Mä vaahdotan suoraan prorason purkista, ei oo tullu mieleenkään ostella omaa purkkia tuota vaihetta varten
Printable View
Mä vaahdotan suoraan prorason purkista, ei oo tullu mieleenkään ostella omaa purkkia tuota vaihetta varten
Ite en oo naamavaahdotuksesta koskaan innostunu, vaikka sitäkin on muutamaan kertaan tullut testailtua.. Toisaalta myöskään kaikkien iho ei kestä sitä.
Mulla on menny niin paljon rahaa veitsiin, saippuoihin, suteihin, höyliin, balsameihin, ym. ettei siinä yks Ulho tunnu missään. :D
Alkuun tuli naamavaahdotettua, mutta kun ensikertaa kulhossa tuli kokeiltua niin jäänyt sille tielleen.
Äärimmäisen kiireen yllättäessä ainoastaan. Tosin 95% kerroista jolloin on äärimmäinen kiire parranajo siirtyy vaan seuraavalle päivälle.
Pari viimeisintä hankintaa:
http://i68.tinypic.com/2cqmk2g.jpg
http://i65.tinypic.com/2ljpzl5.jpg
Lähinnä keräilyn innottamana, mutta kyllä kaikilla ainakin testiajot otetaan. :)
Tarkotus ois kyllä jossain vaiheessa pitää pientä inventaariomyyntiäkin, kunhan kerkeis. :D Jonkun verran tupliakin tullut hommattua, kun on sattunut olemaan läjässä joku kiinnostava ja siinä siivellä sitten tullut ennestään löytyväkin..
Tätä mä just meinaan.. Huusin sitten kolme lisää, kun oli yks, joka kiinnosti. :D
http://i67.tinypic.com/eqzhbt.jpg
No, pari noista voi kunnostaa, terottaa ja myydä eteenpäin. Ei niistä uudenverosia saa, mutta käyttiksiä kumminkin. :)
Muutamaan otteeseen lukenut tätä ketjua :o ilme naamalla - en olisi uskonut että näinkin arkipäiväisestä asiasta kuin parranajosta saatte harrastuksen kehitettyä :D Onneksi itselläni riittää partakoneen näyttäminen kahdesti viikkoon :lol:
Ei nyt ehkä ihan pelkästä parranajosta; enemmänkin wanhat veitset/höylät ja niiden kunnostus kolahtaa itelle ja tietty saippuoita/muita aineita pitää olla sen verran, että löytyy joka fiilikseen oikea. ;)
Parranajo hoituu siinä sivussa erittäin nautinnollisesti. :)
Parranajohan menee keräilyn lomassa ihan huomaamatta!
Nyt tartteis ostaa höylä kokeiluun. Tai ei siis heti, mutta vakasti alkanu harkitsemaan. Sais arkiajot vedellä höylällä jos ei veistä jaksa heilurtaa.
Ehdotuksia törkysen halvoista mutta pätevistä ensihöylistä otetaan vastaan!
Muhle R89, Hjuva
Mitä sä paskaa ostat jos sul ei oo peltookaan?
R89 on hyvä ensi höylä
Mulla on edelleen se Merkur Futur ylimääräisenä jos säädettävä kelpaa
Futur miedoimmillaankin on kuitenkin aika aggressiivinen, en välttämättä aloittelijalle suosittelis ensihöyläksi.
Jep tämän voi allekirjoittaa myös
Antille veitset on tuttuja vissiinkin eli ei mikään noobi hommassa
Harmittaa sekin jos ostaa ensin closed höylän ja viikon päästä jo haluaa säädettävää tai avokampasta
No jokainen sen oman päätösen tekee
E : tässä olisi kummisin mahdollisuus ostaa hyvä säädettävä R89 hinnalla siis
Ei se miedoimmillaankaan nyt mikään lasten höylä oo. Mut ei tuo nyt kovin karski oo?? Vai oonko nyt itte vaan ihan pihalla höylien maailmasta, ajan itsekkin tosiaan lähinnä veitsellä :S
Kyseinen höylä oli meikäläiselle ainakin just se "ensihöylä" jos mach3 unohdetaan ja terät oli personnaa, derbyä ja featheria. Viimeisellä se kyllä oli ihan turhan ronski alottelijalle mutta ei mun babyface sit mitään enää miedommalla terällä ja öljyllä&rasvoilla reagoinut. Höyhenet sai kyllä alkuun naaman näppylöille, mutta kun featheriin meet vaan tottumaan niin :love:
Ei vaan jaksa enää stropata...
Oman käsitykseni mukaan tuo futuuri on ihan passeli höylä jo alkuun, ei tartte vaan alottaa feathereilla!!
Derbyt vaikka sisään ja menoks vaan sanon minä:hatsoff:
Oon vähän yhtämieltä kaiken kanssa. Jauhat ihan asiaa tosta.
Toki jos kaikki muut on sitä mieltä että kulma on liian agressiviinen niin minä se tässä varmaan väärässä olen.
Mut ainakin tuo alkuun pääseminen onnistuu tolla ja ainoastaan 5e höylä on tässä muutamassa vuodessa sen kaveriksi tullut :D
Paha sitä on alkuun suositella muutakuin säädettävää mallia mielestäni, kalliiksi sekin tulee käydä kaikki muhlet läpi...
Edit. Mitä mieltä porukka on sit mach3?? Paras härveli veitten lisäks kuivaan ajoon IMO (unohdetaan ne akkuvehkeet, höögä loppuu aina väärällä hetkellä)
Jos reissuun lähen niin mukana on shavette ja mach3. Kotipuolessa dovo ja futur.
Juu vaikea se on toiselle sanoa että "osta tää ja tää se toimii ihan varmaa sulla"
Toisella toimii Höyhen toisella Personna esim
Samoin höylissä ja puuloissa on ero kuten myös naamavärkissä ja karvoissa mitä ajellaan
Siksi lopullisen päätöksen tekee se ketä niitä karvoja ajelee
Jos itse vertaan R89 ja Futuria 1-asennossa niin antaahan tuo R89 anteeksi paljon enemmän kuin futur
Onhan ne aivan eri höyliäkin ?
Huomenna olis itselle tulossa linkkari ans kattoo saanko kurkun auki [emoji15]
Futur on aika ärhäkkä peli ihan miedoimmallakin säädöllä, siks arkiajossa R89 käytössä.
Nimenomaan joutuu väkisinkin testaamaan mikä omaan kuontaloon toimii.
Sama homma terien kans.
Vai että tällainenkin ketju täältä löytyy... Mulla kaapissa vanha Bengale, mutta pitäisi teroittaa se ja se vaatiikin varmaan aika paljon kärsivällisyyttä... Olen vasta katsellut muutamia teroitusvideoita ja kyllähän se terävä on mutta ei vielä tarpeeksi. Ehkä jonain päivänä.
Varovasti ku lähtee höylällä nii eikai sillä pahempaa jälkeä saa ku veittellä? [emoji15]
Dodi
Höylä lähtee uudelle omistajalle huomenna ja itse saan uuden puukon tilalle näin se homma toimii [emoji106]
Viimeksi teroitin tonnisella paperilla jonka olin teipannut lasin päälle ja sen jälkeen autosolin kiilloitusaineella tasaisen pahvin päällä. Mutta ei tuo tonninen paperi oikein tunnu olevan tarpeeksi hieno. Puukkoja olen jonkin verran teroitellut siten että lähtee kyllä karvat kädestä kun hieraisee, ja tavallisen teroituksen perusperiaatteista jotain tiedän. En silti ihan helpolla taida saada tätä partaveistä niin teräväksi kuin sen pitäisi olla...
Ei kyllä noilla välineillä mitenkään onnistu partaveitsen teroitus.. Jos halvalla haluaa päästä hyvään lopputulokseen, niin googleta vaikka "lapping film razor honing". :)
Kiviä jos ostaa "riittävän" setin, niin niihin saa helposti uppoomaan jokusen satalappusen. :P Rahallisesti fiksuinta ois hommata noita filmejä ja sitten myöhemmin voi halutessaan hommata viimeistelykiven, jolla saa yleensä hieman miellyttävämmän ajotuloksen, kuin synteettisillä vaihtoehdoilla - kivestä riippuen toki.
Tulihan tehtyä Gemmiin varsi kun alkuperäinen ei ollu mieluisa. :D
Liite 26002Liite 26003
Ilmankos arvasin väärin kun en oo koskaan vaahteraa nähnyt muuta kuin elävänä... :-D Mulla oli nuorena pölyallergia ja pahinta oli kaikki puutyöt. Vieläkään en ole puutöihin perehtynyt vaikka allergia taitaa olla jo kadonnut :-)
Se "filmi" on tavallaan hiomapaperia, mutta mun käsittääkseni tasalaatusempaa ja ohkasempaa, jolloin se mukautuu aluslevyyn täysin, eli esim. lasilevyn päällä se on ihan niin tasanen, kuin se lasi. Itse en ole noita filmejä kokeillu, mutta näin oon ymmärtäny. Tasanen hiontapinta on kriittisen tärkeää partaveitsiä terotellessa.
Synteettisillä kivillä yleisesti minimikarkeutena ajokelpoisen terän saantiin pidetään 8000 ja 12000 on vielä ihan tavallinen. 30000:kin asti jotkut vetävät.
Noiden jälkeenkin voi sitten vielä jatkaa esim. timanttitahnalla, jota löytyy myös eri karkeuksia, mutta väittäisin, että jos niillä filmeillä vedät sinne 12-14000 asti ja stroppaat kankaalla ja nahalla, niin kyllä parta lähtee. ;)
Okei. Mielenkiintoista. Tavallisten puukkojen ja veitsien teroittelu kiinnostaa minua myös ja sitä olen harjoitellutkin, mutta en arvannut enkä tiennyt että näin hurjiin paperi ja kivilukemiinkin voidaan mennä. Kiitos oikein paljon tiedosta! Ja kyllähän se tosiasia tahtoo olla että lasinkaan päälle asetettu märkähiomapaperi ei pysy tasaisena kun se märkänä "elää". Ainakin pitää miettiä että millä tavalla teippaa. Mutta juu, tämä oli mielenkiintoista tietoa ja kiitos tosiaan!
Eilen tipahti tommonen luukusta.
Erittäin positiivisesti yllätti tämä laitos kokonaisuudessaan; todella laadukkaan oloinen laitos, Heljestrandin MK-terällä varustettu ja lisäboonuksena vielä syö moderneja SE-teriä - kiitos erittäin fiksusti toteutetun terän lukitusmekanismin, joka nostaa nuo ohuemmatkin terät oikeaan asentoon stoppereita vasten.
http://i67.tinypic.com/29vl9ad.jpg
http://i65.tinypic.com/219nzop.jpg
http://i64.tinypic.com/5jw4dw.jpg
Tulipa testiin myös Razormasterilta kahta eri santelipuusaippuan kehitysversiota. :)
http://i68.tinypic.com/21mursz.jpg
En ole perehtynyt näihin lainkaan mutta täytyy sanoa että kyllä ennenvanhaan tehtiin kauniita laitteita! Todella hienon näköinen! Siis oletan että tämä on vanhanajan mallia ja ehkä jopa vanha?
Ai ne tekee Razor Masterilla saippuaa.. mä joskus pyysin muijalta partasaippuaa ja nyt ensimmäinen erä kotitekoista käytössä. Hyvin toimii ja ei ole niin ällön hajuista kuin kaikki ostetut saippuani.
Noista höylistä ei ihan mahottomasti löydy infoa netistä, mutta ikää on luultavasti ~80-120 vuotta. :)
Joo, RM:llä on omaa tuotantoa tällä hetkellä 5:ttä eri saippuaa ja kaikki erinomaisia suorituskyvyltään. :) Toivo on mahtava tervan tuoksuinen saippua, Uula kahvin, Pekka "merellisen", Juha "metsäisen" ja Markku viskin. Yksikään noista ei ole omaan nenään huono. :thumbup:
Jaa, tätä mä en vissiin vielä vilauttanutkaan? Eilinen hankinta:
http://i66.tinypic.com/2daiujl.jpg
http://i66.tinypic.com/5lnm6p.jpg
On noi vaan pirun nättejä laitoksia. :blushing:
Todellakin nättiä. On se kumma kun nykyään ei tehdä nättiä vaikka kaikki tekeminen on tehostunut huimasti... Eihän nykyajan autotkaan ole niin nättejä kuin 50 vuotta sitten... ;)
Saipahan viimeinkin aikaiseksi laittaa tilaukset eteenpäin. Ostin myös reippaasti sidontatarvikkeita sekä laastareita, voi tulla aloittelijalle ekoilla kerroilla tarpeeseen. :)
PS. Tuo Razormasterin alekoodi ei taida olla enää voimassa, tai ei ainakaan itellä toiminut.