Erästä hyvää opiskelukaveriani lainaten: "Suomalaiselle mikään ei ole kaljaa parempaa, paitsi ilmainen kalja"
Joten jos ampiaiset ovat suomalaisia, niin kalja toimii varmasti? :thinking:
Printable View
Perkele olin jo laittamassa nippusiteillä pakoputkea kiinni, kun tipahti pihalla.Onneks siskonmies kielsi..toi kumit ja laittoi paikalleen.Nyt uskaltaa lähtee ajamaan[emoji3] saatana, kun osais ropaa enemmän autoa.Kiinnostusta olis, mutta siskonmies ja pomo ei anna tehdä mitään[emoji30]
No joo..oman pösön möin talvella pois, mutta nyt on pojan pösö mun nimissä, tää oli hätätapaus kun tartti autoa ja ei ollu aikaa googlettaa[emoji51] Vois joskus ottaa aikaa ja ropaa muuten vaan.Töissäkin kuukkeli käytössä, jos tulee outo juttu eteen[emoji6] Itteä ärsyttää pyytää apua, kun ois kiva duunaa ite, mutta jos pikkuhiljaa...
Gardajärvi ja elämäni paras ateria (mä rrrakastan lasagnea), näen tuosta aidosta italiaisesta lasagnesta unia varmana vielä 10 vuodenkin päästä. Ja Panna Cottasta! :love: MIKSEI SUOMESSA OLE SELLAISTA LASAGNEA
http://i.imgur.com/V4UxBL1.jpg
Suomesta saa paaaaljon parempaa. Liite 30907 :lol:
Nyt sais sataa päivän tai pari oikein kunnolla. Pölyää hiekkatiet ja tuntuu tulevan cabiiniin. prkl
Hitto, pitkästä aikaa kova flunssa iski :( kaikki muut maut saa yskänkohtauksen aikaa paitsi Mentholi/minttu joten niillä mennään nyt vähän aikaa.
Veto ihan loppu, ei jaksa kauppaankaan lähteä joten nyt syödään varastoja pois, vielä löytyy makaroneja ja HERNEKEITTOO joten kai tässä vielä hengissä selviää, jos ei palelis niin voisi käydä suihkussakin :)
Näissäkin on ilmeisesti maakunnittain isoja eroja. Se menujärjestys myös vaikutti yhdeltä helvetiltä, niitä ruokia pitäisi ilmeisesti tilata viisi kappaletta ja yksi niistä seteistä on käsittääkseni juurikin isompi kasa mautonta pelkkää pastaa mikä täyttää mahaa. Melkoista sähläämistä oli se ravintolassa käyminenkin joka kerta, aina meni joku perseelleen (väärät ruuat, ei muistettu tehdä ollenkaan jonkun annosta, juomat jäi tulematta jne...), mutta oli kyllä tuon sähläämisen arvoista.
En kyllä ymmärrä mistä Ranska on saanu maineen, että se on ruokamaa. Hieman kärjistettynä parhaat ruuat oli Pariisissa mäkkärissä mitä siellä on tullut oltua.
Voishan tuota pika-ateriana joskus syödä JOS siinä ei olis sitä perkeleen koneellisesti eroteltua broileria! HRRR! BROILERIA LASAGNESSA?! _KONEELLISESTI_EROTELTUA_?! Siinä kaikki suolet jne. vahingossa mukana ja lukeehan niissä selosteissa usein että voi sisältää luuta ku se kone vähä rouhasee... :rolleyes:Muistan että joskus penskana söin Saarioisen äitien lasagnea ihan innoissani sillon ku sitä sai, mut joskus siinä 2000-luvun alussa maku muuttui kun ne alkoi käyttää sitä broileria, sitä ennen se liha oli kuitenkin jotain nautasikaa jota pystyi sentään jauhelihaks sanoon. Ja siinä oli ysärillä överipaljon valkokastikettakin ja se oli kiva. Toinen mun valmisruokasuosikki eli perunasoselaatikko Saarioselta pilattiin niihin aikoihin myös broilerin jauhetuilla perserei'illä. :cheer:
Micheliinimestoissa ei käyty, mutta ruoka oli silti ihan mahtavaa! Oon syönyt Suomessakin monesti lasagnea jonka mukana meinaa nielaista kielensäkkin, mutta Italian lasagne löi ihan ällikällä. Se oli ihan uskomatonta. :love: Sen salaisuuden kun tietäisi. Pizzat oli todella hyviä, erilaisia kuin suomalainen käsitys pizzasta. Italiassa ruuassa on sikäli enemmän makua että raaka-aineiden freesiyden maistaa, kaikki on tomaattikastikkeesta lähtien maukkaampaa. Olisko se että tomaatitkin kypsyy siellä aidosti auringonvalossa, sienet tuoreita jne.? Jos maulla hakee mausteisuutta niin italiaistyyliset makkarat esim. salami oli tuolla hyvin mausteisia. Nam!
Oli kyllä meidän seurueella varmaan jokailtainen vitsi toi "ruokamaa Ranska". :lol: Kyllä se Italia on se The Ruokamaa. Kreikkakin hiihtää kaukaa perästä. Pariisissa oli ihanaa juustokakkua, mutta siihen se sitten jäi. Meidän messujengi söi oikeesti varmaan parhaan aterian silloin Pariisissa mäkkärissä. :laugh:
Italiassa ymmärsi kyllä miten noissa maissa istutaan tuntikausia syömässä :D Eka on antipastit ja sitten primi piatti ja sitten secondi piatti jne... :D Secondi piatti on sitten yleensä jotain jytympää eli oikeaa pihviä tms. Ja saa siinä senkin puolesta istua 5h syömässä jos kaiken aikoo jaksaa syödä. Lasagne oli primi piatti ja pärjäsin mainiosti ihan sillä ja jälkiruoka vielä päälle niin ei suomalainen jaksa istua siellä niin kauan että maha laskis ja jaksais enempää syödä. :D
Edit. No ratatouille oli Ranskassa hyvää :D
VAAHTOMUOVISSA :blink: Aina kun luulee kuulleensa jo kaiken :lol: Mutta olis kyllä ihan ymmärrettävä selitys sille miks tomaatit on usein pahoja ja kalvakan makuisia. Mut jotenkin uskon että aurinkokin vielä lisäks vaikuttaa.
Oho! Oon ihan varma että joskus aikoinaan siinäkin oli jotain koneellisesti eroteltua shaissee :blink: Ehkä ne on palauttanu vanhan reseptin, pitää maistaa joku kerta. :D Harmi kun enää ei ole keltaista ketsuppia (MUISTAAKO KUKAAN?) mitä aikoinaan aina pistin tuohon reilusti. :D
Kunhan äkkiseltään kateellisena heitin jonkun suomen lasagne pakkauksen ja toi saarioinen hyppäs ensimmisenä silmille. Harvemmin tulee noita saarioisen/atrian eineksiä ostettua, toki muutamaa poikkeutta lukuunottamatta. Kokkikartanon lohikeitto tulee silloin tällöin ostoskoriin nostettua ja valkosipulikermaperunoita en muista äkkiseltään valmistajaa. Ne Apetitin pakastepotut on kyllä paljon parempia kuin einestiskin, mutta vaativat paljon pitemmän valmistusajan.
Kattelin uusia pyykinpesukoneita. Mitä hittoa, melkein kaikissa pesuohjelma kestää 3-4 tuntia??? Nykyinen kone pesee koneellisen 1,5 tuntia ja pidän sitä hitaana??? Ja miks hitossa vedenkulutus ilmoitetaan litroissa/vuosi, onko se sit koneellinen vai kaksi viikossa ?? Mua kiinnostais enemmän mitä yksi pesukerta kuluttaa, mä en taas ala mitään :(
Taidan ottaa oluen...
Edit: Pitää näköjään mennä valmistajan sivuille asti et näkee enemmän ominaisuuksia, kuten esim. 30min pikapesu jossain mallissa :)
Fillaroimassa käyty https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...13177f89c3.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...7748841cb8.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e7baef2e46.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...4b4bace067.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...61d45d7f57.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...6d689be510.jpg
Ai että tuli tuitun lomasta heti mieleen viimekesäinen Espanjan reissu[emoji173] Siellä paras sapuska oli vanhemman pariskunnan pikku ravinteli...ulkona 6 pikku pöytää.Voi luoja se ruoka oli hyvää ja kuten tuittukin sanoi niin ruoka maistui aidommalta ja freesimmältä[emoji2] ja ne simpukat[emoji173] [emoji173] [emoji173]
Oiski jo kohta loma. Viel tarvis yli kuukaus jaksaa
Eiku... Ai hups... :unsure: :lol: Eiku oikeesti. HALUUN KELTASEN KETSUPIN TAKAS!
Apetitin pakastekermaperunat? Ne on hyvä lohturuoka, maistuu mun mielestä parhaalta kun syö ihan pelkkänään :D
Ällös huoli ystäväin, pyykki- ja tiskikoneissa on kyllä pikanapit jota painamalla saa nopeutettua mitä tahansa ohjelmaa niin että sen pituus jää noin puoleen ohjelman alkuperäisestä kestosta. Toki voi olla että jossain ei ole, mutta kyllä sanoisin että melkeinpä kaikissa on. Ja sitten vielä erikseen ne pikaohjelmat. Mä painan aina nopeutusnappia ellei ole ihan täynnä jotain lakanoita tai pyyheitä. :)
No just se, se "aidon maku" on jännä ja oon pitäny blaa blaa juttuina aidoista mauista puhumista, mutta Italiassa sai jutun juonesta kiinni. :D Espanja pitäisi kokeilla vielä joskus, sitä monet kehuu.
Mutta tähän mennessä Italia on ihan heittämällä paras paikka missä oon käynyt, ainakin Verona. Siellä on niin ihanan vanhanaikaisia kapeita katuja, ja kävin katsomassa mm. Arena di Veronaa, eli 2000v vanhaa amfiteatteria ja siellä sisällä missä on satoja tuhansia gladiaattoreita kuollut ja villieläimiä kanssa kun ne taisteli leijonien ja jopa sarvikuonojen kanssa :eek: :crying: Se oli vissiin niitä leipää ja sirkushuveja kautta. Ja sitten ne vuoristot ja kaikki oli henkeäsalpaavan kauniita. Ja Italiassa on ihanan lämmintä ja vähän semmosta välimerellistä muttei kuitenkin tukahduttavaa, talsin kaupungilla nähtävyyksiä katsomassa yhteensä 12 kilsaa +28 lämpötilassa eikä mulla ollu edes hattua, ja oli kivaa vaik vähä nihkeetä kyl. :D Mut jossain Kreetalla tai Turkissa olis varmaan kuollu lämpöhalvaukseen jos siel olis koittanu kävellä tollasia matkoja. :D
Ois huomenna vapaapäivä mut sit taas perjantaina töihi mielummin ois huomenki ollu töissä tai sit vaihtanu nii et huomen töihin ja pe vapaa mutku ei no ei
Pottulalle vielä sen verran tuohon saunakeskusteluun, kannattaa ostaa tornikiuas missä on massaa kunnolla. Meillä on 120kg kivitilalla oleva 9kw torni ja kyllä se lämpenee ainakin suht nopeaan. Tai ei se sauna itsessään lämpeä paljon mitään, eikä se siinä ole ideanakaan. Ajatus ois nimenomaan lämmittää se kiuas eikä saunaa. Meniskö meillä puolisen tuntia ennen kuin pääsee saunomaan, eikä siellä saunassa oo lämmintä kuin noin 40 astetta siinä vaiheessa. Voin kuitenkin luvata että sitä löylyä lähtee jo siinä vaiheessa sen verran että sieltä saa ukon häädettyä lauteilta kun vaan löylyä kunnolla viskoo. Jotkut "saunahifistelijät" lämmittää saunan ovi auki ettei se itse sauna lämpene turhaan.
Tuo meidän torni ainakin antaa hyvinkin kosteat löylyt, paljon paremmat kuin monessa puusaunassa. Ja se jaksaa työntää sitä löylyä vaikka kaadat 5L kerralla vettä (joo testasin pikku kaljoissa kerran) :lol:
Vois kuvitella että sen vuolukivisen pitää olla aika korkea lämmöiltään että jaksaa höyrystää vettä, kun se vesi ei pääse kunnolla kivien väliin kuten tornissa.
Juuh. Monet alkaneet aikuis-iällä syömään raakanakin. Tunnen pari henkilö jotka siivuttaa leivän päälle vsipulia. Mä silloin pienenä nakkasin kynnen suuhun ja rouskuttelin menemään. Tuli kyllä syötyä muutenkin sipuleita raakana (nippu, salotti yms).
Ruokaan tulee valmistaessa lisättyä sitten normisipulia tai punasipulia kypsennyksen aikana. Lisäksi sitten valkosipulia tai lasipurkissa myytävää murskaa. Se n. 150g purkki ei kauaa ehdi vanheta.
Ehkä mä sit meen huomenna jatkamaan urheilua. Ja taas lenkin jälkeen nauttimaan pari palauttavaa
Höyriksen "palautusjuomat" tiedetään... :laugh:
Tavallisesta sipulista tykkään edelleen joka muodossa :D