Jos kiinnostusta käytettyihin huippuvapoihin, voisin tehdä tarjouksia jossain välissä.:)
Printable View
Jos kiinnostusta käytettyihin huippuvapoihin, voisin tehdä tarjouksia jossain välissä.:)
Laitteles listaa, että millaista olisi mahdollisesti tarjolla? :D
Hakusessa todnäk Visionin vapa sillä olen syystä tai toisesta niihin tykästynyt. GTFour, Cult, Vipu tai Flextecin Steamtech on tässä ollut mietinnässä. Vipua ja Flexteciä on kehuttu uskomattoman paljon suhteessa hintaan. Nuohan ei kustanna kuin 100e-120e uutena, mutta siitä huolimatta niiden ominaisuudet hakkaavat paljon kalliimpia vapoja. Vissun Vipu taisi voittaa viime vuoden Trout & Salmon lehden jokivapatestin ja Flextec oli vuoden 2013 Erä-lehden testissä kakkonen, voitti esim Niten, Cultin, GTfourin, G-Loomiksen Pro 4X ja Snowbee Prestigen. Voittaja oli (ylläri ylläri) Hardyn Demon. Eli ei se huono vapa voi olla :)
Loopin ja Sagen Vapoja.:) G Loomiksella hyviä vapoja mutta kestävyys ollut aina ongelma. Monta hyvää merkkiä Mailmalla.. Erälehden testiin en luota. Ja siihen en viitsisi millään julkisesti syytä kertoa. :unsure:
Vapojen ominaiksuusia voi testata. Jokaisella hiukan oma maku. Sitten tulee Takuuasiat ja niiden huolto. Varaosien saatavuus yms..
ei sen kuulukkaan kustantaa mitään. Silloin kul meillä oli liike, annettiin varaosa yleensä heti.:)
Olen pikkuisen miettinyt Kalastustarvikeliikettä vieläkin. Erillaisella konseptilla vaan. Omat tilat kun olis piharakennuksessa, kulut olisi aika pienet.:)
järkevä varasto vaan maksaa sen 150k :laugh:
Koodilla "esavuke" sitten -10% listahinnoista pois? :rolleyes:
Suomessa pakko tehdä aivan erillaisella systeemillä. Mekin myytiin liikkeestä jos nyt edes jonkinlainen ostos oli -20% ja isommat neuvoteltiin. Nykyisin jos kate pienentynyt aika paljon ja rahdit ja muut kulut nousseet. Pitää nyt mietiskellä rauhassa.
On siinä sellainenkin vaihtoehto, et teen koko omaisuudesta kaupat ja muutan muualle kokonaan. Se nyt ei ole tarkoitus. Mutta jos Suomen systeemi jatkaa tätä rataa on kohta ainoa vaihtoehto.
Verkkokauppa on tullut sotkemaan tuota tilannetta huomattavasti. Suuret liikkeet (Ruoto yms) voivat pitää isompaa varastoa eli he voivat myydä tuotteita myös muita halvemmalla. Esimerkiksi Kajaanin kokoisen kaupungin keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole yhtään kalastusliikettä.
Onko Iisalmessa Rutilus vielä? vai lopettiko sekin jo? Kainulaisen Erkki sen omisti. Huttusen Juha oli siellä töissä ja jotenkin osakkaana.
Ryynäsen Make oli kova poju kalastelemaan. Parturi Iisalmesta
Ei mitään tietoa. En ole siellä päin pyörinyt niin en osaa sanoa mitään. Kajaanissa, Kontiomäen Shellilltä löyty kyllä Tähtikoukku, mutta sinnekin on matkaa se reilu 20km Kajaanista.
Kajaanissa oli joskus muistaakseni joku pieni Kauppa. Jos en kovin väärin muista nyt. Dinosaurusten aikaan siis.:lol:
Ei Verkkokauppa periaatteessa sotke mitään. Vahvistaa pienen yrityksen mahdollisuuksia. Mutta pienen yrityksen kulut suhteessa myyntiin järjettömät. Pieni Kassavaje saattaa johtaa jatkuessaan 3-6kk konkurssiin asti. Siinä pitää laskupään pelata hyvin koko ajan.:)
Mistä Kajaanin porukat tarvikkeet nykyään tilaa?
Suurilta lafkoilta ainakin vavat/kelat/varusteet eli Ruoto, Samfishing, Perhokolmio yms. Sidontakamat sitten Ruodolta, Mistpoolilta, Rialinnalta, Helsinki Spey Clavelta tjsp. Riippuu siitä, että mistä saa kaikki samalla kertaa :D Mutta siis, itse ostin tuon nykyisen Vision Nite Catapult #6/7 9.6´ vavan "paikallisesta" tähtikoukusta kun sain internettiä halvemmalla :O
Monesti saa kun pikkuisen neuvottelee. En ole uusimmilla Visionin vavoilla kalastellut. Laatu noussut kaikkissa vavoissa aika huimasti. Hardy oli 15 Vuotta ihan kuollut Firma. Yhtäkkiä vaan alkoi sieltäkin löytyä kehitystä.:)
Hardysta ei ole kokemusta, mutta tuskin ne tuotteet on hintansa arvoisia. Esim itse en näe taimen luokan kelojen hinnoissa mitään järkeä. Kuten perhokalastajat.netissä joku kirjoittikin, että "kelat ovat vain siiman säilytystä varten". Lohiluokan vehkeet on sitten asia erikseen kun jarruilta yms vaaditaan paljon enemmän.
Hardyn lohikela on ainakin pirun mukava! Itte en oo vielä kehdannu ostaa, mutta edessä on! Isäukolla on näitä vanhempia hardyjä, kirpparilta 50e ja aitous todistettu leimoista. Käsissäni oon tätä legendaarista lohikelaa pidelly, mallinimi nyt hukassa mutta saa maksaa sen 5000e...
Itseasiassa Jarrun Merkitys korostuu nopeiden kalojen kanssa. Lohi vetää tasaisesti eikä kovin nopeasti. Toki hyvä jarru on olemassa olla ja luotettava sellainen. 2-5 kg kala on Jarrulle vaikeinta lohihommissa. Ellei sitten puhuta Steelheadista. Vahvat siimat kun kestää Jarrun pienen oikkuilun. Ohut siima taas vaatii jarrulta paljon ja kitkaton lähtö on toimivuuden ehto ja lähes nollateholla pysäys ilman ylikierroksia. Merikaloista itsellä ei ole niinkään kokemusta, mutta niillä voimaa ja nopeutta.
Siellä pitää olla vielä siimakapasiteetinkin kunnossa. Kelan pakko olla kevyt ja erittäin hyvin toimiva. Suomen oloissa kelan jarru on istaripaikoissa vahinkoja lukuunottamatta lähes nolla käytöllä. Toki joskus joku pirteämpikin yksilö joukkoon. Taimenien kanssa joutuu joskus hiukan enemmän kikkailemaan, varsinkin kovissa virroissa. Mitä ohuempi siima, sen tärkeämpi on mielestäni jarrun toiminta.:)
Kyllä jarrut pitää olla kunnossa. Tuli mieleen oma tapaus, kun oli +5kg lohi kiinni koneongessa, jossa jarru "hieman" reistaili. Aluksi meni ihan ok, kun olin ennen reissua huoltanut kelan. Mut sit alko jarru jumittaan ja vapa ihan luokilla ja jarru aina välillä päästi muutaman kiekan siimaa. Yritin napsun löysätä niin sit meni siiimaa ihan köytenä:D Siinä joutu vähän taiteilemaan, mutta sain kuin sainkin sen otuksen rannalle. Seuraavalle reissulle piti käydä kunnon kela ostaan. Vanha olikin jo palvellut +10v ja on kyllä mukana vieläkin varavehkeenä.
Kaverille sattui kans ikimuistoinen tapaus kun eka kertaa oli lohihommissa perhovehkeillä ja siiman päähän jysähti +10kg lohi. Ei ollut ikinä perhokelalla väsytellyt kalaa, joten meinas olla vähän tilannetta kun välillä sormillakin yritti siimasta pitää kiinni:laugh: Siimat kävi ihan löysänä välillä ja huuteli mulle, et miten tätä pitää väsyttää ja itekkään ikinä perhovehkeillä mitään väsytellyt. Sanoin, että pidä siitä puolalta, kun olin lankomiehen nähny silleen tekevän, niin yritti ja kampi hakkas sormet ihan tunnottomaksi:lol: Välillä vaihto kättäkin kun toinen oli jo ihan tunnoton. Reilu puoli tuntia siinä juoksenneltiin kalan kans ja pari kertaa jo saatiin rannan tuntumaan ja mä sitä yritin kopata maalle, vaan aina ehti pyörähtään takas jokee kohti. Meinas alkaa jo vähän jännittän, et prkl jos kaverin kalan tumpeloin vapaaksi. Viimein väsähti siten, että sain kopattua kaksin käsin ja huiskasin rantaa kohti roikaleen:) Vois sitä riemua kun tajuttiin kuin iso kala siinä möllötti, piti puntaroida useaan otteeseen, ennenkuin uskottiin. Joki semmoinen, ettei sieltä vuositasolla montaa yli 10 kalaa nosteta.
Toki Perhokela ja vapa kokonaisuudessaan toimii eri tavalla. Jos Kalaa koittaa väkisin vetää kovasta virrasta se kääntää aina pään poikkivirtaan ja virta työntää sen ulos. Jos kala kuolisi sinne virtaan siiman päähän, ei sitä saisi ylös. Joskus on hankalia paikkoja saada kala rantaan. Ja väsytys pitäisi aina tapahtua niin, että kala ui ylävirtaan ja kalastaja on alapuolella. tähän tilanteeseen kun pääsee niin kaikki yleensä ok. ei sillä Kalalla nyt ihan niin paljoa voimaa ole. Sen voit testata ottamalla kumisaappaan. kinnitä yläpäästä koukku hyvin kiinni ja heitä virtaan ja nosta täytenä ylös se vavan kanssa jos tuntuu et vehkeet kestää. Merellä lohella voimaa hyvin. Ei reviiritaistelun kulutuksia ja voimaa riittää eri tavalla taistella. Siinä saa katsella ettei ui potkureihin. Yleensä paljon voimaakkaampia kuin Jokikalat. Ja jarru saa olla kunnossa kun virvelivehkeet kyseessä ja jarrutusta ei yleensä tehdä kädellä, Toki jos Hyrräkela voi jarruttaa peukalolla puolan päältä.
Itse Kalastelin Loop 2W jarruttomalla kelalla jonkun vuoden. koko kelassa ei ole Jarrua. Mutta makuasioitahan nekin on. toinen haluaa pitää kalan piukalla ja minä esimerkikse en. annan kalan uida, jos siihen mahdollisuus. Moni Tenolla kalasteleva pitää Lohta niin piukalla, et itse en haluisi kyllä niin kovin pidellä. Tosin kova virta ja kohtuu isot kalat on haasteellinen yhdistelmä. Mutta hauskaa se on, teki sen miten tahansa.:laugh:
Mulla räpsähti viime keväänä merellä kutostärppi lohia uistellessa, lopputulema oli se että, lohet sotkivat vehkeet niin pahasti että väsytin yhdellä vavalla kahta lohta ylös. Loput 4 karkas omia aikojaan.
Siinä oli meinaan vähän tekemistä kun 11.5kg ja 6.5kg oli saman 210cm pitkän kepin nokassa. Vähän reippaan tunnin väännöllä kuitenkin molemmat koukattiin onnellisesti kyytiin. Viime metreillä tosin vapa katkesi sen kohtuuttoman väännön seurauksena, siellä kun kuitenkin oli se 18kg lohta ja kahden kalan veden vastus.
No se oli niitä hetkiä jotka eivät varmasti unohdu koskaan! :)
Sulla tais olla tuosta videotakin, mikäli oikein muistan. Kateltiin kavereiden kans viime kesänä ainakin jotain sun pätkiä mitä olit linkitellyt kalamies.comiin. Kunnon hässäkkä:laugh:
Edit. eiku ei ollutkaan tuosta tilanteesta videoo, joku muu missä vissiin "väärällä" vavalla väsyttelit lohta.
Jeps, sehän se oli:thumbsup:
Lohia vetäessä mielenkiintoista, kun tunteja ilman tärppiä ja sit monta samaan aikaa. Siinä aika usein Hässäkkä valmis. Videopätkissä valissä hauskoja ratkaisuja.
Itte en ole käyttänyt Plaanareita tai takiloita. Katsokaapas videoita, kun vetelevät Kanadassa Lohta uistimella työkseen. 200-600 Uistinta vedossa. Pistän linkin jos vielä löydän sen.:)
Huonoimpina aikoina pojat laskeskeli kalojen väliksi 100vetotuntia. Onneksi siittä on ajat parantuneet huomattavasti. Mutta kyllä vieläkin saa huonolla tuurilla vetää tyhjää kymmeniä tunteja.
Viime kesänäkin kuitenkin oli pisin kalojen väli yli 60 tuntia. Mut kyllä se räikän parahdus äkkiä pistää unohtumaan pitkänkin tyhjyyden.
Taas samalla oli siis näinä päivinä merkkipäivät. Hyvää 27-vuotissyntymäpäivää taas! Itselläkin jo hyvin tutuksi tulleet lukemat :cool:
Taas torstaina samat 27 [emoji8] eiköhän ole osanottojen paikka.[emoji6]
Tarjookko kahvit & höyryt?
Jaxuhalit sinne [emoji8]
Tarjoan toki. Ei epäselvyyttä sen puolesta. Edellytyksenä et selviän hengissä selkäydinkokeista torstai aamuna. Jos tarvii vielä ottaa.[emoji33] koe mistä en todellakaan pidä yhtään. Isot neulat ei ole mun kavereita yhtään.[emoji16]
Huh..Torstai Piikkivapaa näillä näkymin.:laugh:
Piti oikein palkita itsensä työpäivän jälkeen, Hesen aterialla. Mulle harvinaista herkkua.:popcorn:
Gluteenittoman ihanuuden sain palkinnoksi.:thumbup:
On se ihan ok makuinen. Ei mikään luksus elämys, mutta mukavaa vaihtelua joskus.:)