Juuh, pelkkä runko. Itse tilasin akut ja laturin dealextremestä joku viikko takaperin. Samat mitä notcigs myy. Toivottavasti saapuvat ennen buzzia...
Printable View
Juuh, pelkkä runko. Itse tilasin akut ja laturin dealextremestä joku viikko takaperin. Samat mitä notcigs myy. Toivottavasti saapuvat ennen buzzia...
Noniin, nyt tuli maili libertyltä, että buzz on shipattu :esmoke:
Laitoin myös ledfiretorchesilta 4kpl aw imr akkuja tilaukseen. Odottavan aika on pitkä.. :esmoke:
Nyt alkaa mulla tuleen akkujen ikä täyteen. Lokakuusta höyrytelty ja molempien parien (trustfire ja powerizer) toinen akku käytännössä vainaa. Toinen akuista tyhjenee siis toista huomattavasti nopeammin ja joskus on latauksenkin jälkeen vajaa. Pitänee niitä imr akkuja sitten alkaa harkitteen. Onneksi on kuitenkin toinen vähän käytetty trustfire pari tuossa niin jotenkin vielä selviää. Itse laitteen kanssa ei vieläkään mitään ongelmia ole ollut, kun lopulta jaksoin tuon bottom capin jousenkin näpräillä takaisin paikalleen. Vähän alkaa nuo muovikierteet oleen rispaantuneet mutta toimii siis edelleen loistavasti.
Pitänee varmaan kierrättää akut merkkaamalla ne tyyliin 1A/1B ja 2A/2B, ja aina vuorotellen asentaa A ja B ensin putkeen.
Olenko nukkunut elektroniikka tunneillani, kun en ymmärrä mitä hyötyä tuosta on jos akut sarjaan kytkettynä?
Samalla tavallahan ne tyhjenee.. vai ehtiikö se sähkö ensin pois lähempänä plus napaa olevasta.. ???
En tiedä tästä mitään mutta kyllä näissä aina toinen on hengettömämpi käytön jälkeen, kuin toinen jos nuo mittaa ennen latausta. Joskus jopa toinen akku näyttää vielä yli 4v ja toinen jotain vajaa kolmea. Muutenkin tuo suorituskyky heikentynyt. Uusina buzz lakkas toimimasta vasta, kun jännite akuissa putos alle kolmen, lähelle 2,5v. Nyt lakkaa höyryttely jo siinä 3,5v paikkeilla.
Selitys siihen, miksi toinen akku on tyhjempi kahden sarjaakytketyn akun yhdistelmässä, on ihan luonnollinen. Tasavirtakytkennöissä elektronit liikkuva miinusnavasta (-) positiivisen navan (+) suuntaan. Tämä aiheuttaa sen, että miinusnavan puoleinen akku joutuu kovemalle kuormitukselle kuin positiivisen navan puoleinen akku ja tyhjenee siksi nopeammin.
Elektroneilla on negatiivinen varaus!! ne siirtyvät positiivisen navan puoleiseen akkuun!! sen jännite on tietysti PIENEMPI kuin negatiivisen navan puoleisen akun!!
EDIT:http://img407.imageshack.us/img407/5...lfacesmall.jpg
Lähinnä tarkoitin sitä, että elektronien kiertosuunnasta johtuen + navan puoleinen akku on ns. tulppanana kiertosuunnasta johtuen eikä eli siksi se - navan puoleinen akku tyhjenee nopeammin.
Yksinkertaisesti sanottuna, aina jos on kahdella akulla oleva modi kannattaa akut merkitä ja vaihtaa niiden paikkaa latausten jälkeen....
Välillä ihan vakavissaankin: kummastakin akusta kulkee läpi sama virta, siis molemmista purkautuu sama määrä varausta. Täysin identtiset akut, myös lataustila huomioiden, päätyvät aina samaan napajännitteeseen käytön päätteeksi. Tämä siis sarjakytkennässä - rinnankytkennässä akkujen napajännitteet pysyvät samoina koko ajan.
Jos löytyy älylaturia, niin kannattaa vertailla niitä akkuja; yleensä laturin purkutoiminnossa on säädettävä loppujännite.
Ladataan molemmat akut erikseen täyteen (sillä älylaturilla) ja puretaan kohtalaisella virralla tiettyyn napajännitteeseen, mieluummin melko tyhjiksi - rohkenen väittää että jommastakummasta irtoaa enemmän milliampeeritunteja kuin toisesta, ja se toinen on aina käytön jälkeen alemmassa jännitteessä riippumatta siitä kumpiko on piirissä positiivisen navan tarjoava akku.
Toinen akuista on siis varauskyvyltään heikompi ja purkautuu siksi "tyhjemmäksi" käytön aikana - tai sitten suojapiireissä on eroa, ja toinen akku pääsee latautumaan korkeampaan jännitteeseen, siis "täydemmäksi". Mikäli suojapiiri katkaisee latauksen ennen aikojaan, laturin luulisi hälyttelevän jotain virhettä kun yhteys akkuun katkeaa. Halpislatureissa ei tuollaista toimintoa liene, mutta voin olla väärässä; kokemusta on vain tuosta yhdestä, Ultrafire WF-139 on se.
Niin, ja elektronit muuten kulkevat johteessa sähkövirtaan nähden vastakkaiseen suuntaan... siis siihen kuvitteelliseen virtaan joka kulkee positiivisesta navasta negatiiviseen, ja jota käytetään etumerkkeineen laskuissa.
Hmm... otetaanko missään kaupallisessa modissa esim. ohjainpiirin käyttösähköä vain toisesta kennosta? Tämä selittäisi sen, että samassa paikassa oleva akku purkautuu enemmän. Itse mietin moista vaihtoehtoa välttyäkseni regulaattorilta.
Teoreettisessa sähkötekniikassa kahden sarjaan kytketyn akun välissä kulkee sama virta. Käytännössä ei. Voit vaikka itse kokeilla laittamalla virtamittarin sekä kuormaan menevään linjaan että akkujen välille ja todeta eron. Täysin identtisiä akkuja esiintyy vain teoriittisessa sähkötekniikassa.
Luuponen: siirräthän tämä akkukeskustelun oikeaan ketjuun?
Mietin vaan että mihin se toisen akun "ylimääräinen" virta katoaa... tietääkseni akut eivät lataudu jos virtaa kulkee läpi "myötäsuunnassa".
Mutta mitata pitää! Kävisikö vaikka seuraava järjestely?
Otetaan kaksi ns. samanlaista akkua, vaikka nämä AW IMR 18650 1600mAh. Toinen juuri laturista otettuna, toista käytetty, jolloin niiden pitäisi olla eri varaustilassa. Eikö näin luulisi saatavan suurimmat erot virroissakin?
Mitataan alkujännitteet, eroa pitäisi olla - tosin ei ilmeisesti paljoa, eikös näiden akkujen purkukäyrä ole kohtalaisen suora kunnes notkahtaa huolella?
Laitetaan akut sarjaan, kuormaksi vastus tai keinokuorma, ja mitataan virta aina samalla mittarilla ensin akkujen välistä, sitten plusnavan puolelta ja sitten vaikka vielä miinusnavan puolelta. Toistetaan muutaman kerran. Mitataan loppujännitteet.
Kuormavirtaa pitäisi varmaan ottaa osapuilleen sen verran kuin höyryke imee... noin yli tai ali 1A vaikka, niin ollaan siellä alle 10W tehoilla vielä. Pääasiahan tässä on mitata virtojen eroa eikä absoluuttista virtaa.
Valmistelu on käynnissä, toinen akku on nyt Bombshellissä purettavana!
Toiseen ketjuun nämä pohdinnat voisi kyllä siirtää ihan hyvin... poliisi? Enpä äkikseltään löydä sopivaa, mutta virkavaltahan tietääkin kaiken paremmin ;)
Suljetussa sähköpiirissä ei ole "ylimääräistä" virtaa vaan se menee piirin läpi teoriassa. Tämä siis teoriassa mutta oikeassa elämässä akkujen sarjakytkennässä miinusnavan puoleisen akun heikentymisestä johtuu siitä, että plus-navan puoleinen akku ei luovuta elektrodeja miinusnavan puoleiselle akulle samaan tahtiin kuin miinusnavan puoleinen akku niitä lähettää eteenpäin.
Akuista saatava energia häviää vastuksen lämmittämiseen ja siihen näitä akkuja käytetään. Nythän on vain kyse siitä, miksi toinen sarjaan kytketyistä akuista on heikommassa varaustilassa kuormituksen jälkeen kuin toinen. Sarjakytkennässä akkujen yhteinen jännite romahtaa jossain vaiheessa ja ero varaustilasta ja napajännitteestä on erilainen mittattuna romahduksen jälkeen akkujen välillä.
Ottanet huomioon myös sen asian, että akun virranan antokyky ei liity sen varaustilaan vaan akun teknisiin ominaisuuksiin.
tuo jännite ero korostuu kun liikutaan akun virranantokyvyn ylärajoilla....ja riittävän monella sarjaan kytketyllä kennolla voi tulla eteen tilanne jossa akku nipun "heikoin" kenno on jo lipsahtanut syväpurun puolelle vaikka muissa kennoissa on vielä jännitettä riittävästi näyttämään kokonaisjännitteen olevan vielä "toiminta alueella". Tuo on yksi syistä miksi esim lipo akkuja käytettäessä suositellaan aina käytettäväksi kennokohtaista jännitevalvontaa kokonais jännitteen lisäksi.
Tarkoittaako tämä myös sitä, että vastukselle (tai siis koko akkujen ulkopuoliselle systeemille) menee virtaa eri määrä kuin sieltä palaa takaisin, vai onko tämä virtojen ero havaittavissa vain akkujen läheisyydessä tai sisäpuolella? Kannattaako minun ryhtyä mittaamaankaan, jos en halua purkaa akkuja (siis mekaanisesti hajottaa...)?
Oletko itse todennut tämän ilmiön, kuinka varmistit, että näin tosiaan on? Mystiseltä tuo edelleen kuulostaa. En vielä löytänyt tutkimusta aiheesta, mutta jatkan etsimistä! Täytyyhän jonkun jo olla tutkinutkin tätä, mielenkiintoinen ilmiö kun on.
Myönnän olleeni väärässä teoriani kanssa siitä, että sarjakytkennässä akkujen paikalla on merkitystä purkautumisen suhteen. Empiirinen tutkimus yhdellä (huonohkolla) akkusarjalla antoi tälläiset tulokset:
Akku 1 plusnavan päässä:
jännite alussa: 3,96V
jännite lopussa: 2,40V
Akku 2 miinusnava päässä:
jännite alussa: 4,07V
jännite lopussa: 2,97V
Sitten samat akut toisin päin:
Akku 1 miinus päässä:
jännite alussa: 3,98V
jännite lopussa: 2,34V
Akku 2 plus päässä:
jännite alussa: 4,21V
jännite lopussa: 2,89V
Eli akku 1 on se sarjakytkennän huonoin lenkki. Ko akkusatsi on LF:ltä tilatta suojaamaton UltraFire ICR123A 800mAh. En suosittele kenellekään ko. akkujen hankkimista. Testilaitteena toki Buzz Pro ja CE3 clearo, jännite 5,06V. Kaikki jännitteet mitattu kuormittamattomina. Laturina TrustFire 001
OK, en sitten viitsi tehdä omia mittauksia. Kiitoksia.
nuo lähtojännitteet ovat jo niin eriävät että tuon mukaan on paha tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin se että akku 1 on purkautunut liian paljon...eikä enää edes lataudu täyteen..
Eipä nuo akut kovin kaksisia ole. Testijärjestelyssä otin akut laturista kun laturin mukaan ne olivat täynnä ja loppujännite otettu sen jälkeen, kun Buzz Pro:sta sammui punainen ledi. Ehdin noin vuorokaudessa käyttää saman akkusarjan kahteen kertaan loppuun, joten se kertonee jotakin ko. akkujen laadusta.
Nyt juuri laturista irroitettuna jännitteet ovat
akku 1: 4,12
akku 2: 4,14
Katsotaan, mihin loppujännitteeseen tällä kertaa päädytään. Toki voisi tutkia, vaikuttaako akkujen sijainti laturissa jotenkin varaukseen...
Voisiko joku varmistaa, että buzz pro toimii AW IMR 16340 akkujen kanssa? Selailin tässä tuubia, ja tässä videossa täti sanoi, että hänen buzz ei toiminut ko. akkujen kanssa?! En kyllä käsitä miksei muka toimisi...
http://youtu.be/VyrLJbXmmAw
Itse en näe mitään syytä siihen, etteikö Buzz Pro toimisi noilla akuilla. Omia kokemuksia noista akuista ei vielä ole mutta kohta pitäisi olla :)
En minäkään keksi miksei toimisi, jos vain mahtuvat tuubin sisään ja jännite yhteensä yli 6 volttia.
Buzz Pro itsessään ei anna mitään merkkejä akkujen loppumisesta ennen kuin ne ovat loppu. Tämä johtuu siitä, että se antaa reguloitua jännitettä ns akkujen varauksen loppuun saakka ja se jälkeen ei anna yhtään mitään. Akkujen kestoon vaikuttaa käytetty kuorma (aton/karton resistanssi), joten mitään eksaktia lukua en voi antaa. Muista kuitenkin pitää vara-akut aina mukana sillä Murphyn lain mukaan akkujen loppumisen todennäköisyys kasvaa eksponentiaalisesti vara-akkujen etäisyyden suhteen :)
Käytännössä yhdellä hyvällä akkusatsilla pärjää päivän.
Noi on lyhytkestoisimmat mitä mulla on. Toinen pari on AW 750 mah suojattu. Vaikee sanoo tarkkaan tota akunkestoo, mut on lyhempi siis kuin toisilla. 1-2 kertaa vaihdan päivässä. Jos aamulla laittaa IMRt niin joutuu illalla vaihtaa, jos taas toisinpäin, niin ei. Aika tarkalleen joka toinen päivä siis 2 vaihtoo ja joka toinen 1.
Itse oon huomannut Buzzilla, että kun akku rupee lähestyy viimeisiä höyryjä, palaa liekitettäessä sekä punainen, että sininen ledi. Tolla IMR-parilla käy loppuvaiheessa niin, että höyryntuotto laskee lyhyessä ajassa selvästi ja sit lakkaa. Joskus se tulee yllätyksenä et wtf, miks ei tuu höyryy kunnolla. Tää siis mulla VAIN noilla IMR..
Seuraavat akut mitä ostan on kyllä tod näk noi 750 mah.
Buzz kotiutui tänään. Hiukan vaaleampi kuin kuvittelin tuo sininen. Olisikohan musta+messinki ollut silti paremman näköinen... :D työn jälki vaikuttaa ihan kivalta ja ainakin tyhjänä tuo on todella kevyt. Ainut ongelma on, että akut ja laturi ei ole vielä edes lähtenyt kiinasta. Tilattu viimekuun lopulla... :(
Kyllästyin nyt niin totaalisesti noihin paskoihin akkuihin, että siirrtyin varalaitteelle ja lavalla menee nyt kunnes akut saa tilattua. Lavan akku kyllä jaksaa kevyeen pari päivää vaihtamatta mikä on mukavaa vaihtelua. Tosin tankeista piti siirtyä bogen dualeihin, kun eihän tuo lava anna noista dct-cartoista oikein minkäänlaista höyryä. Bogella ihan miehekkäät kuitenkin. Ja juu, kyllä se sininen on kaunis vaikka mustaa itsekkin olin aluksi ostamassa. No lava on musta. Lavan akut on tilattu samasta kiinan puljusta, kuin nuo buzzin akut ja näissä ei näy väsymisen merkkejä, eli tuo toisen akun kuluminen buzzissa on kyllä ongelma, eikä mulla auttanu mitään se kierrättäminen latausten välillä. Lavan akku: tr18650, 2400mAh ja merkistä ei hajuakaan..
Illalla kun tuota kerkesi paremmin pyöritellä näpeissään, niin ei tuo väri pöllömpi ole... oli pakko laittaa akut ja laturi tilaukseen suomesta, jos vaikka pääsisi tällä viikolla käyttämään tota. Kiinan akut tulee kun tulee.
Ovatkos muut ottaneet jo ensisavut pihalle tuosta? Kertokaas tunnelmia.
Nyt tuntuu, kun buzzi ei sais kunnolla kontaktia, jää höyryjen lämpö ja maku vähän huonoksi. Olen yrittänyt putsaa ylhäältä kaikki liitokset ja alhaalta kokeilin ruuvarin kanssa ja ei vaikutusta. Akkuja on kaksi paria ja molemmilla sama juttu. Itse uskoisin vian olevan jossain ylä cäpissä, en vain ole saanut putsattua varmaan oikeata paikkaa. Ideoita otetaan vastaan mielellään. Mittaria ei ole käytettävissä.
Tuossa jokunen viesti sitten kehotettiin avaamaan rungon maadoitusruuvi ja katsomaan, että se saa kunnolla kontaktia. Siis se säätörinkulan yläpuolella oleva ruuvi.
Omalla Buzzilaa on menty jo reilu kuukausi ja paluuta aiempiin vempeleisiin ei ole (tai no BombShelliä tulee kyllä HV-atolla käytettyä).
Lue tämä ja siitä seuraava viesti:
http://www.e-savuke.com/forum/index....49282#msg49282
Testisauhut otettu :)
Eipä tuo nyt mitään "wau" fiilistä aiheittanut, kun tehokkaita modeja on ennenkin ollut käytössä. Nätti ja sopii käteen. Yllättävän pieni tuo oli, pbusardon räpylässä näytti isommalta :D
Ihan laadukkaan oloinen lukuunottamatta potentiometriä ja laukaisunappia, aika näyttää kuinka nuo kestävät käytössä. Ainiin ja alacappi ei keskity kunnolla. nuo muovikierteet ei ole aivan keskellä tuota cappia.
Tehoa antaa luvattua enemmän. 17.3W 1.5ohmin dc cartolle :) Riittänee minun tarpeisiin.
Mutta kyllä tästä jokatapauksessa tuli toistaiseksi se ykköslaite, smokbox varicool saa toistaiseksi siirtyä taka-alalle.
Nappiin tottuu.. ja säätö alussa melko jäykkä, mutta taisi omassani keventyä parissa päivässä.
Napista tosin lähtee suht helposti ne maalitäplät ja omaani fixasin auton paikkamaalilla ja lakka päälle, pysynyt merkit hyvin sen jälkeen.
Jousen ja kierteet saa keskelle, jos vähän avaa pohjaruuvia ja keskittää paikoilleen jne.
Itse suosin muovikierteiden takia suojaamattomia akkuja, ne sopii helpommin tuubin sisään.
Mä kans kommentoin kokoa aikoinaan, epäilin et olisko se pbusardo kääpiö.. :o