tule.
Mäkin haluaisin koiran. On vaan noita allergioita, joten toistaiseksi tyydyn bongailemaan muiden koiria.
On noissa hankalien olojen koirissa vaan eroja. Naapurin juoppolallilla oli saksanpaimenkoira, joka aina vahti, että isäntä pysyy pystyssä eikä huoju esim. ajotielle. Oli kyllä mahdottoman fiksun oloinen ja hyvin käyttäytyvä koira.
Jotenkin huvittavaa tämä touhu :)
S-ryhmä: Lakupiipuista ei saa enää S-bonusta - syynä tupakkalaki | m.iltalehti.fi
Kumma kun eivät muuta palkitsemis käytännön nimeä,sillä Bonus on selkeä tupakkamainos.