Sähkötupakka ja haavainen koliitti
Tervehdys!
Onko foorumilla muita haavaista koliittia sairastavaa sähkötupakoitsijaa? Itse sairastan ko. sairautta ja olen huomannut sähkötupakan auttavan oireisiin. Oma sairauteni puhkesi kun olin lopettanut tupakoinnin, joka on ilmeisesti melko tavanomainen puhkeamistapa. Nikotiinin on todettu lieventävän sairauden oireita. Mielestäni minun pitäisi saada kela-korvausta höyrystetystä nikotiinista, koska se todellakin tuntuu auttavan oireisiin.
Mietteitä sähkötupakasta ja IBD:stä?
Vs: Sähkötupakka ja haavainen koliitti
Hep!
Tosin sairaus on ollut täydellisessä remissiossa vuosikaudet (koputan puuta). Paransin sen röökillä. Sisäinen verenvuoto loppui viikossa röökin polton aloituksesta ja veriarvot palasivat normaaliksi (oikeastaan normaalia paremmiksi) parissa kuukaudessa.
Tauti iski, kun tuossa 15 vuotta sitten lopetin satunnaisetkin tupakan polttelut kokonaan. Ja häipyi hetkessä kun aloitin viiden vuoden jälkeen uudestaan. Kuoleman kielistä täysin terveeksi tupakkaa polttamalla. Kiitos sille sisätautilääkärille, joka "virallisen" lässytyksen sijasta kehoitti aloittamaan röökaamisen uudestaan.
Tauti ei ole osoittanut aktivoitumisen merkkejä höyrystelyn aloitettuani. Tosin poltettava tupakka on käsittääkseni kaikkein tehokkain tuota tautia vastaan. Nuuska ja nikotiinipurkka vain pahensivat sitä, osin ehkä siksi, että nieluun valuu väkisinkin ärsytystä aiheuttavaa nestettä.
En saanut Kela-kortilla röökiä minäkään, vaikka ilman röökiä olisin nykyään vähintäin työkyvytön, mahdollisesti kuollut. Vitusti sai kyllä maksaa veroja lääkitsemisestäni.
CU on yleistyvä tauti. Sen esiintyvyys korreloi 1:1 tupakoinnin vähentymisen kanssa.
Ite sairastanut Crohnin tautia nyt 11 vuotta. Tuohonhan tupakanpoltto on oikeeta myrkkyä, mutta silti sitä tuli poltettua viimeset 7 vuotta. Parin viime vuoden aikana huomasin että tupakka alko todella pahentamaan oireita ja nyt kun oon käyttänyt 3 kuukautta pelkkää sähköröökiä niin on kyllä olo helpottunu. Nyt ku vielä lääkitys vaihtuu kuukauden sisällä tehokkaampaan niin josko tästä itekki pääsis kunnolla elävien kirjoihin ja viettämään enemmän normaalia elämää.
Jeppis!
Täältä löytyy kanssa yksi koliittitapaus. Tauti olikin osittain syynä siihen, etten tupakoinnin lopettamisesta isommin ressiä ole ottanut. Sillä kun kuulemma ihan oikeasti on vaikutusta oireisiin.
Tauti todettiin kohta 4v sitten ja koko ajan poltin tähän alkuvuoteen asti. Toteamisen ja lääkityksen aloittamisen jälkeen tullut yksi jonkinmoinen pahenemisvaihe, joka korjaantui kortisonikuurilla ja ennen kaikkea duunipaikan(alan) vaihdolla. Oli aikalailla stressaava työ... Sieltä kun lähti ja pääsi mukavaan paikkaan mielenkiintoseen työhön, alkoi suolisto naattimaan elämästä. Itsekin oikein yllätyin miten isolta muutos tuntui. Ei ihmiskeho liiasta stressistä tykkää.
Tupakoinnin lopettaminen tuskin olisi tullut ajankohtaiseksi nytkään ilman höyrykonetta. Vähän tämäkin jännitti, alkaako myrkkyjen poistuminen oireita tuomaan, mutta eihän tässä ole mitään hätää. (kopkop. vaikka onhan jo reilut 3kk savuttomuutta takana) Toivotaan että näin jatkuu. :esmoke: ainakin jatkuu
Tautitapaukset tosiaan tuntuu lisääntyvän koko ajan. Tai ainakin tähän päätyvät diagnoosit. Luulenpa monenkin sairastaneen tätä jo pitkäänkin tietämättä asiasta mitään ja pistäneet oireet jonkin muun piikkiin.