Pari vuotta olen etsiskellyt hyvää valurautapataa. Tuurilla törmäsin huuto.netissä juuri sellaiseen.
Wärtsilän rautarouva lähti 23 eurolla :drool: ja erittäin hyvässä kunnossa oleva kappale.
Nyt vaan paskan poltto, silavat pintaan ja lihat pataan!
Printable View
Pari vuotta olen etsiskellyt hyvää valurautapataa. Tuurilla törmäsin huuto.netissä juuri sellaiseen.
Wärtsilän rautarouva lähti 23 eurolla :drool: ja erittäin hyvässä kunnossa oleva kappale.
Nyt vaan paskan poltto, silavat pintaan ja lihat pataan!
Väänsin hetken mielijohteesta joulufruitien, joka osoittautui vallan passeliksi. Ei kauneimman näköistä, mutta hyvän makuista.
½ litraa tuorepuristettua appelsiinimehua
1 päärynä
1 banaani
hunajaa 1 rkl tai omm
kanelia omm
Kuori ja paloittele päärynä ja banaani, laita korkeaan astiaan. Lisää mehu, hunaja sekä kaneli, ja survo sauvasekoittimella tai blenderillä tasaiseksi. Kaada lasiin ja nauti.
Vaihtoehtoisesti tuon kanelin voi lisätä vasta lopuksi juoman päälle koristeeksi.
Pistetääs joulun kunniaks tänne muutama hyväksi todettu resepti.
Helppo joulusinappi.
2dl sinappijauhoo(ite käyttänyt colman`s jauhetta)
1.5-2dl sokerii
2dl kermaa
1tl perunajauhoo
2 kananmunaa
1tl suolaa
Sekottele kuivat keskenään ja lisää munakerma seos joukkoo.
kattila liedelle ja pientä lämpöä(alussa 4 ja senjälkee 3 oon lämpöä pitäny)
kokoajan sekoittaen(Palaa helvetin herkästi pohjaan jonka jälkeen sinappi
on piloilla)kiehumispisteeseen ja sinappi paksunee.
Kattila pois liedeltä ja mausta.
Mausteet.(jotain näistä tai ihan miten tykkää)
Konjakki 2rkl(itse suosin tätä)
Suola/maustekurkun lientä 1- 2rkl
Hunajaa 1-2rkl
etikkaa 1-2rkl
omenahilloo/mehuu 1-2rkl
Jäähdytä ja purkita.Päivän/parin päästä parhaimmillaan.
Säilyvyydestä ei tietoo sen enempää ko että pariviikkoo
ainakin ite oon käyttäny,eikä pahaks oo menny.
Ja sitten tietty kalapuolelta
Silakkarullat;
500g silakkafilettä
n.desi tai pari merisuolaa.
Fileet astiaan ja suolat sekaan jonka jälkee viileessä
vähintää 5 tuntii(ite annan olla suolassa yönyli).
Voipi käydä välillä sekottelees että suolaantuu suht tasaseen.
LIEMI:
1.5dl etikkaa
1.5dl vettä
1dl sokerii
1 sipuli
valkosipulii(sopivasti)
1 porkkana(pienehkö)
maustepippurii(10)
1rkl tota ite tehtyy sinappii(käy vissiin muutkin sinapit,tai voi jättää kokonaan poiskin)
öljyy voipi myös laittaa jos haluu(ite en oo käyttäny)
1Laakerinlehti.
Kiehauta liemi ja lisää muut aineet joukkoon paitsi nuita kaloja eikä öljyy.
Valuta fileet suolaliemestä ja kääräse rullalle ja purkita.
Kaada jäähtynyt liemi rullien päälle,kansi kiinni ja viileeseen.
Nauti päivän/parin päästä ruisleivän päällä johon tällätty oikeaa VOITA.
HYVÄÄ JOULUA:hatsoff:
Pari kirjolohta laitoin äsken tällä ohjeella valmistumaan :drool:
-Graavataan kala, mielellään vähän sitruunan kuoria sekaan graaviin, niin saa hitusen raikasta makua.
-Annetaan suolautua vuorokausi.
-Pyyhitään sitruunan kuoret vithun, sekä ylimääräiset suolat.
-Pilkotaan kirbeli ( tahi muu vastaava) mahdollisimma pieniksi kuutioiksi, silpuksi, kuka mihinkin pystyy.
-Sekaan 1.5 purkkia smetanaa
-Lisää viä punasipuli... silputtuna tietenkin.
-Viä voi puristella vähän sitruunasta mehuja matkaan..
Mää oon niin taivaassa ylihuomenna töissä kun tätä vetelen pitkin päivää, tuskin töistä tulee mitään. :)
Oottekos "Ludiveetoa" tehny koskaan uusien perunoitten kanssa? Reseptiä kaipaisin...
Eli kermaa ja sipulia mutta en muista muuta.
Läskisoosi on poikaa näin talvella.
http://i59.tinypic.com/2s99iyg.jpg
3 tuntia porisi hiljakseen levyllä, hyvää tuli.
vietin päivän kuivatellen pitkää lihaa
http://urdu.pp.fi/images/jerky.jpg
eli naudan paistista rakentelin kasan jerkyä
Onkos jollain hyviä kikkoja paistin suolaukseen ruiskulla. Tuli viikonloppuna sen verta isosta köntästä paahtopaistia tehtyä, että jäi keskeltä hyvinkin pliisuksi. Yleensä marinoidut vaan ihan pinnasta yön yli pussissa. eivaan imeytynyt olleskaa keskelle. kuinkahan rankalla suolalla ruiskun avulla uskaltas tökkiä.
Ruiskulla menemään, yx hyvä keino on heittää vakumiin ja kylmään marinoidessa ;) Imeytyy marinadi huomattavasti paremmin.
Beef jerkyä tulee itsekin tehtyä hirvenlihasta. Ei oikein tuppaa säilymään..... Niihin tulee himo.
Normisti sienikuivurilla,mutta hokasin tuossa, että lämpöisen takan päällä ja helvetimmoisella tuulettimella saa enemmän kerralla tehtyä.
Opiskelijaversio pappilan hätävarasta:
1. Täytä lasi riisimuroilla ja jauha ne hienoksi. Toista prosessi pari kertaa.
2. Laita ruokalusikallinen sokeria riisimurojen sekaan.
3. Kaada lasiin piimää samalla lusikalla sekoittaen.
Tiukassa rahatilanteessa riisimurot voi jättää pois ja piimän korvata kraanavedellä. Vähän käyttää mielikuvitusta niin kyllä se pappilan hätävaraksi muuttuu ;)
Eikös pappilan hätävaraan kuulu yleensä joku hillo-elementti? Minulla oli opiskeluaikoina "hätävarana" kaurahiutaleet, maito ja joku punainen hillo. Täyttyy siinä päivän kuitutarpeetkin.
Kylläpä ärsyttää, kun kerrankin kaapista löytyy sitä hyvää tomaattimurskaa bolognesen tekoon, ja eikös nämä tampiot ole menneet laittamaan siihen valmisavauksen, josta jää prikka käteen. Siinä sitten nyhräät sen purkinavaajalla auki kuitenkin ja toivot, ettei kovin paljon mennyt metallin paloja ruokaan.
tulipa taasen tehtyä setti jerkyä
http://youtu.be/kMAHmBYVt7E
Kauankos tuo itse tehty beef jerky säilyy? Pakkohan tätä on testata...
en kyllä jääkaapissa välttämättä säilyttäis kun siellä on kuitenkin aika kosteaa, eikä myöskään tiiviisti suljetussa muovipussissa
ite oon pitäny tuossa samassa astiassa missä marinoinnin suoritin, talouspaperia pohjalle ja kansi pikkasen raollaan ettei vaan kosteutta kerry ihan tässä tietokonepöydän kulmalla
ja säilyvyydestä, ei taatusti kerkeä pilaantua kun on jo siirtynyt vatsalaukun puolelle. ei ole paljon tarvinnut kauppojen jerkyhyllyä vilkuilla kun aloin itse tehdä
Hyvä pointti, ei missään nimessä suljettuun muoviastiaan, oli tavara jääkaapissa tai huoneenlämmössä. Mulla lihat on paperipussissa jääkaapissa, enkä siinä ole niitä saanut homehtumaan koskaan. Pisin aika taitaa olla jotain kuukauden luokkaa, mitä lihat on olleet säilytyksessä.
Riittäisköhän noin neljän tunnin marinoituminen jääkaapissa? Kovasti tekis mieli aamulla päästä maistelemaan. Ajattelin, että jos tulee kyllä vastauksia niin voisi pistää uuniin 40-50 asteeseen luukku raolleen koko yöksi. Kuinka pahasti menisi pieleen tämä kokkailu?
Kyllä uunissa voi jerkyn kuivattaa, 70 asteeseen uuni ja lihat sinne ritilän päälle. Pistä pelti uunin pohjalle johon marinadit sitten valuu.
Sen luin nopeasti aiemmin netistä, että tossa seittemässäkympissä lihat kypsyy eikä pelkästään kuivu kuten tässä on ilmeisesti pointtina. Ehkä pitää laittaa, harmi kun on niin malttamaton .
60 astetta näyttäis olevan että vaan kuivuu eikä kypsy. Ja sitten tietenkin uunin luukku raolleen.
Se neljä tuntia on aika vähän mutta kyllä siinäkin ajassa ottaa makua itseensä. Itse olen pitänyt päivän marinadissa joka on suljetussa kipossa jääkaapissa. Silloin kun liha muuttuu ruskeaksi niin oo illalla laittanu uuniin ja tehot aböyt minimille. 70 asteessa pöpöt kuolee mut en ole pitäny ihan niin isoilla tehoilla ettei ihan korpuksi mene kun on uunissa 10-12h. Jos ei ole kiertoilmauunia niin vaikka tulitikkurasia kannen väliin että ilma kulkee. Sienikuivurillakin tulee hyvää tavaraa mutta marinadi jättää alapuolelle sellaisen valumähmäpinnan jonka vuoksi pidän enemmän uunissa tehdystä. Lihana olen käyttänyt naudan sisäfilettä tai sisäpaistia.
Tein kompromissin ja laitoin pienen satsin nyt yöksi uuniin ja loput huomenna kun lihat on imenyt kaikki maut itseensä.
Lihojen paksuus kannattaa suhteuttaa siihen kuinka pitkään pitää uunissa. Jos sattuu hereillä olemaan niin kannattaa käydä tarkistelemassa etenemistä. Siinä vaiheessa on kyllin kypsää kun taivuttaessa rasahtaa :drool:
Tulipa tehtyä sydänkohtaus patukoita; friteerattuja mars patukoita. Omnom, hyvää!
http://images.tapatalk-cdn.com/15/04...62a7684dd0.jpg
Kehtaakos tänne ketjuun yhdistellä panemista/muuta juomien valmistusta vai aloittelenko uuden ketjun?
Itsellä jäänyt pallogrillailut todella vähälle ja pitäähän tämäkin homma jotenkin haltuun ottaa. Vinkkejä pitkän hiilloksen saamiseen? Briketeillä vai hiilillä? Sytyspalat/neste? Liekkien sammumisen jälkeen kansi päälle vai ei? Nojuu...vinkkejä tarvitaan. :)
Ei kai nyt sentään cusessa, mutta kätevämpi tuo on kun saa tasaisen hiilloksen. Isälläni on ollut tuollainen käytössä viime kesästä asti ja hemmetin helppoa hommaa. Yleensä palamattomia hiiliä jää reunoille kurkkimaan ja sytytysnesteen maku puskee lihaan jos käyttää hiiliä+sytytysnestettä. Tuollaisia löytää K-raudat jne. ja maksaa n. 25e.
edit: kärkkäiseltä tuollaisen saa hintaan 9,90e (kävin katsomassa googlesta :) )
Briketti-hiilisekoituksella ja sytytyspaloilla. Hyvä tuli: Reilun tunnin hiillos. :thumbsup:
Off-topic ketjussa jokunen aika sitten useampikin henkilö suositteli laittamaan Valion Koskenlaskija-juustoa makaronilaatikon sekaan.
Onko kenelläkään heittää tarkempaa reseptiä, miten ko. Koskenlaskija-makaronilaatikon teette?
Ja ilmeisesti kyseessä tämä Koskenlaskija, vai?:
http://i59.tinypic.com/4kzrf4.png
Mä laittasin tätä ku toi tuote ei o tuttu mulle:
http://www.hakuna.fi/WebRoot/vilkasf...8430037711.jpg
Ja laatikko:
Sulattaa ton koskenlaskija paketin tilkkaan kermaa(about 2 desiä), heittää sen makaroonilaatikon sekaan, sekottaa laatikon hyvin. Jos ei sulata tota eka ni se ei kerkee sulamaan uunissa ja jää klönttejä.Päälle munamaito. Oma nyrkkisääntö munamaitoon on 1l maitoo, 6munaa.
Itte vissii viimeks työnpuolesta jokunen kuukausi sitte tein: 15kg jauhelihaa, 10kg makaronia, 1.5kg koskenlaskijaa, 2l kermaa, 15l maitoa, 90 munaa :D
Ite oon laittanut sitä mustaa koskenlaskijaa köntteinä makaroni/jauheliha seokseen ja sit munamaito päälle. Tykkään kun tulee sellaisia isoja juusto könttejä syödessä vastaan :) Koitin tuota lusikoitavaakin, sekasin munamaitoon ennenkuin kaadoin vuokaan, ihan ok sekin.