Twisted kanthal 32 AWG 0.22mm
Liite 5910
Printable View
Twisted kanthal 32 AWG 0.22mm
Liite 5910
Somniumiin olen vääntänyt jo useampia setuppeja ilman tohoja ja nestepolttoja, ei voi muuta kuin ihmetellä homman helppoutta.
Nyt kuitenkin tulossa taloon ensimmäinen genny ilman meshreiän eristystä. Eroaako siihen hapettamattoman setupin teko jotenkin? Teenkö siis kaiken samanlailla kun Sompun kanssa vai onko huomioitava jotain uusia juttuja?
Ite teen vähän nestepolttoa että saan nesteen kulkemaan paremmin mutta olen tehnyt tohon picoon hapettamattomankin pari kertaa ja hyvin onnistunu vaikka ei ole eristetty :)
Hapettamaton mesh ei ole millään tapaa riippuvainen onko sulla mesh-reiässä eriste vai ei. Ei vaikuta sitten millään tavalla muuten, kuin että eriste saattaa sulaa kiinni wickiin.
Eli yksi kontaktipinta meshin ja metallin välillä EI vaikuta?
Mielenkiintoista, miksi sitten eristää ollenkaan?
Ei, se EI vaikuta.
Hapettamattomassa meshissä se hapetus tapahtuu sillä periaatteella, että se itse vastuslangan kuumuus polttaa sen vastuslangan alle sen johtamattoman pinnan, jolloin se luonnollisestikaan ei enää välitä tipan vertaa siitä, onko sun meshwick kontaktissa vastuslangasta alaspäin yhtään missään. Tankin pohjassa kiinni ja ilman eristämätöntä meshreikää hapetan pulssituksella tuon coilin alueen ja sillä sipuli. Tuntuu että ei oikein ymmärretä tuon koko homman funktiota.
Genesis Special - miten tehdään toimiva setup - YouTube
Tuosta lähtee, omaa videotani lainaten, kun lähden pulssittelee eristämättömään AGA-T atoon hapettamatonta wickiä.
Ymmärrättehän, että olette joka tapauksessa maadoittaneet sen wickin miinusruuvilla ja kanthalilla siihen runkoon?
Täytyy myöntää etten aivan ymmärrä... :confused: Pulssilla coilin kohdan hapetuksen kyllä ymmärrän ja se on onnistunut aivan ongelmitta näin eristettyyn atoon. Nyt siis sanot että meshi saa osua myös aton pohjaan?? Semmoista en kyllä ole ennen kuullut vaikka olen kyllä kaikki nämä ketjut mielestäni läpi kolunnut.. No huomenna pääsee itse testaamaan miten homma eristämättömän kanssa onnistuu.
Kyllä, täysin merkityksetöntä osuuko wick pohjaan. Taisi tuossa videollakin olla pohjassa kiinni, mutta vähintään otti keskitolppaan tankissa ainakin kiinni. Koko funktiohan on luoda siihen coilin alle se johtamaton pinta, jolla on se merkitys. "Pro-ukot" ottaa melko liki aina gennyistä eristeen pois tieltä, koska sen funktio nykyiseltään on melko olematon. Somniumissa/Diablossa sen etu on se, että ilman sitä se mesh-reikä on vain käsittämättömän iso.
Nää voi olla oikeasti aika sekavia juttuja, kun tää homma elää ja kehittyy kokoajan. Se mikä eilen oli paras tapa tehdä setup, on tänään jo turhaa työtä.
:confused: Nyt voin siis repiä eristyksen pois kaikista vehkeistä jos sillä ei kerran ole mitään merkitystä eikä mesh VOI ottaa maihin reiästä... Meshinkin voi sitten runtata ihan kiinni pohjaan niin wikkaa hyvin viimeisetkin tipat... Kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta.
Tottakai se voi ottaa siitä reunasta tai pohjasta maihin. Mutta koska sen coilin alla on edelleen se hapetettu pinta, niin se ei oikaise sitä kautta. Olen pahoillani etten oikein osaa selittää tätä niin, että sen helpolla ymmärtäisi :P
Kysymys kuulukin, että miten siinä hapetusvaiheessa.
Ihmetyttää edelleen... Mielestäni koko tässä ketjussa ei ole aiemmin tullut esille se että hapettamatta tehdyssä setupissa mesh EI VOI ottaa maihin reiästä eikä pohjasta. Uusi juttu minulle on myös se että eristeellä ei ole mitään muuta merkitystä kuin kuristaa mesh reikää.
Voi toki olla että minulta on mennyt aikaisemmin ohi nuo asiat. Hieno homma jos pitää paikkaansa, helpottaa hommia entisestään.
edit. en siis väitä vastaan etteikö asia voi näin olla, mutta sitä ihmettelen ettei tällainen asia ole aikaisemmin tullut tietooni.
Vaikka ottaiskin runkoon kiinni niin plussanapa on kuitenkin siinä coilin ylimmässä kiepissä, eli virtapiiri muodostuu ylimmän lenkin ja meshin välille. Siinä kohtaa alkaa sitten coili hohkaamaan, ja pikkuhiljaa pulssittamalla miinusnapa siirtyy alemmas ja alemmas pitkin coilia sitä mukaa kun meshi alkaa hapettumaan pulssituksen takia.(?) Luulisin. Mulla vaan käy yleensä niin että joko coili napsahtaa meshin ja plustolpan välistä poikki, tai sitten hapetus pysähtyy ylimmän kiepin kohdalle(colili liian kireellä?).
Ja mistakohan syysta mulla ei toimi aeaekkoeset
Jos meshin ja vastuslangan välillä ei kulje sähkö niin se on ihan sama mihin se meshi ottaa kiinni. Vaikka alussa coili olis oikkarissa meshin kautta pohjaan ja meshireikään niin lankaa hehkuttamalla eli kuivapolttamalla meshi hapettuu juuri sen coilin alta. Tarpeeks kauan kun hehkuttaa niin meshin ja coilin välillä ei enää kulje sähkö koska hehkuva lanka hapettaa meshin. Tein just eilen ac9 atomisaattoriin ilman tohotteluita ja nestepolttoja meshin ja hyvin sain sen pelittämään ilman ongelmia.
Ainoo miinuspuoli mitä tossa tavassa tulee mieleen on se, et jos vaikka täyttövaiheessa coilia tökkää vahingossa neulalla tai top capilla ja coili liikahtaa niin se todennäkösesti ottaa oikkaria meshin kautta. Sit pitäis kuivapolttaa eli hehkuttaa coilia taas sen aikaa, että meshi hapettuu siitä uudesta kohtaa.
Edit. Mulla palo kanssa coili poikki hehkuttaessa jos käytin 0.2mm lankaa. 0.25 lankaa en oo viel kertaakaan saanu poikki hehkuttamalla. Noi ääkköset menee jostain syystä vituiks kun kirjottelee tapatalkilla.
Kirjotin pitkän pätkän sepostusta mutta en vaan jaksa. Jos ei videotodiste kelpaa mun selitysten pohjaksi tähän mennessä niin tää on vaan tuulimyllyjä vastaan tappelemista. Sori, mulla on tosi surkeat verbaaliset lahjat niin en oikeasti osaa asiaa vääntää rautalangasta :(
http://www.youtube.com/watch?v=hGTynJgcVHY
Siinä kanssa lsvapin hyvä video aiheesta.