.
Printable View
.
Kuka vittu syö normi jodisuolaa nykyään?
Merisuolaa syön nykyään, hienona ku ei vetise kuin karkee suola[emoji870]
D-vitamiinipillereitä vedänkin. :cool: Ja maitohappobakteereita. Ja kalaöljykapseleita kun en oikeen tykkää muusta kalasta ku tonnarista, missä ei hirveesti kai oo niitä tärkeitä öljyjä. D-vitamiinin saanti on kyl suomalaisilla huonoissa kantimissa.
Yleisesti kyllä tuntuu siltä että miehet tykkää suolasemmasta ruuasta, ja taitaa ne pöytäsuolasirottimetkin olla lähinnä miesten käytössä. :thinking: Meilläkin on useemman kerran keskusteltu siitä kun ruoka on mun mielestä suolaista, niin sitten kyssin mielestä siinä on liian vähän suolaa. :D
Jodihommaa en ole tiennytkään. Mutta oon nähnyt jodioimatonta suolaa ja miettinyt että mikä idea siinä on. Ja sitten kuullut juttuja että suolaan lisätään syanidia, mutta en jaksa semmosia pelätä. :D Kaapissa on kumminkin jotain Ruohonjuuresta ostettua hippisuolaa. Ne on jotenkin vähemmän kitkerän makuisia. Pitää tsekata onko se joditon :thinking:
Mä en käytä mitään suolaa, paitsi se mitä jossain maustesekoituksissa on ja sit "piilosuolaa" mitä nyt on vähän joka makkarassa, leivässä ym. Mut ei siis ole varsinaista suolasirotinta kotona :)
Merisuolaa sit jään sulatukseen rappusilta :)
Just luin ku googlailin että elintarviketeollisuus ei käytä jodisuolaa! :eek: Ja minäkä sinkkuna hirveemmin ruuanlaitossa suolaa käyttäny... Voiko vuodessa saada struuman alun... Tunnustelin jo äsken kurkkua :lol: Mut nyt se on kyl varmaa parantunu jos oliski ku nykyään sitä jodisuolaaki tulee käytettyä välillä :D Kuvahaulla löyty vähä koleita kuvia struumasta :eek:
.
Missä niitä massen safkakuvia on :thinking:
.
Pöytäsuolassa on periaatteessa syanidia, mutta ei se kuitenkaan toimi kuin syanidi elimistössä.
Tuli jostain mieleen parabeenit, kun oli joku vuosi sitten hirveesti kohua niistä kun niitä on käytetty ja käytetään kosmetiikassa säilöntäaineina. Jotkut firmat lähti sitten villitykseen mukaan ja alkoi mainostaa tuotteita "parabeenittomina", mutta ne parabeenit onkin sitten korvattu vielä riskialttiimmilla kemikaaleilla. Mutta hysteeriset vajakit on onnellisia kun sutii niitä parabeenittomia sitten ihollensa :crazy: :lol:
Hyttyset ainakin välttää ihmisiä joissa on paljon b-vitamiinia. :D
.
.
Käsittääkseni kaikki kaupassa olevat suolat on "puhdistettua" eli niistä on poistettu kaikki mineraalit mitä merisuolassa luontaisesti on. Jos suolassa on paakkuuntumisenestoaineena E535, niin silloin se on natriumferrosyanidia. En tiedä kuinka hätäilyä on koittaa välttää tuollaista suolaa, mutta ei näin maalaisjärjellä ajateltuna vaikuta kovinkaan terveelliseltä. Joissain maissa tuon lisäaineen käyttö on kielletty kokonaan.
Kannattaa ostaa raffinoimatonta merisuolaa mikä on "puhdistamatonta" ja se sisältää kaikki mineraalit mitä suolassa on alunperinkin (noin 90kpl). Joidenkin juttujen mukaan tuon käsittelemättömän suolan ei pitäisi nostella verenpainetta läheskään samalla tavalla kuin prosessoidun. Terveyshyödyistä ei ole itselläni kuitenkaan mitään käsitystä pitääkö yhtään paikkaansa, meillä on käytetty raffinoimatonta lähinnä sen takia että tavallinen valkoinen suola maistuu tuohon verrattuna hyvinkin pitkälti pistävältä kissanpaskalta.
En oikein diggaa pähkinöiden mausta. No pähkinäsuklaaseen ne sopii. :laugh: Pähkinät muuten vastaa kaloreiltaan fazerin sinistä. Juuri luin tutkimuksesta jossa oli pitkäaikaisseurannassa havaittu että monivitamiinivalmisteet lisää syöpää. Se sitten on kai auki että miksi, mutta esim. d- tai c-vitamiini ei ainakaan ole syyllisiä. Oon kärsinyt aina matalasta hemoglobiinista, mutta ei se auta kun kestää kun rautavalmisteista tulee maha kipeäksi.
.
.
Teininä tipahdin kesken kemiantunnin tuolilta. Muut katto että nyt toi kuolee ja kauhisteli kuinka oon valkonen kun lakana. Kylmänhikisenä terkkarilla ootin sit jotain kamalaa diagnoosia mut se oliki vaan anemiaa. :rolleyes: Nykyään mua pyörryttää vain saunassa jos pyörryttää, tiiä sit liittyykö se ees hemoglobiiniin. Mustaa makkaraa syön tietty aina kotopuolessa käydessä. Pitäs ostaa joskus verilettujakin pitkästä aikaa, ne on ihan hyviä kunhan ei mieti valmistusta :rolleyes:
Toi on kyl ihan looginen selitys monivitamiinien syöpäyhteydelle :thinking:
.
7,90 Kuopion Puffissa, jos oikein muistan. Kuulemma vahvuudesta riippumatta sama hinta.
On siinä sekin, että rasvaliukoisista vitamiineista voi oikeasti saada yliannostuksen. Itse olen päättänyt nyt lopettaa monivitamiinien syömisen, kun tästä taas uutisoitiin (ensimmäisen kerran muistan lukeneeni samankaltaisista löydöksistä jo 90-luvulla, silloin taisi olla yhdistelmä karoteeni + tupakka suorastaan tappava). Pääsyy lopettamiseen on kuitenkin se, että hittojako näitä huvikseen vuosikausia mussuttamaan. Todennäköisesti länsimaisen ihmisen huonokin syöminen on sen verran monipuolista, että useimmista vitamiineista tai hivenaineista ei pääse kehittymään vakavaa puutostilaa. Tuo jodi on kyllä hyvin hankala etenkin kun välttää suolaa muuten; pitäisi vetää sushia joka päivä. D-vitamiinia syön purkista, koska säikähdin joitain vuosia sitten luustoasioita ja osteoporoosi on perinnöllistä. Tosin D:täkin nykyään varsin maltillisesti eli talviaikaan "vain" 50 mikrog/päivä, joka on sekin 5 kertaa normaalin aikuisen annos.
Olipahan kosteat kelit tänään. Ihan märkänä, tosin ei vaatteiden sisäpuolelta kun g-texiä.
Pitäs varmaan räplätä ittensä kosteaks niin tulee tasapaino.
Sisäisesti vielä pari grogilasia niin avot. Sinkkujen päivän huipentumat. :lol:
Maksamakkara ja maksalaatikko (RUSINOILLA!) maistuu kans, mut en sit tiiä onks niissä hirveesti rautaa... En ookkaa tienny että noiden veri/maksatuotteiden syöntiä voi joutuu säännösteleenki :o
Veripalttua en oo maistanu enkä oo ees varma millasta se on, mut googlaa rössypotut :x En taida oululaistua ikinä niin että kajoisin... Kerran törmänny lounasbuffetissa rössypottuihin :blink: Onneks oli kievin kanaaki niin ei tarvinnu nälkää jäädä näkemään :D
On kyllä varsin lahjakas leipuri! Macaron-leivoksia harva varmaan ees uskaltaa yrittää tehä... Saati että ne olis kauniita kuin korut :o :drool:
Mä syön D-vitamiinia ja joskus maitohappobakteeria riippuen vatsan kunnosta eli todella harvoin nykyään.Töissä on eväät ja punnitsen joka aamu, että kasviksia on 500g...yleensä on enemmänkin.Joka päivä marjoja sekä lisää kasviksia ruoan kanssa.Banaani joka päivä ja 30g pähkinöitä kolestrolin takia.Kai tässä yrittää huolehtia terveydestään ja myös vatsa sekä oma olo kiittää, kun syö hyvin.Nyt leivoin kyllä pullakranssin, joka menee just uuniin, joskus voi herkutella..ei kai kukaan jaksa aina kärvistellä[emoji4]
Mulla on kaksi kertaa ollut anemia, silloin kun odotin kaksosia, ne söi mun ravinteet ja toinen oli äksidentissä missä sisäinen verenvuoto ja piti antaa verta.Hb oli silloin 60[emoji52]
En oo ikinä syönyt monivitamiineja enkä syö[emoji6]
Mun suosikki"salaatti" on porkkanaraaste :love: Rrrakastan porkkanaraastetta! Kukkakaali ja punajuuri on kans nam. Ja punasipuli! Kurkku ja salaatinlehdet on vähän blääh kun ei ne maistu miltään. Banaani, makeet appelsiinit ja omenat nam, kypsentämättömästä tomaatista ja varsinkin kiivistä tulee suu kipeeks :blink: Maitohappobakteereita koitan muistaa vetää aina, ei niistä haittaakaan ole. :)
Oi kukkakaali ja punajuuri on NAM! Pilkon töihin porkkanoita, semmosia tikkuja ja sit syön rasian minitomskuja plus kokonaine kurkku.Nyt teen kalan kanssa parsakaalia, papuja ja punasipulia.Varmaan tulee päivässä vedettyä lähemmäs kilo kasviksia.Ne on vaan hyviä.Tuleeks sulle tuittu aftoja tomaatista? Kummitytöllä sama homma niinkuin ton kiivinkin kanssa[emoji17]
Sitä karoteenia vissiin syötettiin siinä vanhassa kokeessa sellaisia hevosannoksia, ettei ihan tavan monivitamiinipillerillä päästä. Aika huoletta voi siis syödä enemmänkin porkkanaa.
D-vitamiini ja kalaöljy pitäisi kai riittää suhteellisen normaalisti syövälle suomalaiselle? Kalaöljynkin voi varmaan tiputtaa, jos puputtaa kalaa enemmän. Itse yritän nyt opetella lohipyöryköiden muodossa. Maistuvat rangaistukselta.
En oo varma millasia aftat on, mut varsinkin pienenä tuntu että tuli vähän niinku pieniä haavoja suuhun. :blink: Ja kiivistä sain vielä suukivun lisäksi ihottumaakin lapsena. Aikuisena kestän tomaattia vaikka jos sitä on siivu leivän päällä, mutta suu aristaa vähän jos viipaloi koko tomaatin syötäväks. Kiivistä saan nykyään enää kipeen suun ja ihottumaa suupieliin mutten muualle. Outoja nää allergiahommat :D Hassua sekin että kypsennetyssä muodossa, pyreenä jne. tomaatti ei kuitenkaan oo mikää ongelma vaikka söis paljonki :thinking:
Miksi kalaöljyä pitää syödä? Saahan sitä A:ta vaikka mistä. Tosin on meilläkin Mölleriä jääkaapissa. Mies juo sitä (joskus), tulee varmaan miehekäs olo kun se on niin helvetin pahaa. Ei kuulemma käy ne kapselit kun pitää olla sitä ihteään.
Miksi noita kaiken maailman pillereitä pitää syödä? Olen ollut siinä uskossa, että ns. normiruualla pärjää.
Pitää vissiin ostaa kaapin täydeltä purnukoita, ja testata auttaako (johonkin:confused:).
D-vitamiinin puutteesta kärsii käytännössä kaikki suomalaiset talvella, suuri osa myös kesällä :D Eli sitä kandee kaikkien syödä. Huomaa ainakin mielialan hienoisena kohenemisena jos ei muuten kun alkaa popsia.
Omega-3 rasvahapot EPA ja DHA on suurin syy syödä kalaöljyä, kapselit ajaa ihan yhtä hyvin asiansa. Jos ei syö joka viikkoo kalaa parilla aterialla (tonnaria ja seitiä ei lasketa) niin tarpeeseen tulevat, ei niitä muualtakaan saa. Nuo rasvahapot on siis aivojen ruokaa. Ja tutkimusten mukaan ehkäisevät jopa masennusta. Ja vähentävät sydänsairauksien/veritulppien riskiä, tulehduksia, parantavat ihon kuntoa jne.
Ai niin, totta. Yhteen aikaan omega3:t tuntuivat olevan ratkaisu ihan kaikkeen, mutta verta ne tosiaan ohentavat. Aikanaan söin kapseleita, mutta sitten piti välttää A:ta lääkityksen takia, ja sittemmin niistä tuntui tulevan finnejä. Rasvaista kalaa pitäisi syödä enemmän.
Muistan, että kouluaikana tuli kohua maksan korkeista A-vitamiinipitoisuuksista, ja silti koulussa vaan syötiin maksalaatikkoa melko taajaan.
Jaahas, nyt mulla rupes tekee mieli lohta ja mustaa makkaraa, onko pakko puhua ruuasta😣
Mä voisin elää pelkällä kalalla[emoji848]
Lohi, siika, muikku, norssi ja silakka[emoji39]
Made meinas unohtua, tulee aivan jumalaista kalasoppaa.
Kaikki maistuu, penskasta lähtien tottunu kalaa syömään.
Huomenna pitäs lähtee peijaisiin toivottamaan porukkaa tervetulleeks, ymmärrän Saulia kättelyhommissa[emoji23]
Viime vuonna kävi 180 henkee sopalla☺
Ei varmasti, moni asia on vähän hippeilyä mut d-vitsku ei ;) Pitoisuus saa olla mielellään vaikka 50 mikrogrammaa :)
Saako Espoosta muuten Tapolan mustaa :D
Mä söin penskana vaan lisukkeet jos oli muuta kalaa kun jotain kalapuikkoja tai tonnikalaa sisältävää. Mulle kyl piti esim. leikata leivästäkin reunat pois enkä syöny jos siinä oli voita koska sekin oli yök, taisin olla vähän nirso kersa :D Koulussakin söin vaan näkkäriä jos oli jotain janssoninkiusausta tms. :lol:
Peijaisissa tuli nuoruus aina käytyä :D Hirvisoppaa ja peuralaatikkoo ja palvileipää :drool: Sit sieltä sai aina mukaankin lihaa. Onks Kokkolan peijaisissa valkohäntäpeuraa? Onko ne edes pahemmin sinne asti levinneet :thinking: